klyban skrev 2022-06-01 16:23:12 följande:
Vi är en av världens lyckligaste folk med den skatten och den hjälpen den ger till medborgarna.
Dock så tänker jag vägra ge med mig på att mindre skatt inte ger bättre våd, och kommer aldrig öka kapacitet problemen vi har nu pga pandemin.
Och det är allt detta om skatt och sjukvård kommer ifrån, och ska du prata med mig om skatten, så kommer delen aldrig försvinna och pga att det var där jag började opponera mig.
Och sen opponerar folk tillbaka och sagt ett par ggr vården blir bättre med mindre skatt igen, men det vet vi redan är inkorrekt.
Dock blir det komik om man överför sjukvården till andra områden jag inte ens diskuterade då, och där är vi och stampar fortfarande med ett par av dom.
Och ja, vi ser vad högern gör med vården i Regionerna, värst är väl hon i stockholm skulle jag gissa och stackars patienter där och ha en så katastrofalt dålig ledning.
Som komiskt nog skyller på sossarna och alla problem som finns, även om sossar inte styrt där på över ett decennier.
Älskar dock hur en del klagar på deras ekonomi och vård, och sen berättar de att de inte vill lägga pengar på det.
Vad är det för konstiga människor som röstar emot sig själva och sin ekonomi, och sen inbillar det ger dom rätten att klaga och när det bara blir som de vill.
Undrar hur de resonerar, jag misstänker att intellektuellt så förstår de inte resultatet av sina val.
Och sen är det rätt sjukt komiskt att man applicerar svart och vitt, och kallar man ska ösa pengar över sjukvården.
Så talar osakliga och de med agenda, för dom kan inte på allvar tro att det bara finns svart och vitt, men ändå ser vi sådana påståenden.
Skattetrycket uppgick till 42,5% av BNP, mycket långt ifrån ditt påstående, kanske du valt en speciell skattetabell och sen applicerat de på alla inkomster och försöker inbilla oss det är samma för alla?
Men det är ingen som sagt att vården kommer bli bättre av mindre skattemedel just till vården. Och att man kommer in på andra saker är för att det hänger ihop, precis som i privata ekonomin slösar du pengar på alkohol så blir det mindre pengar kvar till mat exempelvis. Inte mer avancerat än så.
Tja jag skiter i vilken sida politikerna sitter på, de sitter fortfarande i samma sandlåda känner jag. De rödgröna gnäller lika mycket på de blå som tvärtom, det är alltid de andra som gjort fel.
Fast skattetryckets andel på BNP är inte direkt rättvisande heller. BNP är värdet av alla produkter och tjänster som produceras i landet, våra löner ligger ju inte lika högt som värdet på alla produkter och tjänster, såklart. Vilket betyder att skattetrycket på lönen rimligtvis är högre. Nej jag menade aldrig att det är samma för alla, men vi betalar ju i snitt 32% i kommunal skatt, det säger du väl inte emot? Sen betalar vi moms och diverse andra skatter på sånt vi köper, på det mesta 12-25% så ett snitt på 20% av lönen brukar man säga går till just det sen beror det såklart hur mycket och vad du köper, inte särskillt orimligt, eller vad säger du? Så alltså 52%.
Detta gäller ju då för den arbetande befolkningen, sysselsatta är ca 67%.
Arbetsgivaravgiften varierar ju dock lite beroende på ålder då unga med en lön under 25 000 kr, och äldre betalas lägre arbetsgivaravgift för. Men du tycker det är orimligt att räkna arbetsgivaravgiften som en skatt? Denna beräknas procentuellt på den lön du tjänat ihop och alltså är det du som sett till att den pengen kommer staten tillgodo. Trots att den går till sjukförsäkring, föräldraförsäkring och pension bl.a. som man brukar säga betalas av skatter. Dessutom går en tredjedel av arbetsgivaravgiften som tidigare sagt inte till dessa saker utan till vad politikerna själva bestämmer, trots att arbetsgivaravgiften skulle vara till för det sociala skyddsnätet, de saker jag räknade upp innan. Men vi kan väl bortse från detta för nu, även ifall jag tycker detta alltför ofta glöms bort som en del av de skatter vi faktiskt bidrar med och därför förtjänar att nämnas.
Sen så har vi ju dock jobbskatteavdraget som dock är större rent procentuellt ju lägre lön du har, så har du låg lön kanske du betalar någonstans runt 45% i skatter sen blir det högre andel skatt ju högre lön du får, sen får du ju betala statlig skatt, 20%, på årslön över 540 700 kr, så där drar det ju iväg. Så vart är jag så vansinnigt ute och cyklar? Jag säger inte att jag har rätt, jag kan mycket väl ha snurrat till det någonstans, men då vill jag ha ett bra svar på var jag har fått det fel.