• Anonym (fattig)

Går inte runt

Hej! Jag är ensamstående med 5 barn boendes hos mig varannan vecka. Jag har ett heltidsjobb som kräver en utbildning men jag har tagit examen relativt nyligen så har ingen arbetslivserfarenhet inom branchen. Tjänar ca 18.000 efter skatt, Utöver det får jag 2500:- i bostadsbidrag + barnbidrag på 4000:- 

Mina fasta utgifter ligger på ca 19.000 (bara hyran ligger på 10.000 amortering på bil 1500:-, soppa ca 2000:-, parkering på jobbet 500:-, amortering på privatlån 1100:-, dagisavgift 1100:-, utöver det är det mobil, el, försäkringar på hem, mig och barnen samt akassa. Har ungefär 4000- 5000:- kvar på kontot som ska räcka till mat och kläder för mig och fem barn när räkningarna är betalda. Sparande och nöjen är inget vi har råd med. Jag har såkt av allt jag kan sälja av just nu typ urväxta barnkläder osv. Är så otroligt less på att vända och vrida på varenda krona varje månad. Livet känns bara som en enda kamp hela tiden. Vad gör man? 

Är det någon som har varit i liknande sits och har några bra tips/råd på hur jag kan förbättra min ekonomi? Är villig att göra vad som helst. Har funderat på att sälja bilen men det skulle innebära ännu tidigare mornar för mig och barnen då jag måste anpassa mig efter busstider och har 2 mil till jobbet samt måste hinna lämna barn på 2 olika ställen. Dessutom tar det mig ännu längre tid att ta mig hem efter jobbet och mina barn är redan på förskolan bland de sista barnen de flesta utav dagarna. Jag skulle då behöva köpa busskort till mig och de tre äldsta barnen som inte får åka med mig vilket kostar 650:- / person för de måste ju kunna ta sig till/från kompisar och fritidsaktiviteter osv. 

Behöver verkligen tips och råd! 

• Svar på tråden Går inte runt
  • Anonym (S)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-02 11:24:30 följande:
    Till dig och andra som pratar om att ts borde bo billigare, de är sex personer som ska bo i samma lägenhet varannan vecka, var hittar man en som är tillräckligt stor för lägre hyra än så? Jag vet inte om ts bor i en småstad eller storstad men jag tror verkligen inte man kommer undan med mindre.
    Jag tror inte heller det. Hon skulle nog heller inte komma ner i kostnad om hon - fiktivt - fick köpa något. Med ränta och amorteringar skulle även det bli dyrare mest troligt.
  • Anonym (En fas?)

Om du nyligen fått jobb och har höga fasta utgifter med boende och barn är det väl dags att fundera på om det är en varaktig situation, eller något ganska övergående.

Själv tänker jag att man får skära där det går, eller ha en period då man är fattig. På tid, eller pengar.

Kan bilen säljas? Eller att samåka med någon som kan betala. Kan du jobba ett enstaka pass ibland med något? 

I min värld är det väldigt mycket att ha fasta kostnader på 19 000 som ensamstående, men är det under en period som kan lösas.

Säljer du bilen slipper du ju parkering, billån och bränslekostnader.... Men vardagen blir besvärligare. Behåller du bilen och sparar tid, så behövs kanske en kreativ lösning, såsom inneboende, extra jobb, eller att fixa extremt billig mat.

• Anonym (Varför)

Varför har du skaffat så många ungar och sen inte har råd att försörja dem. 

• Anonym (S)
    Anonym (Varför) skrev 2022-06-02 12:37:59 följande:

Hon har ju råd, men det är tight, och mest troligt lär hennes inkomst gå upp under de närmsta åren ju längre hennes karriär fortlöper.
  • Anonym (En fas?)
    Anonym (Varför) skrev 2022-06-02 12:37:59 följande:

Alltså, har du en tidsmaskin, eller tänker du att hon ska göra dig av med ett barn eller två?

Hon klarar ju uppenbarligen försörja dem, med såväl dyr lägenhet som bil.....
  • ElaineBenes

Försäkringar för barnen delar väl ni föräldrar på? Om inte har du lite att casha in där. 

Kan du göra en kompromiss med bilen? Finns det någon pendelparkering så du kan köra till skola/förskola och sedan ta bussen till jobbet? Cykel med kärra till förskolan och sedan buss till jobb? Billigare bil? 

Vidare skulle jag se till att hålla nere matkostnaderna, skippa allt onödigt och handla när det är bra erbjudanden. Gör det till en familjeaktivitet att till exempel plocka fläderblommor och göra saft, eller hallon och blåbär när de kommer så kan ni även lyxa till det lite med det. Blåbär finns ju mängder av och kan frysas så ni har i vinter med. 

• Grey Man

Dassig sits, avundas dig inte. Jag hade siktat på att få upp lönen i första hand. Om du har ut 18.000 borde du ha en lön på ca 22.000 kr innan skatt vilket känns sjukt lågt. Ett jobb på McDonalds hade tex gett dig 26.000 kr och det klassas väl som ett riktigt lågavlönat jobb. 

Hur gamla är barnen? För dina kostnader lär ju inte gå ner i takt med att de blir äldre och äter mer.

• Anonym (Hmm)
    Grey Man skrev 2022-06-02 12:58:04 följande:

Dassig sits, avundas dig inte. Jag hade siktat på att få upp lönen i första hand. Om du har ut 18.000 borde du ha en lön på ca 22.000 kr innan skatt vilket känns sjukt lågt. Ett jobb på McDonalds hade tex gett dig 26.000 kr och det klassas väl som ett riktigt lågavlönat jobb. 

Hur gamla är barnen? För dina kostnader lär ju inte gå ner i takt med att de blir äldre och äter mer.

Du har nog räknat galet, jag får det till att ts borde ha en lön på 25k i månaden.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-02 13:01:27 följande:
    Du har nog räknat galet, jag får det till att ts borde ha en lön på 25k i månaden.
    Hur räknar du då?
    Med jobbavdrag så brukar man sällan skatta mer än  25 % (om man inte bor i en kommun med väldigt hög kommunalskatt).
    Är det skattetabell 33, så får man behålla 19000 om man har en lön på 25 000
  • Anonym (B)

Behöver verkligen de äldre barnen busskort?  Bor ni långt ifrån vänner och aktiviteter ? Är det enbart några kilometer så är det bättre att satsa på att gå eller cykla.

Svar på tråden Går inte runt