• Anonym (fattig)

Går inte runt

Hej! Jag är ensamstående med 5 barn boendes hos mig varannan vecka. Jag har ett heltidsjobb som kräver en utbildning men jag har tagit examen relativt nyligen så har ingen arbetslivserfarenhet inom branchen. Tjänar ca 18.000 efter skatt, Utöver det får jag 2500:- i bostadsbidrag + barnbidrag på 4000:- 

Mina fasta utgifter ligger på ca 19.000 (bara hyran ligger på 10.000 amortering på bil 1500:-, soppa ca 2000:-, parkering på jobbet 500:-, amortering på privatlån 1100:-, dagisavgift 1100:-, utöver det är det mobil, el, försäkringar på hem, mig och barnen samt akassa. Har ungefär 4000- 5000:- kvar på kontot som ska räcka till mat och kläder för mig och fem barn när räkningarna är betalda. Sparande och nöjen är inget vi har råd med. Jag har såkt av allt jag kan sälja av just nu typ urväxta barnkläder osv. Är så otroligt less på att vända och vrida på varenda krona varje månad. Livet känns bara som en enda kamp hela tiden. Vad gör man? 

Är det någon som har varit i liknande sits och har några bra tips/råd på hur jag kan förbättra min ekonomi? Är villig att göra vad som helst. Har funderat på att sälja bilen men det skulle innebära ännu tidigare mornar för mig och barnen då jag måste anpassa mig efter busstider och har 2 mil till jobbet samt måste hinna lämna barn på 2 olika ställen. Dessutom tar det mig ännu längre tid att ta mig hem efter jobbet och mina barn är redan på förskolan bland de sista barnen de flesta utav dagarna. Jag skulle då behöva köpa busskort till mig och de tre äldsta barnen som inte får åka med mig vilket kostar 650:- / person för de måste ju kunna ta sig till/från kompisar och fritidsaktiviteter osv. 

Behöver verkligen tips och råd! 

• Svar på tråden Går inte runt
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-02 16:00:53 följande:
    Konstigt i så fall att jag alltid betalat så mycket mer i skatt än resten av Sverige.... Har aldrig varit höginkomsttagare heller.
    Ja, då är det konstigt, men kolla upp ordentligt. Min arbetsgivare drar enligt tabellen och jag får aldrig restskatt
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2022-06-02 16:02:01 följande:
    Ja, då är det konstigt, men kolla upp ordentligt. Min arbetsgivare drar enligt tabellen och jag får aldrig restskatt
    Samma här, jag brukar få några tusenlappar tillbaka men jag har haft många arbetsgivare genom åren och ändå betalat lika hög skatt så det är nog inget felaktigt avdrag, annars hade jag ju fått jättemycket tillbaka på skatten. Hur som helst, känns som vi går off topic här och det spelar ingen roll vad ts betalar i skatt utan hur mycket hon har kvar efter skatt, dvs 18000 kr.
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Tips
    Kommunen har ekonomisk rådgivning som är gratis, frivilligt och rådgivaren har tystnadsplikt.
    Ni går igenom din situation och tittar på lösningar.

• sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-02 16:14:50 följande:
    Samma här, jag brukar få några tusenlappar tillbaka men jag har haft många arbetsgivare genom åren och ändå betalat lika hög skatt så det är nog inget felaktigt avdrag, annars hade jag ju fått jättemycket tillbaka på skatten. Hur som helst, känns som vi går off topic här och det spelar ingen roll vad ts betalar i skatt utan hur mycket hon har kvar efter skatt, dvs 18000 kr.
    Och hur som helst så undrar man vad det är för examen och vad det är för dåliga löner i den branschen
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2022-06-02 16:21:13 följande:
    Och hur som helst så undrar man vad det är för examen och vad det är för dåliga löner i den branschen
    Jag kan säga att jag som är lärare fick en ingångslön på strax över 23000 kr.... Det är tacken efter sju år på universitet. Så det är inte säkert ts har någon "lägre" examen, tyvärr får man inte så bra lön oavsett, men det beror så klart på vilken bransch. Jag vill också veta vad ts jobbar med.
  • Anonym (Ida)

Wow, vem hade kunnat ana att det skulle vara dyrt att ha FEM UNGAR?! 
    Hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa och en stor del av alla föräldrar separerar under småbarnsåren. Att bli ensamstående förälder är något man måste räkna med när man skaffar barn! Du har uppenbarligen ett jobb som ger sjukt dålig lön, dags att höja lönen så att dina barn får en bra levnadsstandard. Barnen ska inte behöva lida för att du inte planerat ditt liv bättre. 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-02 16:36:22 följande:
    Jag kan säga att jag som är lärare fick en ingångslön på strax över 23000 kr.... Det är tacken efter sju år på universitet. Så det är inte säkert ts har någon "lägre" examen, tyvärr får man inte så bra lön oavsett, men det beror så klart på vilken bransch. Jag vill också veta vad ts jobbar med.
    LOL, varför accepterade du ens den lönen? Ingångslönen för lärare ligger på 35-40 000 kr så att då accepterade en lön som är lägre än ett vårdbiträdes verkar riktigt puckat!
  • Anonym (Liselott)
    Anonym (H.L.) skrev 2022-06-02 16:01:17 följande:
    Och hur menar du att man ska kunna förutse att den ena föräldern ska avlida? Eller att det kommer bli skilsmässa från den man skaffar barn med och som man förmodligen haft för avsikt att leva med och därmed ha två inkomster? 
    Så svaret på din fråga är att man knappast kan konstatera att man inte klarar av att försörja sina barn utan att kunna se in i framtiden. 
    Ts har inte beklagat sig över att hon inte har något extra till lyx utan vill få det att lättare kunna gå runt utifrån den situationen hon är i . 
    Det kan man inte. just det som är min poäng. Livet vänds (alltför ofta) upp och ner och det måste man acceptera och ta höjd för. Jag skulle kunna halka i duschen i morgon och vips kommer livet bli tufft för min sambo och barn. Så är det. Livet är ibland orättvist. och detta måste man såklart ha i åtanke när man planerar för sitt liv. Skaffar man många barn så kan det bli ekonomiskt tufft om man blir lämnad, man lämnar, ens respektive dör eller invalidiseras eller att man själv råkat ut för något.

Att TS letar smarta lösningar är jättebra, men man måste också acceptera sin situation. Det är få ensamstående med 5 barn som har möjliget att få lönen att räcka till mer än det nödvändiga. så är det. 

Därför är det inte konstigt att någon frågar varför man skaffar många barn om ekonomin inte räcker till, för då har man ju inte tagit höjd för saker som kan inträffa i livet. Det är inget elakt sagt. Det är en fullt rationell fråga.
  • Anonym (fattig)

Jag och barnens pappa delar på kostnaden på alla försäkringar, hälften var. Jag har en examen som tandsköterska och det är tyvärr såhär våra löner ser ut, då har jag ändå lyckats förhandla mig till en bra ingångslön om jag jämför med mina klasskamrater. Pappan betalar hela kostnaden för fritidsaktiviteterna.

Kanske naivt av mig men jag hade såklart för avsikt att vi skulle dela resten av livet tillsammans men när han valde att vara otrogen valde jag att gå vidare i livet utan att dela det med honom även om han ju alltid kommer att vara en del av det då vi har barn tillsammans. Förstod att det skulle vara tufft men man kan nog aldrig tänka sig hur tufft det är innan man är i situationen själv. Bor i en stor stad, en bit utanför ca 1 mil men ändå i en stadsdel. Betalar enligt skattetabell 33 och har en lön på ca 24000:- före skatt. 

Att flytta till mindre ser jag som svårt då vi knappt får plats som det är den veckan barnen är hos mig. En inneboende hade jag gärna haft men frågan är om typ en student får studiero här hemma eller om någon ens står ut med 5 barn vv. 

Budgetrådgivare via kommunen ska jag absolut kolla upp! Tack även för alla övriga tips!!

• Anonym (.)
    Anonym (H.L.) skrev 2022-06-02 16:01:17 följande:
    Och hur menar du att man ska kunna förutse att den ena föräldern ska avlida? Eller att det kommer bli skilsmässa från den man skaffar barn med och som man förmodligen haft för avsikt att leva med och därmed ha två inkomster? 
    Så svaret på din fråga är att man knappast kan konstatera att man inte klarar av att försörja sina barn utan att kunna se in i framtiden. 
    Ts har inte beklagat sig över att hon inte har något extra till lyx utan vill få det att lättare kunna gå runt utifrån den situationen hon är i . 
    Jag vet inte hur andra gör, men jag har själv säkerställt att jag klarar av att försörja mina barn oavsett skilsmässa, sjukdom eller partners bortgång. Tycker att det ingår i föräldraansvaret.
Svar på tråden Går inte runt