• Anonym (fattig)

Går inte runt

Hej! Jag är ensamstående med 5 barn boendes hos mig varannan vecka. Jag har ett heltidsjobb som kräver en utbildning men jag har tagit examen relativt nyligen så har ingen arbetslivserfarenhet inom branchen. Tjänar ca 18.000 efter skatt, Utöver det får jag 2500:- i bostadsbidrag + barnbidrag på 4000:- 

Mina fasta utgifter ligger på ca 19.000 (bara hyran ligger på 10.000 amortering på bil 1500:-, soppa ca 2000:-, parkering på jobbet 500:-, amortering på privatlån 1100:-, dagisavgift 1100:-, utöver det är det mobil, el, försäkringar på hem, mig och barnen samt akassa. Har ungefär 4000- 5000:- kvar på kontot som ska räcka till mat och kläder för mig och fem barn när räkningarna är betalda. Sparande och nöjen är inget vi har råd med. Jag har såkt av allt jag kan sälja av just nu typ urväxta barnkläder osv. Är så otroligt less på att vända och vrida på varenda krona varje månad. Livet känns bara som en enda kamp hela tiden. Vad gör man? 

Är det någon som har varit i liknande sits och har några bra tips/råd på hur jag kan förbättra min ekonomi? Är villig att göra vad som helst. Har funderat på att sälja bilen men det skulle innebära ännu tidigare mornar för mig och barnen då jag måste anpassa mig efter busstider och har 2 mil till jobbet samt måste hinna lämna barn på 2 olika ställen. Dessutom tar det mig ännu längre tid att ta mig hem efter jobbet och mina barn är redan på förskolan bland de sista barnen de flesta utav dagarna. Jag skulle då behöva köpa busskort till mig och de tre äldsta barnen som inte får åka med mig vilket kostar 650:- / person för de måste ju kunna ta sig till/från kompisar och fritidsaktiviteter osv. 

Behöver verkligen tips och råd! 

• Svar på tråden Går inte runt
  • Anonym (Kiki)
    Anonym (.) skrev 2022-06-02 18:17:00 följande:
    Jag vet inte hur andra gör, men jag har själv säkerställt att jag klarar av att försörja mina barn oavsett skilsmässa, sjukdom eller partners bortgång. Tycker att det ingår i föräldraansvaret.

Jag också. Och det har TS med. Hon kan försörja sina barn. Men det är trist att ha det knapert. 

TS, att jaga begagnade kläder är smart, men det gör du kanske redan. Liksom fritidsutrustning. Det tar tid och man måste hela tiden ligga steget före, men i synnerhet ytterkläder kan man spara in mycket på. Men antar att barnen också ärver efter varandra. 

Vi äter vegetariskt och trots att vi mest köper ekologisk mat lägger vi mindre pengar på mat än många andra. Äter ni vegetariskt och struntar i att köpa ekologiskt kan maten bli riktigt billig. 

Jag tycker för övrigt inte att du bor dyrt. Vi är bara fyra i familjen och har högre hyra än du. 

Sök nytt jobb i samma yrke. Att byta jobb är ofta bästa sättet att höja lönen. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ida) skrev 2022-06-02 17:53:05 följande:
    LOL, varför accepterade du ens den lönen? Ingångslönen för lärare ligger på 35-40 000 kr så att då accepterade en lön som är lägre än ett vårdbiträdes verkar riktigt puckat!
    Du verkar inte särskilt insatt i lärares löner. Personen du citerar talar i dåtid och skriver inget om när hen fick den ingångslönen. 

Lönerna för lärare har gått upp mycket de senaste åren och för några år sedan var lönerna mycket lägre. Inflationen påverkar också hur mycket du får för lönen.  Dessutom beror lönen på var i landet du jobbar. 

I min stad, medelstor, var slutlönen för lärare som pensionerades kring ca 40 000 för bara några år sedan.  

Jag jobbar som lärare och hade 2009 en lön på ca 20 000 kr före skatt som ingångslön men då hade jag inte gjort klart mitt examensarbete så hade inte tagit ut min examen. 

Idag har jag 39 300 i lön men har jobbat i 12 år som gymnasielärare och bytt jobb många gånger för att få upp min lön. 

2012 25 000 
    2014 27 000
    2015 28 000
    2016 32 000
    2018 36 000
    2019 37 000 
    Etc etc
  • Anonym (tack för kaffet)
    Anonym (H) skrev 2022-06-01 22:00:10 följande:

Hyra ut ett rum om du har möjlighet, flytta till billigare boende

Vem vill vara inneboende där det finns fem barn varannan vecka? 

Det är nog min version av helvetet.
    Anonym (H.L.) skrev 2022-06-02 16:01:17 följande:
    Och hur menar du att man ska kunna förutse att den ena föräldern ska avlida? Eller att det kommer bli skilsmässa från den man skaffar barn med och som man förmodligen haft för avsikt att leva med och därmed ha två inkomster? 
    Så svaret på din fråga är att man knappast kan konstatera att man inte klarar av att försörja sina barn utan att kunna se in i framtiden. 
    Ts har inte beklagat sig över att hon inte har något extra till lyx utan vill få det att lättare kunna gå runt utifrån den situationen hon är i . 

Man kan vara försiktig nog att aldrig ens tänka på att skaffa fem barn, oavsett sina aktuella förutsättningar i stunden.

Jag hade aldrig vågat göra det, är alldeles för mån om att kunna leva ett bra liv och ge mitt barn lite guldkant, och att en partner blir kvar kan man verkligen inte lita på då 50-60% av alla relationer spricker. Så jag har sett in i framtiden och konstaterat just att detta inte är ett smart val, enligt mig.

Den som väljer en utgift för barn på ett antal miljoner måste ju begripa att de löper motsvarande större risk att hamna på pottkanten, tillfälligt eller permanent.

• ElaineBenes

Tycker att många är lite orättvisa mot TS. Klart jag brukar undra hur tusan folk har råd att ha 5 barn, men att TS skulle ha räknat med att bli ensamstående...nä det kan ni väl inte mena? 

Undrar hur många som klarar av att upprätthålla samma levnadsstandard om man blir ensam med färre barn ens? Om jag ser till mig själv, skulle ha råd med hyra och övriga utgifter men skulle nog inte heller ha mer än 4-5000 kvar efter det, och skulle klara det bra då jag bara har ett barn. Men om man dessutom behöver vabba en del så känns det rejält på kontot. 

Skulle jag flyttat till billigare vilket jag nog skulle ha köpoäng till, skulle jag ändå behöva gå ner i arbetstid då restiden skulle fördubblas och barnomsorg skulle behövas ob tider. 
    Givetvis ska man inte förlita sig helt och hållet på en person, men ts har ett arbete och jag tycker inte att jag kan läsa in någonstans att hon förväntade sig att bli försörjd av sitt ex.

TS, du måste försöka öka din/hushållets inkomst. Men hur gamla är barnen?

Kan de äldre utföra någon form av arbete, dela ut reklam eller så?

Tonåringar är dyra och du behöver en plan för hur ditt hushåll ska ta sig igenom åren fram tills alla barn blivit flygfärdiga. Hur ser budgeten ut "hela vägen"?

Inte minst för att du ska kunna veta när du kan börja spara till dig själv, och göra saker för dig själv med dina pengar också.

Sommarjobb kommer att bli jätteviktigt för dina barn. Vänd och vrid på alla kontakter, du får tvinga ut dem att ragga jobb i tid varje vår. Och det är faktiskt ingen dålig start på livet heller att få lära sig jobba och värdet av pengar.

De kanske kan göra enkla smycken hemma och sälja? Bli hundvakter, barnvakter, klippa häckar åt folk?

Jag fick betala mina egna cyklar från att jag var 13 och hade sommarjobb från 14 års ålder och helgjobb på terminerna från 16, men det var längesen och ungdomar fick göra fler saker då. Idag är det många fler arbetsplatser som knappt ens släpper in minderåriga, tyvärr.

• Anonym (fattig)

Mina barn finns redan och jag har aldrig I hela mitt liv ångrat dom. Det är inte barnens existens det här inlägget handlar om. Situationen ser ut sån att jag är ensam med 5 barn varannan vecka. De lever inget dåligt liv därför att både jag och deras pappa prioriterar dom. Pappan är höginkomsttagare så på hans vecka får de göra massa roliga saker och åka på semestrar osv men mitt fokus är att jag vill förbättra min hushållsinkomst så att även jag har möjlighet att ge de lite guldkant i livet även på mina veckor. De är mellan 3-14 år. Jag har kommit fram till att jag ska skaffa mig ett timjobb och jobba helg den veckan jag inte har barnen. Ska även ta kontakt med en ekonomisk rådgivare i kommunen för att få lite extra hjälp i rätt riktning. Kommer också ha möjlighet att löneförhandla varje år och på sikt kommer lönen öka. Men tills dess vill jag inte bara överleva, jag vill leva lite också.

• Anonym (ExtraiinomPA)

Men om du hittar ett extrajobb som personlig assistent, och BARA jobbar dygnskift 5 dagar i månaden. Det skulle ge dig en bra extra slant. Du kan tex välja att jobba dygn när dina barn är hos pappan? Vet att det kanske är tråkigt att inte ha lediga helger (om du väljer dygnskift på tex två tiöl fyra helger varje månad ) men du skulle kunna göra det i ett halvår och spara in massa pengar som extrakassa. Eller sommarjobb.. på semestern ? 

• Studentpappa
    Anonym (fattig) skrev 2022-06-02 20:27:11 följande:

Mina barn finns redan och jag har aldrig I hela mitt liv ångrat dom. Det är inte barnens existens det här inlägget handlar om. Situationen ser ut sån att jag är ensam med 5 barn varannan vecka. De lever inget dåligt liv därför att både jag och deras pappa prioriterar dom. Pappan är höginkomsttagare så på hans vecka får de göra massa roliga saker och åka på semestrar osv men mitt fokus är att jag vill förbättra min hushållsinkomst så att även jag har möjlighet att ge de lite guldkant i livet även på mina veckor. De är mellan 3-14 år. Jag har kommit fram till att jag ska skaffa mig ett timjobb och jobba helg den veckan jag inte har barnen. Ska även ta kontakt med en ekonomisk rådgivare i kommunen för att få lite extra hjälp i rätt riktning. Kommer också ha möjlighet att löneförhandla varje år och på sikt kommer lönen öka. Men tills dess vill jag inte bara överleva, jag vill leva lite också.

Det tråkiga med årliga löneökningar är att de generellt ger väldigt lite i plånboken, att byta arbetsgivare är snabbspåret till en högre månadslön. Ett byte av arbetsgivare ger förmodligen motsvarande 3-5 års löneökning om inte mer hos din arbetsgivare. 

Jag arbetar i en bransch med relativt höga löner, men hos min nuvarande AG har jag fått 4,4% som högst och 1,8% som lägst på sex år. När jag gick till min nuvarande AG fick jag ett lyft på nästan 20%. I början av karriären behövs några jobbhopp för att hamna på en bra nivå. 

Ett timjobb låter som ett bra val, ger ju ett bra tillskott. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Mia)

Kan du ta ett extra jobb eller arbeta fler timmar veckan du inte har barnen? Eller den helgen du inte har barnen? Ta ett extra jobb i affär eller äldreomsorgen eller vart det finns jobb där du bor. 

• Anonym (Mia)

Såg nu att du redan var inne på det. 

• Seven Costanza

Jättebra om du kan hitta ett extrajobb med bra helgtillägg och eventuellt någon kväll när du inte har barnen.  En annan sak: Vad har du för bil och hur mycket lån har du på den? Jag skulle överväga att sälja den, betala av hela billånet och köpa en billig begagnad bil och kanske skulle det till och med bli pengar över att betala in hela privatlånet - hur mycket är det på? Då skulle du bara på att slippa avbetalning på billån och privatlån ha 2600 kr över varje månad. 

• Flash Gordon
    Anonym (fattig) skrev 2022-06-01 20:56:30 följande:

Behöver verkligen tips och råd! 

Du bor för dyrt. Om bara hyran är på 10000 och det tillkommer räkningar för boendet på det så äter ju boendekostnaden upp minst hälften av din nettoinkomst. Det håller aldrig i längden. Du kan försöka trolla hur du vill med resten av livspusslet. Jobba mer, sälja bilen och åka buss i timmar, bara äta billigaste maten ...

Det rimligaste du kan göra för ditt eget välmående är att leta ett billigare boende
    Blå och gul
  • Anonym (H)
    Anonym (tack för kaffet) skrev 2022-06-02 19:50:11 följande:
    Vem vill vara inneboende där det finns fem barn varannan vecka? 

Det är nog min version av helvetet.
    Det kanske finns olika versioner av helvetet, inte bara din
  • sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2022-06-03 17:02:16 följande:
    Du bor för dyrt. Om bara hyran är på 10000 och det tillkommer räkningar för boendet på det så äter ju boendekostnaden upp minst hälften av din nettoinkomst. Det håller aldrig i längden. Du kan försöka trolla hur du vill med resten av livspusslet. Jobba mer, sälja bilen och åka buss i timmar, bara äta billigaste maten ...

Det rimligaste du kan göra för ditt eget välmående är att leta ett billigare boende
    Det är nog så gott som omöjligt. Ja, lägenheterna kan absolut finnas. Men svåråtkomliga.
  • Tinkerbell73
    Anonym (Kiki) skrev 2022-06-02 18:43:46 följande:

TS, att jaga begagnade kläder är smart, men det gör du kanske redan. Liksom fritidsutrustning. 

I min kommun finns en slags fritidsaktivitetsbank där föräldrar kan låna/hyra (till en billig peng) sådant som skridskor och andra liknande artiklar - tycker jag är en bra idé! Kanske finns i TS kommun?
Svar på tråden Går inte runt