• Anonym (stud)

Studenten med bio föräldrar

Mitt bonusbarn ska ta studenten nu och föräldrarna har det tillsammans i min särbos hus. Jag är inte alls inblandad i någonting och känner mig lite utanför. Hur gör ni andra när det är student och sådana högtider?

Jag kommer att känna mig som en gäst som kommer dit när allting är klart. All fokus kommer att vara på föräldrarna och barnet som tar studenten. Funderar på att inte gå dit alls.

• Svar på tråden Studenten med bio föräldrar
  • Fiona M

Det är barnets student.
    Måste du ha fokus just den dagen?

• Anonym (Selma)

Alternativ ett: gå dit med solglasögon, ta dig en drink och slå dig ner i en stol och prata med någon som verkar intressant. Acceptera att du är utanför och att det inte är en så rolig tillställning. Alternativ två: se till att dubbelboka dig med något viktigt, typ en påhittad jobbresa, och åk iväg när datumet är. 

• Dexter dot com
    Anonym (stud) skrev 2022-06-02 09:49:11 följande:

Mitt bonusbarn ska ta studenten nu och föräldrarna har det tillsammans i min särbos hus. Jag är inte alls inblandad i någonting och känner mig lite utanför. Hur gör ni andra när det är student och sådana högtider?

Jag kommer att känna mig som en gäst som kommer dit när allting är klart. All fokus kommer att vara på föräldrarna och barnet som tar studenten. Funderar på att inte gå dit alls.

Har du en dålig relation med ditt bonusbarn eller varför vill du inte fira att hen tar studenten? Har du erbjudit din hjälp och dom har tackat nej till den ? 

Hade jag fått en inbjudan hade jag varit glad och absolut gått dit, visat min uppskattning och haft trevligt.
  • Anonym (xxx)

Fast du känner väl också folk där, du kan prata med? Dessutom kan du väl erbjuda dig att hjälpa till på plats, om du vill känna dig behövd. Självklart är fokuset på studenten. 
  • Anonym (Men va?)

Men hur omogen får man vara? Du låter som att du är yngre än studenten. Det är absolut inte din dag och du ÄR GÄST på mottagningen. 

• Anonym (lll)

Eftersom ni är särbos så tänker jag att ja, du blir lite av en gäst, men det får väl vara ok så länge ungdomen som ska firas är ok med upplägget. 
    Vad säger din särbo när du tar upp frågan? Antingen säger du att du vill vara med och fixa, eller så säger du att du förstår att han och exet är "värdar" och du är en gäst. 

Om ni vore sambos hade det vart en helt annan situation tycker jag. 

När jag om min man ff var särbo, och något av barnen skulle ha kompiskalas, hade de det några ggr i hans hus. Då var jag inte där alls och hans ex kom dit och hjälpte till. 
    Det fick jag acceptera (och tyckte det var rätt också). Den dagen vi hade köpt nytt hus däremot, sa jag att ska det vara några fler barnkalas i vårt hus så är det han och jag som sköter det. 

• Ess

Det är ju ändå studenten och inte föräldrarna som står i fokus.
    Jag hade lutat mig tillbaks och njutit av att bli serverad.

• sextiotalist

Instämmer med de övriga, du är gäst och njut av denna sits. 

• EnAnonumius

Ja så oförskämt att all fokus kommer att ligga på STUDENTEN när man skall ha ett studentfirande.

För bonusföräldrar, som är vuxna och mogna, tjurar inte utan är glad för barnet som tar studenten och förstår att det är naturligt att fokus kommer att ligga i huvudsak på studenten, då det är studenten man skall fira, och lite vid sidan av studentens bioföräldrar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (ME)
    ... All fokus kommer att vara på föräldrarna och barnet som tar studenten. Funderar på att inte gå dit alls.
    Hur tänker du här?
    Varför skulle fokus vara på dig? Det är inte ditt hem eller ditt barn.

Om du går eller ej beror väl på vad du själv vill ha för relation med din särbo och de runt honom framöver. Och om du klarar av att umgås med dem utan att vara mittpunkten. 
Svar på tråden Studenten med bio föräldrar