• Anonym (stud)

Studenten med bio föräldrar

Mitt bonusbarn ska ta studenten nu och föräldrarna har det tillsammans i min särbos hus. Jag är inte alls inblandad i någonting och känner mig lite utanför. Hur gör ni andra när det är student och sådana högtider?

Jag kommer att känna mig som en gäst som kommer dit när allting är klart. All fokus kommer att vara på föräldrarna och barnet som tar studenten. Funderar på att inte gå dit alls.

• Svar på tråden Studenten med bio föräldrar
  • EnAnonumius
    Anonym (stud) skrev 2022-06-13 09:54:06 följande:
    Exakt! Det var detta jag menade! Vill inte stå i centrum, utan ville vara delaktig i planerandet till viss del. Det är allt. Bio mamman har ingen partner, så det blev så att de två ordnade allt tillsammans i flera dagar och då kände jag mig lite utanför. Det är allt.
    Men hade det inte varit lättare att du skrev vad du menade från första början?

Så hade du sluppit att få de svaren du fick.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Limajo
    Anonym (stud) skrev 2022-06-13 09:54:06 följande:
    Exakt! Det var detta jag menade! Vill inte stå i centrum, utan ville vara delaktig i planerandet till viss del. Det är allt. Bio mamman har ingen partner, så det blev så att de två ordnade allt tillsammans i flera dagar och då kände jag mig lite utanför. Det är allt.
    Och varför är det så svårt för dig att hantera att hamna lite utanför några dagar att du övervägde att inte fira ditt bonusbarn alls? 
  • Anonym (stud)
    Limajo skrev 2022-06-13 12:17:03 följande:
    Och varför är det så svårt för dig att hantera att hamna lite utanför några dagar att du övervägde att inte fira ditt bonusbarn alls? 
    Inga problem blev det i slutänden, men när jag pratade med andra så hade de aldrig tillåtit sin partner att ensam i huset planera och förbereda inför stundenten i två dagar, utan mig. Min mamma och vänner sa tex att de aldrig hade kommit som något 5:e hjul på studenten så som jag gjorde. Det blev inga problem, eftersom jag är väldigt social av mig, men det kändes lite konstigt att de två var tillsammans i deras fd gemensamma hus medan jag var borta.
  • Anonym (du)
    Anonym (stud) skrev 2022-06-14 16:00:01 följande:
    Inga problem blev det i slutänden, men när jag pratade med andra så hade de aldrig tillåtit sin partner att ensam i huset planera och förbereda inför stundenten i två dagar, utan mig. Min mamma och vänner sa tex att de aldrig hade kommit som något 5:e hjul på studenten så som jag gjorde. Det blev inga problem, eftersom jag är väldigt social av mig, men det kändes lite konstigt att de två var tillsammans i deras fd gemensamma hus medan jag var borta.
    Vadå tillåtit? Varför skulle någon behöva fråga dig om lov för att ha en bjudning för sitt eget barn i sitt eget hem? 

Och varför ser du dig som ett 5:e hjul bara för att du inte fick lov att vara i centrum på en dag du egentligen inte har något med att göra? Du var inte ett 5:e hjul, du var bara en gäst bland andra. 

Och vad din mamma och vänner tycker spelar ju egentligen ingen roll i det här. Buhu, min mamma tycker att du är dum mot mig. Väx upp om du nu ska räknas som vuxen och jämbördig din vuxna partner. 
  • Anonym (tonårsmamma)
    Men vad jag förstår bor du inte i huset utan är särbo med din partner.
    Så din partner hade alltså studentbjudning i sitt hus där även då mamman till studenten hjälpte till.
    Hade du blivit iväg skickad ifrån ditt eget hus dvs om du bodde där skulle jag förstått om du ville vara med som värdinna tillsammans med föräldrarna.
    Har du bott tillsammans med din partner, ser studenten dig som en bonusmamma eller är du pappas nya partner (självklart kan studenten ändå tycka om dig men inte se dig som en just bonusmamma)
    För du skriver bonusbarn, är det just det eller är det din partners barn?
    Hur länge har ni varit tillsammans du och din partner?
    Hur hade du velat ha det? att du och föräldrarna tillsammans var värdar? har mamman en ny partner? i så fall vad gjorde han?
    Förstår inte varför du känner dig utanför bara för att föräldrarna ordnade student till sitt barn, det är ju så det brukar vara, även skilda föräldrar ordnar student tillsammans, ibland i hyrd lokal osv.
    Men frågade du inte om du kunde hjälpa till med något? 
    Vad hade hänt om du gjort det?
    Hur hade du velat ha det om du fick önska?
  • Anonym (Hmmm.. ...)
    Jag tycker din mamma och vänner har helt fel. När min bonus tog studenten planerade föräldrarna allt utan mig. Vi var sambos (jag och pappan) men själva mottagningen skedde på ett annat ställe. Jag kom dit som pappans flickvän/sambo och bonusmamma till studenten. Kom lite senare så alla gäster var redan där. Har aldrig någonsin haft en tanke på att det skulle vara fel och förstår inte riktigt hur du tänker? 
  • Anonym (...)

Jag hade aldrig heller accepterat det. Man gör såna saker med sin partner inte sitt ex. När min bonus tog studenten var det jag som bakade tårtorna.
    Var hos min brorson i helgen och då var det hans pappa och hans nya som fixade.

Du kan ge dig fan på att det gjordes mer än att bara fixas i huset när du inte var där..

• Anonym (du)
    Anonym (...) skrev 2022-06-14 16:33:40 följande:

Jag hade aldrig heller accepterat det. Man gör såna saker med sin partner inte sitt ex. När min bonus tog studenten var det jag som bakade tårtorna.
    Var hos min brorson i helgen och då var det hans pappa och hans nya som fixade.

Du kan ge dig fan på att det gjordes mer än att bara fixas i huset när du inte var där..

Vad jobbigt det måste vara att vara så paranoid och självupptagen och osäker på sin relation att man tror att ens partner är otrogen så fort han är ensam med en annan kvinna ett litet tag. Låter inte som en toppenrelation direkt.

Och ärligt talat så har en ny partner inte särskilt mycket med studentfirandet att göra. Kanske om barnet vuxit upp med den nya som en bonusförälder, men om partnern är en särbo till pappan, då är nog relationen med barnet som tar studenten också ganska ytlig. Sen är man väl som föräldrar glada för all hjälp man kan få, så nån tårta kan väl den nya få baka om hen vill. Men inte för att den nya inte ska gå och bli bitter och svartsjuk utan för att ju fler händer desto bättre. 

Som tur är verkar de flesta vuxna klara av att hantera att föräldrar har hand om sina barns angelägenheter utan att de själva måste vara i centrum hela tiden. 
  • Anonym (...)
    Anonym (du) skrev 2022-06-14 16:44:32 följande:
    Vad jobbigt det måste vara att vara så paranoid och självupptagen och osäker på sin relation att man tror att ens partner är otrogen så fort han är ensam med en annan kvinna ett litet tag. Låter inte som en toppenrelation direkt.

Och ärligt talat så har en ny partner inte särskilt mycket med studentfirandet att göra. Kanske om barnet vuxit upp med den nya som en bonusförälder, men om partnern är en särbo till pappan, då är nog relationen med barnet som tar studenten också ganska ytlig. Sen är man väl som föräldrar glada för all hjälp man kan få, så nån tårta kan väl den nya få baka om hen vill. Men inte för att den nya inte ska gå och bli bitter och svartsjuk utan för att ju fler händer desto bättre. 

Som tur är verkar de flesta vuxna klara av att hantera att föräldrar har hand om sina barns angelägenheter utan att de själva måste vara i centrum hela tiden. 
    Det är inte ett dugg jobbigt eftersom min man beter sig som min man och inte har något behov att leka familj med sitt ex..
  • Anonym (...)

Bara tanken på att min bror skulle fixa tillsammans med sitt ex är skrattretande. Som sagt sånt gör man med sin partner.

Svar på tråden Studenten med bio föräldrar