• Anonym (stud)

Studenten med bio föräldrar

Mitt bonusbarn ska ta studenten nu och föräldrarna har det tillsammans i min särbos hus. Jag är inte alls inblandad i någonting och känner mig lite utanför. Hur gör ni andra när det är student och sådana högtider?

Jag kommer att känna mig som en gäst som kommer dit när allting är klart. All fokus kommer att vara på föräldrarna och barnet som tar studenten. Funderar på att inte gå dit alls.

• Svar på tråden Studenten med bio föräldrar
  • Anonym (Eh)
    Anonym (stud) skrev 2022-06-02 09:49:11 följande:

Mitt bonusbarn ska ta studenten nu och föräldrarna har det tillsammans i min särbos hus. Jag är inte alls inblandad i någonting och känner mig lite utanför. Hur gör ni andra när det är student och sådana högtider?

Jag kommer att känna mig som en gäst som kommer dit när allting är klart. All fokus kommer att vara på föräldrarna och barnet som tar studenten. Funderar på att inte gå dit alls.

Så du menar att det kommer vara fokus på studenten och dennes föräldrar på studentens studentmottagning? Nä fy vad oförskämt! Givetvis ska ju du vara i fokus då! Självklart ska du inte gå dit. Hade funderat på att lämna din särbo också om han är så fräck och ego att han inte fattar att det ju är du som borde få stå i centrum på hans barns student!

Sök hjälp med att hantera din narcissism.
  • Anonym (Menva?!)
    Anonym (stud) skrev 2022-06-02 09:49:11 följande:

Instämmer med vad många skrivit! Det är fullt naturligt att det är studentens dag! Och studenten har oftast två föräldrar som tillsammans ordnar firandet. Oavsett om de är skilda eller inte. Själv tycker jag det är toppen när skilda föräldrar kan samarbeta om sina barn då det säger en hel del om dem som personer. Det är alltså deras son eller dotter som ska få uppmärksamheten av sina stolta föräldrar samt släkt och vänner. Hur menar du ens att du i den situationen kommer in i bilden förutom som pappas särbo?! Nej gör som de flesta föreslår, gå dit som de andra inbjudna gästerna och acceptera att just i detta så är det så det ska vara. 
    Och om mamman har en sambo så lär ju han också komma som gäst. 
    Men om du inte går dit alls! Hur tycker du själv att det låter att förklara att jag gick inte till mitt bonusbarns student för att jag inte fick vara med och planera och hjälpa till ?! 
    Tyder i mitt tycke på en svartsjuk, omogen självömkande vuxen med allt fokus på sig själv. 

Min särbo fick också vara gäst på mina barns student som jag och pappan ordnade. Och det klarade han galant. 
  • Anonym (Ja)

Du är en gäst denna dagen ts. Luta dig tillbaka och fira studenten. Inget konstigt alls att fokus läggs på barnet och dess föräldrar.

• ElaineBenes

Det är väl självklart att barnet är i fokus! Jättemärklig mening tycker jag, men tänker att du kanske menade något annat än det du skrev? 

Har du frågat om de behöver hjälp med något? Givetvis är det föräldrarna som planerar barnets studentdag. 

Om du känner dig vilsen kan du väl hjälpa till med att till exempel plocka disk fylla på vattenkaraffer etc. Var där en stund och visa dig och få sedan, är ju superskönt att kunna gå hem när man vill 

• Dockan

Jag var på ett bröllop för några år sedan, min man var bestman. Kände ingen förutom brudparet och maken och firandet varade i tre dagar? Jag har en tendens att känna mig bortkommen i dessa sammanhan, särskilt som nykter (kunde dricka alls pga hälsoskäl). Två glas bubbel och jag kan prata med en gråsten, men nu gick ju inte det  

jag valde att hantera det genom att hjälpa till. Servade med att ställa/fram undan saker och fixa och hjälpa toastmasters med små saker de hade besvärligt att hinna med. På själva festen hade jag ju folk till bordet och var och hade det trevligt med dessa. Men genom att hjälpa till och fixa lärde jag ju dessutom känna några lite bättre och blev inte lika ensam när det var mingel. 

Jag hade frågat särbon och dennes ex vad jag kunde göra och tagit på mig lite ansvar så särbon kunde slappna av lite mer. Förutsatt att din relation med exet är okej och inte ansträngd. Är det knepigt hade jag gått som gäst och stannat så länge som ansågs artigt. 

• Ess
    Dockan skrev 2022-06-02 16:27:31 följande:

Jag var på ett bröllop för några år sedan, min man var bestman. Kände ingen förutom brudparet och maken och firandet varade i tre dagar? Jag har en tendens att känna mig bortkommen i dessa sammanhan, särskilt som nykter (kunde dricka alls pga hälsoskäl). Två glas bubbel och jag kan prata med en gråsten, men nu gick ju inte det  

jag valde att hantera det genom att hjälpa till. Servade med att ställa/fram undan saker och fixa och hjälpa toastmasters med små saker de hade besvärligt att hinna med. På själva festen hade jag ju folk till bordet och var och hade det trevligt med dessa. Men genom att hjälpa till och fixa lärde jag ju dessutom känna några lite bättre och blev inte lika ensam när det var mingel. 

Jag hade frågat särbon och dennes ex vad jag kunde göra och tagit på mig lite ansvar så särbon kunde slappna av lite mer. Förutsatt att din relation med exet är okej och inte ansträngd. Är det knepigt hade jag gått som gäst och stannat så länge som ansågs artigt. 

Precis så.
    Känner man sig utanför så erbjuder man sig att hjälpa till, ett extra par händer är aldrig fel.
    Annars så njuter man av att va gäst.

Jag hade förstått ts känslor om hon blivit utesluten, men så verkar det inte va här.

Ts-Gå dit och gratta studenten och njut av att bara ta det lugnt.
  • Anonym

Varför skriver du bioföräldrar?
    Det är barnets föräldrar punkt.

• Anonym (Falabella)

Fokus ska vara på studenten då att denne har tagit examen är hela anledningen till festen.

Hur hade du tänkt dig en studentfest annars?

Jag hoppas att du bara har problem med svenska språket och inte tänker så krokigt och egoistiskt som det låter.

• Phalaenopsis

Jag tror inte TS menar att det ska vara fokus på henne själv, utan snarare att hon som pappans partner normalt sett skulle vara värdinna när det är fest. Eller åtminstone indragen i planering och förberedelser. Det blir lite knepigt att komma som gäst till sin egen särbo.
    Sedan går det ju att lösa genom att erbjuda sig att hjälpa till. Eller bara njuta av att slippa flänga runt och få vara just gäst.

• Anonym (du)
    Phalaenopsis skrev 2022-06-08 22:06:56 följande:

Jag tror inte TS menar att det ska vara fokus på henne själv, utan snarare att hon som pappans partner normalt sett skulle vara värdinna när det är fest. Eller åtminstone indragen i planering och förberedelser. Det blir lite knepigt att komma som gäst till sin egen särbo.
    Sedan går det ju att lösa genom att erbjuda sig att hjälpa till. Eller bara njuta av att slippa flänga runt och få vara just gäst.

Så kan det säkert vara, men om TS bara fokuserar på hur situationen blir för henne så blir livet svårt. Fokus på en studentmottagning bör vara på studenten, inte förfördelade nya partners till föräldrarna.
Svar på tråden Studenten med bio föräldrar