Anonym (stud) skrev 2022-06-02 09:49:11 följande:
Studenten med bio föräldrar
Mitt bonusbarn ska ta studenten nu och föräldrarna har det tillsammans i min särbos hus. Jag är inte alls inblandad i någonting och känner mig lite utanför. Hur gör ni andra när det är student och sådana högtider?
Jag kommer att känna mig som en gäst som kommer dit när allting är klart. All fokus kommer att vara på föräldrarna och barnet som tar studenten. Funderar på att inte gå dit alls.
Instämmer med vad många skrivit! Det är fullt naturligt att det är studentens dag! Och studenten har oftast två föräldrar som tillsammans ordnar firandet. Oavsett om de är skilda eller inte. Själv tycker jag det är toppen när skilda föräldrar kan samarbeta om sina barn då det säger en hel del om dem som personer. Det är alltså deras son eller dotter som ska få uppmärksamheten av sina stolta föräldrar samt släkt och vänner. Hur menar du ens att du i den situationen kommer in i bilden förutom som pappas särbo?! Nej gör som de flesta föreslår, gå dit som de andra inbjudna gästerna och acceptera att just i detta så är det så det ska vara.
Och om mamman har en sambo så lär ju han också komma som gäst.
Men om du inte går dit alls! Hur tycker du själv att det låter att förklara att jag gick inte till mitt bonusbarns student för att jag inte fick vara med och planera och hjälpa till ?!
Tyder i mitt tycke på en svartsjuk, omogen självömkande vuxen med allt fokus på sig själv.
Min särbo fick också vara gäst på mina barns student som jag och pappan ordnade. Och det klarade han galant.