• Anonym (Äpple)

Hur gör man med sparandet till barnen ?

Väntar barn nr två och det kommer skilja runt 7 år i ålder mellan dom, har således hunnit spara en del till dottern redan. vi har inte sparat samma summa varje månad så det har blivit ojämnt. Hur gör vi nu med den nya också som kommer ha 0 såklart från början, för att det ska bli jämt . Hur har ni andra gjort ? 

• Svar på tråden Hur gör man med sparandet till barnen ?
  • Anonym (S)

Vi har faktiskt sparat samma summa varje månad till varje barn, för enkelhetens skull. I ert fall hade jag nog kollat hur mycket det äldre barnet hade vid 7 år, och försökt se till att det yngre barnets spar är lika stort vid samma ålder sedan.

• Gameofthrones

Har ett gemensamt konto för alla mina barn ett sparande. 
    Vi spar varje månad lagomt. Tycker att det har varit enklare så. 

• Anonym (Förälder)

Håller med den innan,  försöka se till att barnen har ungefär samma summa vid samma ålder och sen om möjlighet från nu kanske försöka sätta in samma summa varje månad/år. 
    Tanken är väl att de ska samma summa när de tex får tillgång till sina pengar. 
    Har själv råkat ut för att ena syskonet vid 18 fick en viss summa och andra syskonen knappt fick hälften för det börjades spara vid olika tidpunkter. 

• Tow2Mater

Ens ekonomiska förutsättningar ändras konstant över tid. Vad ni sparat tidigare till första barnet är totalt oväsentligt. Spara lika mycket, om det nu är inget alls eller vilken summa ni nu vill avvara, till båda från och med det andra föds. Det kan säkert ändras igen i framtiden.

• Anonym (lll)

Ni får väl bara börja spara? Om det sen när barnen är 18 (eller när ni nu vill ge dem pengarna) har nått väldigt olika summor så vet ni ju redan vad den äldre fick - se då till att det yngre barnet får ungefär samma. Om ni har råd. Har ni inte råd fattar nog barn nr 2 det. 
    Man behöver heller inte prata om sparandet med barnen. 
    Våra barn fick en glad överraskning när de fyllde 18. De hade ingen aning om att vi hade sparat åt dem. 

• Plupp73

Satte in motsvarande summa på samtliga barns konton, så att de har lika mycket på den. Kommer att avsluta när sista barnet fyller 18. Då har de fått ca 100.000 kr vardera. Som tur är, så är de alla sparsamma

• Anonym (S2)

Vi hade bara ett konto i mitt namn. Sedan fick de lika mkt. Varför krångla till det?

• Anonym (Lollo)
    Anonym (S2) skrev 2022-06-04 19:07:31 följande:

Vi hade bara ett konto i mitt namn. Sedan fick de lika mkt. Varför krångla till det?

Så gör vi också, fast våra barn är fortfarande små. Tanken är inte att barnen ska få en stor klumpsumma med pengar vid en viss ålder, utan att vi föräldrar ska kunna stötta barnen med pengar när är unga vuxna, ex ge handpenningen till första lägenheten, betala terminsavgiften om de vill studera utomlands eller vad det nu kan vara. Det behöver inte vara millimeterrättvisa utan om det enda barnet får en utbildning i USA för 600 000 kr och den andra får 400 000 i handpenning till första bostaden spelar ingen roll, båda har fått en rejäl ekonomisk fördel i början av vuxenlivet. 
  • Anonym (Ostmacka)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-06-04 22:44:23 följande:
    Så gör vi också, fast våra barn är fortfarande små. Tanken är inte att barnen ska få en stor klumpsumma med pengar vid en viss ålder, utan att vi föräldrar ska kunna stötta barnen med pengar när är unga vuxna, ex ge handpenningen till första lägenheten, betala terminsavgiften om de vill studera utomlands eller vad det nu kan vara. Det behöver inte vara millimeterrättvisa utan om det enda barnet får en utbildning i USA för 600 000 kr och den andra får 400 000 i handpenning till första bostaden spelar ingen roll, båda har fått en rejäl ekonomisk fördel i början av vuxenlivet. 
    Bra att ni inte betalar en klumpsumma vid en viss ålder, tycker jag. Det kan bli så fel. 
  • BuoBä
    Mortiscia80 skrev 2022-06-04 22:53:08 följande:

Jag skulle ha dubblat insättningen till den yngsta tills de har lika mycket.

Men varför det? Om barnen ska få tillgång till pengarna vid samma ålder så har föräldrarna 7 år extra på sig att spara till det yngre barnet. Om de har lika stort sparande när ena barnet tex är 14 och det andra är 7 så blir det ju orättvist åt andra hållet. Eller??
  • Anotherone
    BuoBä skrev 2022-06-04 23:00:38 följande:
    Men varför det? Om barnen ska få tillgång till pengarna vid samma ålder så har föräldrarna 7 år extra på sig att spara till det yngre barnet. Om de har lika stort sparande när ena barnet tex är 14 och det andra är 7 så blir det ju orättvist åt andra hållet. Eller??
    Exakt!!
    Jag förstår inte problemet, det är väl fullt logiskt att det yngre barnet alltid kommer att ligga efter?
    Om inte hen råkar ut för skada/sjukdom som gör att det faller ut ersättning.
    Vi har 11 år mellan våra barn, den yngre har VÄLDIGT mycket mindre än den äldre. Varför i hela friden skulle vi kompensera det NU, det viktigaste är väl att det stöd de får i slutänden känns rättvist?

Rättvist behöver inte heller betyda exakt samma. 
  • Anonym (C)

Våra tre barn har helt olika summor, dels är de olika gamla och en del dop och födelsedagspengar har satts in men inte alltid. Samma sparande varje år. 
    Men i slutet kommer dom ha olika, så är det bara. 

Vill våra barn göra ett större inköp får dom ta pengar där ifrån. Tex om dom vill köpa moped, när den säljs ska pengarna in på kontot igen. 

• Anonym (K)

Jag ger utefter vad de behöver och vad de har för förutsättningar så det kan bli väldigt olika. 

• Anonym (LS)

Såg över äldsta barnets sparande i samband med att andra barnet kom 7 år senare.

Gammelmormorn satte in 100:- i månaden till den äldre i 4-5 år och då kompenserade vi den yngsta för detta eftersom hon troligen hade velat fortsätta spara till alla barnbarnen i samma utsträckning.

I övrigt sparar vi inget separat till barnen, utan tänker att vi sparar separat för att kunna ge dem en bra start. En bra start är nödvändigtvis inte att ha tillgång till en stor klumpsumma vid 18....

• cosinus

Vi har aldrig sparat något till barnen. Vi har pengar på våra konton så det räcker så vi har bara tagit därifrån.

Äldsta fyllde 18 för ett tag sen och fick då typ 25-30 000 (minns faktiskt inte vad jag bestämde mig för) och då är dealen att finns de kvar eller hanteras väl så får hon lika mycket när hon tar studenten. Tanken är att det ska vara en hjälp när hon flyttar hemifrån och behöver fixa studentboende och annat. Sen finns givetvis möjlighet till mer pengar om hon skulle behöva låna till insats men då blir det nog just ett lån. Om än räntefritt. 

fått frågor på banken genom alla år men jag har hela tiden sagt att jag inte ser vitsen. Pengar finns så jag ser ingen anledning att ha separata barnkonton. 

• Anonym (Marknaden styr)

Våra barn kommer inte få samma summa eftersom barnen fick en klumpsumma när dom föddes som vi har investerat åt dom. eftersom marknaden förändras ständigt så kommer ju totala summan skilja.

Tanken Är dock inte att dom ska få detta vid en specifik ålder utan snarare vara hjälp till bostad, studerande och liknande vettiga saker.

Svar på tråden Hur gör man med sparandet till barnen ?