• Sun 5 Jun 2022 22:34
    25592 visningar
    62 svar
    -2 +1
    62
    25592

    Trött 8-åring som bara vill titta på Youtube.

    Vi har alltid gjort mycket utflykter med vår nu 8-årige son. Det är inte särskilt fysiskt ansträngande utflykter, utan att man åker iväg till ett museum eller går i skogen eller besöker en lekplats, eller bara är ute och grillar.


    I hela hans liv, så har det varit extremt svårt att få med honom ut genom ytterdörren, men när vi väl har fått ut honom genom ytterdörren (efter mycket tjafs) så har han uppskattat utflykten, tyckt att det var roligt och vi har kunnat vara iväg under en hel eller halv dag med utflyktsmat och så.


    Det här har ändrat sig under det senaste halvåret. Antingen gnäller han halva tiden då vi är iväg, eller så är han på tipptoppenhumör från början där han lovordar allt och säger att det är det bästa han har varit med om, men orkar inte mer än 2 timmar, sedan ger han upp och vill hem.


    När vi väl kommer hem, så stänger han in sig i sitt rum och tittar på en enda youtubekanal som handlar om Minecraft. Han orkar knappt spela Minecraft, utan tittar bara på andra som spelar. Ofta får vi ta paddan ifrån honom och tvinga honom att göra någonting annat, om det så är att bara spela Minecraft eller att spela brädspel med oss eller bara att han ska titta på en film.


    Det känns som att hela vårt liv går ut på att han ska slita sig från youtubekontot han följer och det är väldigt jobbigt.


    Nu under sommaren har vi sagt att nu kommer vi att vara ute mycket och att det bara är för honom att acceptera det. Det här oroar honom något enormt och han säger att han inte alls vill det.


    När vi kom hem, så stängde han in sig i sitt rum, tog fram paddan och tittade på sin jäkla youtubekanal igen.


    Hur ska jag göra här? Jag vet att många i klassen tittar på samma youtubekanal och pratar om den, så jag vill inte förbjuda den helt och hållet. Samtidigt tar det så mycket energi från oss föräldrar att hela tiden försöka hitta någonting annat att erbjuda. Vi är så trötta på att förbjuda honom från att titta på paddan, eftersom han ändå inte klarar av att uppskatta någon aktivitet som vi vill göra. Det känns mest som gnäll, gnäll och gnäll, trots att vi vänder ut-och-in på oss själva varje dag och varje helg för att hitta roliga saker för honom att göra.


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-05 22:38
    Idag var vi på en vattenlekplats med linbana, där han till och med träffade en klasskompis som han brukar leka med. Han lekte med henne i 20 minuter, sedan sade han åt mig att han ville hem, eftersom han var trött. Det första han gjorde när han kom hem, var att stänga in sig i sitt rum och titta på den jäkla youtubekanalen. Hans pappa, som hade arbetat natt, och därför inte var med oss, var tvungen att ta paddan och tvinga ut honom från rummet för att kunna prata med honom.

    Han var inte alls så här förr, utan det här beteendet har uppstått under det senaste halvåret.
  • Svar på tråden Trött 8-åring som bara vill titta på Youtube.
  • Sun 5 Jun 2022 22:42
    #1
    +1

    sätt tidslås på paddan.

    när tiden är slut är den slut. Då får han göra annat. Då kommer ni snart märka om han verkligen inte orkar annat eller bara föredrar paddan.

  • Sun 5 Jun 2022 22:42
    #2
    cosinus skrev 2022-06-05 22:42:00 följande:

    sätt tidslås på paddan.

    när tiden är slut är den slut. Då får han göra annat. Då kommer ni snart märka om han verkligen inte orkar annat eller bara föredrar paddan.


    Hur gör man det?
  • Sun 5 Jun 2022 22:43
    #3

    En hälsokontroll kanske skulle vara bnra, sa han inte har vitaminbrist eller annat som faktist gör honom extremt trött...

  • wyhib
    Sun 5 Jun 2022 22:46
    #4
    +4

    Men det är ju bara att ta bort paddan helt.
    Vem är förälder, du eller han? Klart han vill sitta hemma och glo. Bara ta paddan och så får han tillbaka den när sommarlovet är slut. Det finns inget syfte med att en 8åring ska ha en ipad öht.

  • Sun 5 Jun 2022 22:56
    #5
    wyhib skrev 2022-06-05 22:46:58 följande:

    Men det är ju bara att ta bort paddan helt.
    Vem är förälder, du eller han? Klart han vill sitta hemma och glo. Bara ta paddan och så får han tillbaka den när sommarlovet är slut. Det finns inget syfte med att en 8åring ska ha en ipad öht.


    Det är det här jag funderar över. Visst skulle vi kunna ta bort paddan helt, men vi tvingar bort honom från den flera gånger varje dag, vi åker iväg och vi gör massor med saker, men han pratar bara om paddan. Om vi hade varit föräldrar som satte en iPad i vår sons händer som barnpassning, så hade det kanske varit en annan sak, men det har vi verkligen inte gjort här. Trots det, så är det plötsligt bara paddan och det här jäkla youtubekontot som han följer.


    Vi tvingar alltså honom att titta på en vanlig film. Vi tvingar honom att spela brädspel. Vi tvingar honom att att spela datorspel (som han tittar på på paddan.) Han "gör oss till lags" men han återgår till samma förbannade youtubekonto hela tiden.


    Förr, när han använde paddan, så var det i alla fall en skillnad i vad han valde: han kunde se en film på netflix, eller en youtuber eller lyssna på musik eller lägga bort paddan och spela på dator eller nintendo switch.


    Vi köpte nintendo switch till honom i julklapp. Han spelade lagom mycket, men så laddade jag ner youtubeappen till den, och efter det så klarar han inte ens av att spela tv-spel. Han sitter enbart med det här förbaskade youtubekontot där några spelar Minecraft och Roblox, men han vill inte ens spela själv.

  • Sun 5 Jun 2022 22:58
    #6
    Tow2Mater skrev 2022-06-05 22:43:14 följande:

    En hälsokontroll kanske skulle vara bnra, sa han inte har vitaminbrist eller annat som faktist gör honom extremt trött...


    Det kan kanske vara en möjlighet, men kanske är han bara beroende av en youtubekanal.


    Frågan är om man faktiskt kan bli beroende av en youtubekanal? Han vill inte ens titta på film längre. Vad tror du?

  • Sun 5 Jun 2022 23:01
    #7
    -1 +3

    Youtubekanalen verkar avstressa honom och få bort intryck från dagen. Är det så illa?
    Vanligt vid NPF:s även om jag med detta inte säger att han har det utan säkert kan personer utan dessa också fungera på det sättet.


     


    Måste ni vända ut och in på er när han faktiskt inte verkar orka?

  • Sun 5 Jun 2022 23:03
    #8
    +3

    Brukar inte kommentera trådar men detta problem var så träffande, hade nämligen precis samma med min 7åring.

    Vill dela med mig hur det löste sig i vårat hem, har tillbaka min fantasi-duracell grabb.

    Jag förstår hur otroligt frustrerande det kan vara när ens barn vill hem och se på tv, samt hur ångestladdad det är när det börjar vara antisociala.

    Men, TILLSLUT hemma hos oss fick jag erkänna för mig själv att jag hjälpt mitt barn bli beroende av youtube genom att ge fri tillgång till det och var för lat för att ta strid, eftersom jag tillät det igen då jag tex var trött och hade endel "måsten". 

    Bestämde mig för att tillåta max 1h på morgonen sen stängde jag av internet och berättade att det blir eventuellt en stund på kvällen, vila på dagen, ja då fick man vila utan tv.  Var viktig att inte skuldbelägga vid tjat,ilska och liknande. Försökte vara förstående "älskling du som gärna ville se också säger jag Nej, det är nog inte så kul" 
    Blev endel utbrott, eller några enstaka skulle jag säga. Det sjönk in ganska fort att jag inte gick rubba, ganska snart var hen uttråkad och därefter började det naturliga nyfikna komma tillbaka och idag är intresse för sport kompisar etc som vanligt. Har samma regler idag.

    Tror bara det är minska tittandet ordentligt, men minst lika viktigt ändra sina egna telefonvanor om det är skäligt, och visa genuint intresse för sitt barn. Blir naturligt för barn att vilja göra det föräldrarna vill då dom känner sig sedda på riktigt. 

    Lycka till 

  • Sun 5 Jun 2022 23:04
    #9
    +1

    De behöver ju en balans, vara ute och röra på sig, göra saker med familjen och dra sig undan ensam för att softa och tex titta på Youtube. 


    Går det bestämma att mellan kl X och kl X får han titta på detta, så han vet att han får sin stund med det senare? Kanske kan han då slappna av lite övrig tid och koncentrera sig på annat?

    Min son var väldigt fixerad vid Youtube i den åldern också. En gång när han gjort något fel sade jag att om han gjorde igen, fick han inte titta på Youtube på ett tag. Han grät floder vid blotta tanken och tyckte synd om sig själv. 


    Som tur var hade han även stort behov av att röra på sig, och han gick på en massa sportaktiviteter som han älskade, pga sporten och kompisarna. Om din kille inte redan är aktiv, kan du inte hitta roliga sportklubbar och aktiviteter med jämnåriga? I den åldern var de flesta familjeaktiviteter verkligen inriktade på roliga, spännande utflykter för honom, eller något sportigt, så då gick det ju bra. Familjeaktiviteter hemma gick sämre i den åldern, han ville titta på paddan i stället. 


    Och nej, du kan inte förbjuda kanalen, då kan han ju inte diskutera det med kompisarna. 

  • Sun 5 Jun 2022 23:05
    #10
    Hyllemor skrev 2022-06-05 22:42:58 följande:
    Hur gör man det?
    Är det en iPad så inställningar -> skärmtid.

    där kan du sen välja lite olika. Men bl a en total gräns under en dag. Säg att du sätter 2 timmar då kommer alla appar att låsas efter den tiden utom några som du själv kan välja alltid fungerar. T ex facetime om man vill att barnet ska kunna ringa med paddan oavsett. Man kan också som förälder låsa upp och ge mer tid med en kod om det är något special. 
Svar på tråden Trött 8-åring som bara vill titta på Youtube.