• Magical

    Köttätande män i familjen? Att inte äta det man mår bra av

    Jag är kvinna som gärna äter kött, så jag förstår nog inte helt din aversion här. Det är väl inga fel att äta allsidigt? Däremot kan jag ha tips på hur man gör för att laga mat lite flexibelt så det inte ska kännas som en börda att laga mat.

    Vi har en familj på 7 personer, där en är vegetarian, en har diabetes. Vi har en tredje som inte tycker om någon sorts skaldjur och sen har vi mig som verkligen inte äter bönor eller linser. Resten är allätare. Ett par av personerna är dessutom allergiska mot en hel del saker. 

    Vi gör så att lagar man tex tacos, så finns det vegetarisk färs och vanlig färs. Tillbehören är enkla att slänga fram olika, så tar man det man vill. Äter vi pastasallad finns det olika saker man vill lägga på tallriken. Min pastasallad blir tex ganska olik vegetarianens tallrik. 

    Ofta finns ris, pasta eller potatis till maten och då ser vi helt enkelt till att det som ska vara till maten, finns något för alla. När vi steker hamburgare finns alltid vegetarisk burgare för den som vill ha det. När vi äter paella, petar vegetarianen ur kycklingen men äter resten, och personen som inte gillar skaldjur, petar ut räkorna men äter det andra. 

    Det händer att vegetarianen lagar helt egen mat men då finns det andra i familjen som gärna smakar också. Vi ser inga problem med att folk äter varianter av samma måltid. Eftersom det finns allergi och annat hos oss att ta hänsyn till, är vi vana att det är så här. Finns ingen anledning att alla måste äta samma sak, alltid, men vi har lärt oss att alltid ha en bas, som man sedan enkelt kan lägga till saker till. 

    Jag förstår det blir jobbigt om din familj vill tex ha kött och pommes och du vill ha nudelsallad - då blir det som två olika rätter. Försök istället tänka som vi gör, så tror jag det underlättar.
    Sen behöver inte du laga all mat heller. Om barnen är stora nog att börja hjälpa till eller laga någon enklare rätt ibland, så säg till dem att det är sommarens nya  - att det är dags att de lär sig mer om matlagning och hjälper till. Sen hoppas jag verkligen din partner också lagar mat? 

Svar på tråden Köttätande män i familjen? Att inte äta det man mår bra av