• flygrl

    Vilket är finast av dessa två?

    Två fina, trevliga namn men röstade på Ellinor för jag tycker det är lite stilfullare, mer elegant typ. Fast Ellen är också väldigt trevligt!

  • flygrl
    Minnie36 skrev 2022-06-10 20:32:34 följande:
    Ja sant men undra om man säger Ellinor eller om det blir Elli för alla. 
    Jaha ok, det har jag inte ens tänkt på för jag känner ingen som heter så och själv skulle jag nog säga Ellinor och inget annat till nån med det namnet. Fast finaste formen av namnet är egentligen Eleonore imho.
  • flygrl
    Anonym (E) skrev 2022-06-11 07:24:42 följande:

    Har känt en Ellinor, hon kallades Elli. Även känt en Elvira, hon har vi kallat Elvira. annars brukar ju ofta både en och trestaviga namn få tvåstaviga smeknamn medan tvåstaviga namn ofta används som de är.
    Eleonore som nån skrev har jag aldrig stött på men Eleonora är väldigt vackert och drottninglikt. Men där kan det nog också bli smeknamn, både elli och Nora känns möjliga.
    ellen känns mindre risk att få smeknamn om du inte vill att det ska bli smeknamn. Iofs skulle det kunna bli typ lelle eller lellen om hon själv börjar kalla sig nåt sånt när hon är liten.


    Eleonore förekommer bla. i Latinamerika och väl därför jag som barn till föräldrar från Latinamerika gillar just den formen av namnet. I Sverige är väl Ellinor den vanligaste varianten. Sen är ju Leonore också en fin variant som bla. en liten svensk prinsessa bär.
    Minnie36 skrev 2022-06-11 23:17:44 följande:
    Jag fattar! Men kul med lite unika namn också! Hur uppfattas eller förväntas en Ellinor/Ellen vara då? 
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-11 23:47:33 följande:
    Inte superbegåvad i teoretiska ämnen, är jag rädd. Men snäll och oförarglig. Man tänker kanske att Ellen kommer att arbeta som mattant på en skolbespisning, och Ellinor som förskolelärare.  
    Sådär uppfattar jag inte alls en Ellinor. Det är ju ett namn som i olika varianter burits av drottningar och annan överhet så jag associerar det snarare till övre medelklass och överklass. Men va vet väl egentligen en ortentjej som jag som levat hela sitt liv i Norra Botkyrka om det.


  • flygrl
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 01:51:52 följande:
    Eleonore förekommer i hela Europa, och är särskilt vanlig i Storbritannien. Det är den franska formen av Eleonora. Jämför:

    Maria - Marie
    Josefina - Josephine
    Kristina - Christine
    Sofia - Sophie
    Karolina - Caroline 
    Diana - Dianne
    o.s.v..

    Ellinor har aldrig varit ett drottningnamn. Det har i typ ballader varit det folkliga smeknamnet på drottningar som hetat Eleonora - precis som Drottning Kristina kallades Drottning Kerstin av allmogen, och många pratar om Prinsessan Madeleine idag som "Madde". 

    Att Eleonore förekommer även i andra länder har jag aldrig förnekat men just för mig är varianten främst bekant genom mitt (föräldrarnas) latinamerikanska ursprung. 

    Och jag skrev att Ellinor i olika varianter dvs. former burits av drottningar och annan överhet. Ellinor är ju den svenska varianten/formen av Eleonora/Eleonore osv. och inte ett smeknamn. På samma sätt som Marie inte är ett smeknamn utan den franska formen av Maria. Knappast jämförbart med att prinsessan Madeleine av en del kallas Madde.

  • flygrl
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 10:24:44 följande:
    Ingen drottning har varit döpt till Ellinor. Eller vilken drottning tänker du på? Så vitt jag vet har vi dock haft fem drottningar i Sverige som hetat Eleonora - som är väldigt mycket den svenska formen av Eleonora; d.v.s. vi har tagit namnet rakt av utan att förändra det:

    Drottning Hedvig Eleonora
    Drottning Maria Eleonora
    Drottning Fredrika Eleonora
    Drottning Ulrika Eleonora d.ä.
    Drottning Ulrika Eleonora d.y.

    Ellinor var som sagt det folkliga smeknamnet på flera av dessa drottningar, och på den tiden var Ellinor verkligen bara ett smeknamn, på samma sätt som Kerstin verkligen bara var ett smeknamn på den tiden då Drottning Kristina av allmogen kallades för "Drottning Kerstin". På samma sätt som när folk och journalister kallar Madeleine för "Madde"  idag.

    Ellinor och Kerstin har med tiden kommit att användas som riktiga namn, och det kanske Madde också kommer att göra. Fast de i samhället etablerade föräldrarna kommer alltid att välja Eleonora, Kristina och Madeleine - än om 500 år, om Sverige finns kvar då!
    Enligt Wikipedia är Ellinor en svensk form av det franska Eleonor (den varianten utan E på slutet va ny för mig). Det är ju också en form av Eleonora så därför menade jag att namnet har burits av drottningar men då förstås som Eleonora. Tänker jag verkligen så fel där?

    Evert Taubes dotter hette förresten också Ellinor. Han va ju adlig liksom förstås dottern men väl också samtidigt mycket en bohemisk konstnärstyp. 
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 10:29:11 följande:
    ...och jag har aldrig påstått att Eleonore skulle ha varit ett smeknamn. Jag skev ju att det var den franska formen av Eleonora. I Sverige kan vi oftast välja den franska formen också, utan att det verkar osvenskt: Marie, Sophie, Caroline, Christine, Josephine, Amelie, Eleonore, Charlotte, Aurore... men Dianne känns för osvenskt. 
    Jag menade aldrig du påstått att Eleonore skulle va ett smeknamn så där missförstod du mig. Men intressant om dom franska namnformerna där. Du är kunnig va gäller namn det måste jag ge dig.
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 10:30:34 följande:
    Stryk Aurore, blir för osvenskt ändå när jag lyssnar efter. Auguste funkar inte heller. 
    Ok.
    Jag skulle förresten kunna tänka mig låta en eventuell framtida dotter få namnet Eleonore eller Eleonora. Väljer dom formerna framför Ellinor.
  • flygrl
    Minnie36 skrev 2022-06-14 18:25:12 följande:
    Håller med om att Eleonora är vackert. Men vem i hela världen orkar säga ett så långt namn?! Hela fem stavelser! Det kommer att bli Elli för alla eller liknande kort smeknamn med 100% säkerhet. Jag personligen tycker det är så trist att namnge sitt barn till något som ingen kommer säga. 

    Jag förstår va du menar och visst vore det trist om namnet direkt försvinner bakom ett smeknamn. Ellinor är kanske den bästa formen då. Och Ellinor är ett vackert namn som sagt!

    Lycka till med namnvalet/namngivningen då!

Svar på tråden Vilket är finast av dessa två?