• Anonym (Resenär)

Någon som flugit från Arlanda med barn nyligen?

Vi kommer att åka från Arlanda med två barn, om några veckor. Jag har, ryktesvägen, hört att det finns en speciell kö till säkerhetskontrollen om man reser med barn, men jag har inte fått det bekräftat. Är det någon som rest från Arlanda nyligen och vet om det stämmer? Vi reser med två barn, den yngste är två år, och tanken på att stå tre timmar i kö med dessa ger mig gråa hår. Hur gör man om barnen behöver gå på toaletten till exempel? 

• Svar på tråden Någon som flugit från Arlanda med barn nyligen?
  • FruNyfiken

Vi flög med två barn för ca två veckor sedan.
    Det finns två säkerhetskontroller på terminal 5, G och F. På säkerhetskontrollen F finns det ett "Kids track", men när vi flög användes inte den. Jag vet inte om det var för att det var för långa köer eller om det var resenärer som inte respekterade kön. Vi kom igenom kontrollen på ca 20 minuter utan att gå i Kids track. Välj att ta säkerhetskontrollen F och sedan gå tillbaka till G om ni behöver det. Det är färre som fattar att det finns ytterligare en säkerhetsskontroll så de flesta ställer sig i kön till den vanliga, G.

• Anonym (Resenär)
    FruNyfiken skrev 2022-06-12 15:18:01 följande:

Vi flög med två barn för ca två veckor sedan.
    Det finns två säkerhetskontroller på terminal 5, G och F. På säkerhetskontrollen F finns det ett "Kids track", men när vi flög användes inte den. Jag vet inte om det var för att det var för långa köer eller om det var resenärer som inte respekterade kön. Vi kom igenom kontrollen på ca 20 minuter utan att gå i Kids track. Välj att ta säkerhetskontrollen F och sedan gå tillbaka till G om ni behöver det. Det är färre som fattar att det finns ytterligare en säkerhetsskontroll så de flesta ställer sig i kön till den vanliga, G.

Tack för tipset! 
  • Anonym (M)

Vi ska också resa om ett par veckor. Hur länge innan måste man vara där för att hinna med flyget? Kommer åka från terminal 5.

• Tow2Mater

Om barnen behöver gå på toaletten kan jag tänka mig att man kan säga det till dem som står både före och efter er i kön så att de vet om att ni går dit lite snabbt men inte vill förlora er plats i kön, så de förstår varför ni går iväg och sedan kommer tillbaka till er plats (om du är ensam vuxen).

• PH76

Vi reste förra veckan och fick gå i barnkön, det tog dock ungefär 1,5 timmar ändå, dock snabbare än de 4-5 timmar som den vanliga kön tog.

• Marie7

Vänner jag har som åkte reguljärt till Turkiet stod 4 tim i kön i lördags. Galet. När dottern åkte till London för en vecka sedan 1.5 tim.

• Anonym (M)
    Marie7 skrev 2022-06-12 18:53:12 följande:

Vänner jag har som åkte reguljärt till Turkiet stod 4 tim i kön i lördags. Galet. När dottern åkte till London för en vecka sedan 1.5 tim.

Låter helt sjukt, så man måste alltså vara där 5 timmar innan? Det måste vara många som missar sitt flyg. 
  • Anonym (Vägra flyg)

En av anledningarna till varför man ska skippa flyget. En annan anledning är av hänsyn till klimatet.

• Anonym (Hej123)

Jag har inte rest med barn från Arlanda, men jag har rest själv ganska nyligen. Just det här med kön tror jag också kan beror på vilken dag man flyger. Jag resten i torsdags och då var det inga problem alls, tror inte jag stod i kön ens 10 minuter. Men när jag kom hem idag var kön väldigt lång till säkerhetskontrollen. Så om ni åker en vardag skulle det kunna vara bättre, dock är det ju svårt att säga hur det kommer se ut inom den närmsta tiden. Men situationen underlättas ju inte av att folk kommer till flygplatsen 8 timmar innan avresa?

• Alexi

Men det är ju helt meningslöst att komma till flyget långt före man kan checka in väskorna? Incheckning öppnar ju normalt sett två timmar före avgång, jag tänker att man då kanske är där 2,5 timma före ungefär. Så räknar vi till vår resa om 2 veckor. 

• Anonym (Resenär)
    Alexi skrev 2022-06-12 20:41:20 följande:

Men det är ju helt meningslöst att komma till flyget långt före man kan checka in väskorna? Incheckning öppnar ju normalt sett två timmar före avgång, jag tänker att man då kanske är där 2,5 timma före ungefär. Så räknar vi till vår resa om 2 veckor. 

En bekant stod över 2,5 timme i kö bara till säkerhetskontrollen, nu i lördags. 
  • Alexi
    Anonym (Resenär) skrev 2022-06-12 20:42:48 följande:
    En bekant stod över 2,5 timme i kö bara till säkerhetskontrollen, nu i lördags. 
    Jo men man kommer ju inte till säkerhetskontrollen förrän man checkat in bagaget och det kan man ju inte göra förrän incheckningen öppnat...
  • Tow2Mater
    Alexi skrev 2022-06-12 20:55:07 följande:
    Jo men man kommer ju inte till säkerhetskontrollen förrän man checkat in bagaget och det kan man ju inte göra förrän incheckningen öppnat...
    Arlandas hemsida säger tydligen bara  "Ska du checka in bagage, se till att vara på plats senast när incheckningen öppnar." Det kommer ju redan vara lång kö vid incheckningen när de öppnar, och alla därifrån går ju vidare tillsammans med dem som inte har bagage till säkerhetskontrollen som då kan förväntas ha ännu längre kö.
  • Anonym (gäst hos ö m)

Hej TS, vi reser ju en del så jag kan svara på din fråga.

Men jag formulerar mig väl på sedvanligt sätt så att ingen tror att det är någon som använder mitt nick för att trolla.

Vi är ju en centraleuropeisk övre medelklassfamilj (ja alltså jag är ju en enkel man med min fru kommer från en liiite finare familj..) och reser ju en del till Sverige för att besöka min familj och våra ägor (vänligen notera användningen av plural) i Sverige. Och tro det eller ej med vi brukar normalt inte flyga business hela familjen, då finns det bättre saker att lägga pengar på - välgörenhet tex. Vid gate F finns en kids track - håll till höger när du kommer dit. Det är bara att gå på även om det inte står någon där - via den kommer du direkt till personal som kollar boardingkortet och får sedan gå via den vanliga kön.

Vi var i Sverige för några vecka sedan med Laban och Labolina, då barnen inte är så pyttesmå längre och väldigt väluppfostrade ja faktiskt i det närmaste särbegåvade (ok, jag har kallats fabulerande här på FB, jag kan gå så långt att medge att ibland kanske det blir lite schönreden) tänkte vi gå i den vanliga kön vid flyget tillbaka men så kom personal och sa Med barn! gå till höger! så det var väl bara att gilla läget och gå förbi kön.

Svar på tråden Någon som flugit från Arlanda med barn nyligen?