• Wed 15 Jun 2022 17:12
    5107 visningar
    9 svar
    9
    5107

    Mobbing på föskolan

    Min son 3,5 år går på förskolan, han ska efter sommaren börja med lite större barn. Vi går förbi de äldre barnen när vi hämtar och lämmnar på förskolan. På senare tid så har jag när jag hämtat min son fått utstå massor av nedsättande beteende från några pojkar. Jag har bara ignorerat det hittills, men idag så gick det över styr. Och jag undrar hur skulle ni hantera situationen?

    Jag hämtade min son och vi var på väg förbi de äldre barnen och stannade till då min son ville plocka blommor. Det var inga pedagoger i närheten men medans jag väntade på att min son skulle bli klar så kom dessa pojkar fram till oss. De börjar med att kalla mig för diverse elaka saker. Efter att bara låtit det bero så vänder jag mig till dem och förklara att man göra andra ledsna när man säger elak saker och att man ska tänka sig för och vara snäll. De skratt bara. Sedan vände de sig till min son och sa elaka saker och hota han med att de skulle slå han och be någon av deras pappa att slå honom. Jag vände mig till min son och förklarade att så som de beter sig var inte okej och att inget de sa var sant. Vi började gå därifrån men jag kunde länge höra hur det ropade riktigt elaka saker efter oss. Så hur ska jag hantera detta? Prata med pedagogerena  eller prata med både pedagogerna och kontakta deras föräldrar?

  • Svar på tråden Mobbing på föskolan
  • Wed 15 Jun 2022 17:31
    #1
    +3

    Byt förskola.
    Vi snackar om femåringar, de ska inte ha hunnit utveckla ett sådant dåligt beteende.
    Dålig förskola eller dåligt upptagningsområde?

  • Wed 15 Jun 2022 18:21
    #2

    Oj, varför säger du inte ifrån till barnen direkt för istället för att låtsas som ingenting när din son blir utsatt??? 

    Men ja, prata med pedagogerna också, såklart.

  • sacred­heart
    Wed 15 Jun 2022 19:18
    #3

    Du ska prata med pedagogerna.
    De är anvariga för barnen när de är på förskolan och hur stämningen är där.
    Behövs det pratas med föräldrar ska DE göra det.

  • Wed 15 Jun 2022 23:22
    #4

    Om det var min sons förskola skulle jag byta så snabbt det går. Att få de andra barnen att börja bete sig bra är inget som görs snabbt. Dessutom skulle jag givetvis prata med pedagogerna om deras beteende.

  • Thu 16 Jun 2022 22:43
    #5
    +3

    Låter ju helt sjukt. Var det alltså förskolebarn som höll på sådär? Jag hade sagt till personalen och sagt att de måste prata med barnens föräldrar. Men jag håller med om att jag skulle överväga att byta förskola. 

  • Fri 17 Jun 2022 21:05
    #6

    Låter som att det är ett väldigt utsatt område de stackars barnen kommer ifrån. väldigt dåliga hemförhållanden antagligen. Byt förskola

  • Fri 17 Jun 2022 21:21
    #7
    +1

    Jag tänker att i ett sådant läge är det viktigt att vara ett föredöme för sitt barn, så att han lär sig hur han bör agera när han är själv. Jag vet inte om du tänker att det bästa är din son ignorerar dem och går därifrån? Jag själv skulle nog ha velat att han kallade på pedagogerna i det läget. Jag skulle ha kallat på dem och sagt till barnen att upprepa vad de sade. Och kag skulle ha krävt av personalen att de pratar med föräldrarna. 


    Sen skulle jag ha bytt förskola så snabbt det gick. Inte en chans att jag vill ha min son i en sån miljö, varken att han blir utsatt för dem eller tar efter dem. 

  • Fri 17 Jun 2022 23:34
    #8

    Jag har också en son på 3,5 år.   Första tanken är att jag hade bytt förskola,  men hur är området där ni bor?   
    Problemområde? 
    Risken finns ju i så fall att man kommer ur i askan i elden om man byter förskola.
    Jag hade i alla fall inte lämnat min son bland sådana ungar,  det kan sätta spår för livet.
    Jag blev mobbad i låg och mellanstadiet och det har satt oerhörda spår i mig... 
    Hade mina föräldrar vetat om detta så hade de valt en annan skola. 

  • Fri 17 Jun 2022 23:35
    #9

    Och självklart ska du ta upp detta med pedagogerna! 

Svar på tråden Mobbing på föskolan