• Anonym (Ts)

Hur valde ditt barn kläder till skolavslutningen?

Hur kom ditt barn fram till vad hen har på sig på skolavslutningen?

Det är lite roligt att se den enorma bredden av klädval på skolavslutningen. Alltifrån tjejer i klänningar och skor med klack och killar i skjorta och kavaj och vattenkammat hår till mysbyxor, jeans och hoodies. Hur gick samtalet hemma hos er kring klädvalet?

• Svar på tråden Hur valde ditt barn kläder till skolavslutningen?
  • Anonym (olika)
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-16 12:36:42 följande:
    Hur valde ditt barn kläder till skolavslutningen?

Hur kom ditt barn fram till vad hen har på sig på skolavslutningen?

Det är lite roligt att se den enorma bredden av klädval på skolavslutningen. Alltifrån tjejer i klänningar och skor med klack och killar i skjorta och kavaj och vattenkammat hår till mysbyxor, jeans och hoodies. Hur gick samtalet hemma hos er kring klädvalet?

Sonen 16 år (gick ut ettan på gymnasiet, helt ointresserad av kläder och alltid varit): valde sina vanliga kläder, mysbyxor eller jeans och förhoppningsvis en hyfsat ren t-shirt.

Dottern 13 år ( gick ut sexan, otroligt intresserad av kläder, alltid varit sen hon kunde ha en enda åsikt): började kolla, leta och fundera på sina kläder redan vid jul, kallar alltid sin klädsel för en "outfit", så hon tänkte även ut passande skor, väska, håruppsättning med mera. Valde en väldigt annorlunda och fin klänning och skor samt hade diadem i håret. 

Vi hade inga föräldrainducerade samtal om klädseln, de fick välja fritt utifrån sitt eget huvud. 13-åringen har diskuterat med oss fram och tillbaka, särskilt hur mkt kläderna skulle få kosta, men inget vi föräldrar drivit fram. Vad gäller 16-åringen så kanske vi har frågat nån gång genom åren om han vill ha nåt särskilt på sig, men det vill han aldrig. Jag tänker att när han tar studenten så ska jag genomdriva att han i alla fall har lite snyggare kläder.
  • cosinus

Son årskurs 9: Kostym de hade haft bal också och hade han väl en kostym så tyckte han att han kunde köra vidare på det

Son årskurs 7: Finbyxor och skjorta som en släkting dumpade hos oss kvällen innan. Innan han visste om de kläderna var han inne på jeansshorts och en snyggare t-shirt

Dotter årskurs 5: Provade åka på stan med storasyster men hittade inget. Lånade någon tröja och skjorta av samma syster och letade upp en kjol.

Äldsta, gymnasiet och inte student och hade ingen avslutning.

• Guldnovan

100 % valfritt när de ville bestämma själva. Innebar att ett barn alltid hade sina vanliga kläder. Det var det eller att inte vara med så självklart backade jag och fick i stället se mitt glada barn sjunga en egen låt. 

• Fjäril kär

Sonen på 14 år bestämmer själv hur han ska se ut. Idag på skolavslutningen valde han marinblå swettisshorts och en turkos t-shirt. Enda gången jag lägger mig i klädval är om jag ser att nånting är slitet eller sitter illa. 

• Anotherone

Min son gick ut nian i år och det var inget snack, han ville ha kostym. I klassen var det blandat, från jeans och finare tröja (typ piké) till kostym och finskor. 

• Anonym (Förälder)

Sonen på 15 fick välja helt själv. Han körde på jeans och en grå tunn tröja (vanliga kläder)
    8 åringen skulle först ha vanliga kläder men valde dagen innan att ha en skjorta och ett par mjukis shorts. 
    För min del spelar det ingen roll, bättre att de känner sig bekväma o det de har på sig och har roligt den stunden än är stela o inte alls sig själva.
    Sen visst är jag väl glad att sonen valde skjorta  men gått lika bra ändå 

• Anonym (B)

De får välja själva, i någorlunda rimlig omfattning. De går inte till skolan med badkläder, pyjamas eller mysbyxor. 

• Anonym (Välja själv)

Hos mig får barnen välja själv med viss hjälp min 7 åring och 10 åring är inte så intresserade av kläder och tar bara första bästa de kan hitta vilket kan vara trasigt, smutsigt eller för litet. Jag brukar hjälpa att hitta kläder som de gillar  I år hade de jeansshorts och lilla en skjorta och sen äldre en t-shirt

13 åringen valde själv en klänning och skor, vi har inte samma smak så det var inget jag valt så därför får hon välja själv. 

• Gameofthrones

Samma här barnen får välja

Äldsta - pikè kortärmat med jeans.

Mellersta - hoodie med shorts.

Minsta - klänning 

• brallison

Sen dagistider har jag sagt att man ska vara fin på en avslutning, så nu när dotter hade skolavslutningen i 5:an valde hon själv nya jeans och en fin jeans blus som hon köpte nån vecka innan. Mjukisbyxor används inte i skolan alls - det är hemmakläder

• Anonym (Eget huvud)

När barnen var små köpte jag deras kläder, det de hade på skolavslutningen var sommarens finkläder.
    Självklart valde jag kläder jag visste att de skulle gilla och allt efter att de blev äldre fick de mer o mer att säga till om( o de syskon matchade kläderna  som var så sött försvann )
    i år var det en blandad kompott.. allt från jeans o ( enfärgad) t-skirt till full kostym
    Det viktiga är precis som alla andra dagar att man känner sig bekväm ..
    Är man bekväm kan man jobba bra ! Så det där med att mjukisbyxor bara är hemma kläder köper jag inte! I min värld ser dessutom ett par snyggare hela  mjukisbyxor bra mycket mer välklätt ut än ett par jeans med designade revor/ hål / slitet här o där som i värsta fall dessutom är gjorda för att sitta lågt / hängandes i rumpan…

• Anonym (olika)
    Anonym (Eget huvud) skrev 2022-06-16 16:01:00 följande:

När barnen var små köpte jag deras kläder, det de hade på skolavslutningen var sommarens finkläder.
    Självklart valde jag kläder jag visste att de skulle gilla och allt efter att de blev äldre fick de mer o mer att säga till om( o de syskon matchade kläderna  som var så sött försvann )
    i år var det en blandad kompott.. allt från jeans o ( enfärgad) t-skirt till full kostym
    Är man bekväm kan man jobba bra ! Så det där med att mjukisbyxor bara är hemma kläder köper jag inte! I min värld ser dessutom ett par snyggare hela  mjukisbyxor bra mycket mer välklätt ut än ett par jeans med designade revor/ hål / slitet här o där som i värsta fall dessutom är gjorda för att sitta lågt / hängandes i rumpan?

Jag tycker själv att mysbyxor är skitfult och att det är hemmakläder, och jag skulle helst se att mina barn inte hade det i skolan. MEN, jag respekterar deras rätt till självbestämmande om en så, oväsentlig för mig och väsentlig för dem, sak att jag låter dem välja själva.

Jag skulle sätta krav på klädsel om jag tyckte att det var viktigt för situationen, tex på en begravning, ett formellt bröllop eller liknande. I övrigt får de ha på sig vad de känner sig bekväma med, precis som jag klär mig i  vad jag känner mig bekväm i. Och på studenten tänker jag nog försöka kräva lite snyggare klädsel, men om barnen verkligen inte vill av nån anledning så går deras vilja före min även då.

En del kanske ser skolan som en tillräckligt formell situation för att kräva speciell klädsel, men det gör inte jag. Och eftersom jag jobbar i vården så är jag ju själv van att gå runt i landstingspyjamas på arbetstid.  
  • Anonym (Ts)
    brallison skrev 2022-06-16 15:31:33 följande:

Sen dagistider har jag sagt att man ska vara fin på en avslutning, så nu när dotter hade skolavslutningen i 5:an valde hon själv nya jeans och en fin jeans blus som hon köpte nån vecka innan. Mjukisbyxor används inte i skolan alls - det är hemmakläder

Vi pratar ofta om hemma att man väljer kläder till vissa tillfällen för att
    visa respekt för tillfället. Som fest, bröllop, kalas, begravning osv och
    där inkluderar jag ju skolavslutning. 
    Min son fick ett undantag att ha adidasbyxor här en av de sista dagarna på
    terminen, annars är jag också stenhård med att mjukisbyxor inte är
    skolkläder. Så just mjukisbyxor på skolavslutning förundrar mig väldigt, ser
    så otroligt nonchalant och oengagerat ut. 
  • Anonym (8 och 11 år)

2an: Jag fotade några klänningar lät henne välja. Köpte även en matchande kofta
    4an: En klänning som hon ärvt från mig. Hon blev förälskad i lillasysters kofta och tiggde till sig en likadan.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Eget huvud) skrev 2022-06-16 16:01:00 följande:

Är man bekväm kan man jobba bra ! Så det där med att mjukisbyxor bara är hemma kläder köper jag inte! I min värld ser dessutom ett par snyggare hela  mjukisbyxor bra mycket mer välklätt ut än ett par jeans med designade revor/ hål / slitet här o där som i värsta fall dessutom är gjorda för att sitta lågt / hängandes i rumpan?

Mina barn har och har haft väldigt tydliga åsikter om vad som är bekvämt så
    då letar jag snygga kläder som ändå är bekväma. Dvs köper mjuk, luftig
    skjorta eller piketröja till sonen tex. Och han har sköna mörkblå shorts på
    skolavslutningen till skjortan. Ser välklädd ut men ändå bekvämt. 

jag tycker att det är en del av uppfostran att lära sig att det finns olika klädsel för olika sammanhang och att kläder gör skillnad för hur man uppfattas. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (olika) skrev 2022-06-16 16:18:31 följande:
    Jag tycker själv att mysbyxor är skitfult och att det är hemmakläder, och jag skulle helst se att mina barn inte hade det i skolan. MEN, jag respekterar deras rätt till självbestämmande om en så, oväsentlig för mig och väsentlig för dem, sak att jag låter dem välja själva.

Jag skulle sätta krav på klädsel om jag tyckte att det var viktigt för situationen, tex på en begravning, ett formellt bröllop eller liknande. I övrigt får de ha på sig vad de känner sig bekväma med, precis som jag klär mig i  vad jag känner mig bekväm i. Och på studenten tänker jag nog försöka kräva lite snyggare klädsel, men om barnen verkligen inte vill av nån anledning så går deras vilja före min även då.

En del kanske ser skolan som en tillräckligt formell situation för att kräva speciell klädsel, men det gör inte jag. Och eftersom jag jobbar i vården så är jag ju själv van att gå runt i landstingspyjamas på arbetstid.  

Skolan är som en kontorsarbetsplats. Hel och ren och lite bättre klädd än på hemmakontoret är det som gäller för både mig och barnen. 

• Ceija

Instämmer med flera här. Både att barnet oavsett ålder ska känna sig bekväm i kläderna plus att skolavslutning är ett tillfälle som du klär upp dig till, Även jag och barnens papp som var med och lyssnade på tal och sång på skolavslutningen såg till att vara snyggt klädda. Nu gick de ut femman och dottern hade bestämt själv allt från skor, frisyr, klänning och smink. Sonen är liter mer avslappnad över vad han ska ha på sig vid såna här tillfällen. Så han valde mellan några finare shorts och sommarskjortor som fanns sen tidin-area. Viktigast tycker jag är att man  är hel och ren

• KCL

Mina barn fick välja själva.

Dottern, 16 år: Hon ville ha en somrig färgglad klänning. Vi gick i några butiker innan hon hittade en hon fastnade för. 

Sonen, 12 år: Ville ha skjorta och shorts. Jag skickade bilder på flera alternativ och valet föll på en snygg kortärmad linneskjorta. 

Sonen, 8 år: Hittade en ljus somrig T-shirt som han gärna ville ha och ett par short tills det. Dock hade han sin jacka på sig under hela tiden i kyrkan så han hade kunnat ha vad som helst under, haha. Hade önskat att någon lärare hade bett honom att ta av sig den då vi satt för långt ifrån. Men det är inte hela världen :)

• Anonym (olika)
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-16 18:43:25 följande:

Skolan är som en kontorsarbetsplats. Hel och ren och lite bättre klädd än på hemmakontoret är det som gäller för både mig och barnen. 

Jag ser det inte så. Du ser det så, och det är helt okej att vi ser det olika och därmed agerar olika utifrån det. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-16 18:43:25 följande:

Ja, så ser jag det också.

Min son hade en kortärmad vit skjorta och khakishorts samt helvita sneakers. 

De flesta pojkar i hans klass hade liknande. De skulle dessutom sjunga i kyrkan så hoodie och gympabyxor hade inte blivit insläppt. 
Svar på tråden Hur valde ditt barn kläder till skolavslutningen?