• StrangerDanger123

    Bebis vägrar sova

    Bebis vägrar sova

    Får panik. Bebbo har fått för sig att 25minuters naps är det nya coola och sov sammanlagt typ 2 timmar igår, han brukar snitta 4h dagssömn. Skoja inte med övertröttheten på den gossen. Idag verkar bli samma, men idag vägrar han somna ens från första början och vrålar i högan sky, har varit vaken i 3 timmar och vanligtvis pallar han i bästa fall 1, 5. Han är född 13/3, beräknad 1/3 så har svårt att se att det skulle vara språng 4 redan ????. Är det fler bebisar som plötsligt bestämt sig för att det är sjukt tråkigt att sova och hur fasen ska en förtvivlad mamma göra?

  • Svar på tråden Bebis vägrar sova
  • Gasellen87

    Min dotter är född 2/3 beräknad 22/2 och hon har vart i språng fyra ett tag så din son borde ju rimligen oxå vara det? 


    Hur som är min dotter oxå väldigt svårsåld på dagtid, sover korta stunder de flesta dagar och sammanlagt kanske 2 h över dagen. Vissa dagar kan hon sova långa pass på 3 h men nu var det ett tag sedan. Hon sover dock bra på natten. Har inte några bra tips då jag själv inte får henne att sova på dagen heller :)

  • lövet2

    Sluta titta på klockan och lita på att babyn sover när han behöver. Jag har haft 3-månadersbarn som sovit 18-20 timmar/dygn, men jag har också haft sådana som sovit 8-9 timmar/dygn. Alla har ätit, vuxit och mått bra. En del spädbarn är helt enkelt piggare än andra. Enda skillnaden jag märkt på mina barn, är att de som sovit väldigt mycket har utvecklats lite långsammare. De lär sig ju liksom inte saker när de sover ...

  • StrangerDanger123
    lövet2 skrev 2022-06-19 13:35:14 följande:

    Sluta titta på klockan och lita på att babyn sover när han behöver. Jag har haft 3-månadersbarn som sovit 18-20 timmar/dygn, men jag har också haft sådana som sovit 8-9 timmar/dygn. Alla har ätit, vuxit och mått bra. En del spädbarn är helt enkelt piggare än andra. Enda skillnaden jag märkt på mina barn, är att de som sovit väldigt mycket har utvecklats lite långsammare. De lär sig ju liksom inte saker när de sover ...


    Nu är det ju snarare så att hans sömnvanor ändrats drastiskt. Inte att han bara sover lite på dagen. Jag förstår att barn är olika och sover olika mycket men när han går från att sova a 4h per dag till knappt 2 helt plötsligt från en dag till en annan blir man som förälder lite orolig. 
  • lövet2
    StrangerDanger123 skrev 2022-06-19 13:55:24 följande:
    Nu är det ju snarare så att hans sömnvanor ändrats drastiskt. Inte att han bara sover lite på dagen. Jag förstår att barn är olika och sover olika mycket men när han går från att sova a 4h per dag till knappt 2 helt plötsligt från en dag till en annan blir man som förälder lite orolig. 
    Spädbarn gör så. Det gäller att aldrig se bakåt och tänka "Han har ju alltid gjort så där!". Tänk i stället "Så där gjorde han i 4 veckor. Nu är han större och gör på ett annat sätt!". Det kallas för utvecklingssprång just för att det går jättefort. Först händer ingenting, så ingenting, och så händer en jäkla massa på en gång.
  • søtnos

    Min lilla tös är likadan, och har varit det några veckor redan. Hon snittar väl på 2t dagssömn med och då menar jag från hon går upp vid 8 och tar natten vid 23. Om inte hon sover vid tutten dagtid, då kan hon sova längre men somnar hon i vagnen eller vaggan är det max 28 minuter. Jag blir tokig, får aldrig någon ensamtid längre förutom när hon sover vid tutten, då kan jag åtminstone kolla lite tv... Från 19 på kvällen till 23 går min tid ut på att amma, rapa, försöka natta, byta blöja, gosa, leka, natta, amma etc etc... och jag försöker natta med tutten, bärselen, vaggan, vagnen, vagga, allt. Hon är helt rabiat och stissig. Till slut när hon somnar utnyttjar jag tiden och vilar med något nån timma innan jag tar med henne in och samsover. Hoppas saker blir lättare, jag har gått slut på vad man hittar på med sina små älsklingar dagen lång.

Svar på tråden Bebis vägrar sova