• lövet2

Bebis vägrar sova

Sluta titta på klockan och lita på att babyn sover när han behöver. Jag har haft 3-månadersbarn som sovit 18-20 timmar/dygn, men jag har också haft sådana som sovit 8-9 timmar/dygn. Alla har ätit, vuxit och mått bra. En del spädbarn är helt enkelt piggare än andra. Enda skillnaden jag märkt på mina barn, är att de som sovit väldigt mycket har utvecklats lite långsammare. De lär sig ju liksom inte saker när de sover ...

• lövet2
    StrangerDanger123 skrev 2022-06-19 13:55:24 följande:
    Nu är det ju snarare så att hans sömnvanor ändrats drastiskt. Inte att han bara sover lite på dagen. Jag förstår att barn är olika och sover olika mycket men när han går från att sova a 4h per dag till knappt 2 helt plötsligt från en dag till en annan blir man som förälder lite orolig. 
    Spädbarn gör så. Det gäller att aldrig se bakåt och tänka "Han har ju alltid gjort så där!". Tänk i stället "Så där gjorde han i 4 veckor. Nu är han större och gör på ett annat sätt!". Det kallas för utvecklingssprång just för att det går jättefort. Först händer ingenting, så ingenting, och så händer en jäkla massa på en gång.
Svar på tråden Bebis vägrar sova