• Anonym (Arg på min sambo)

Min kille stack i Fredags

Är höggravid med mitt första barn I v 38. I Fredags så stack min kille på ett gameevent och sa inte ens hejdå ,då han påstod att jag låg och sov . Han har inte kommit hem ännu och jag är både arg och sårad för att han gör så här när jag är höggravid och kan föda närsomhelst . Han själv verkar tycka att jag överdriver och skapar drama . Hur skulle ni här inne reagerat om er partner drog så här och tycker ni jag överreagerar? 

• Svar på tråden Min kille stack i Fredags
  • Anonym (M)

Jag hade nog reagerat som dig. för mig har det varit viktigt att vara tillsammans den sista tiden innan bebis kommit då jag haft ett stort behov av tryggheten I att min sambo varit i närheten. 

Tycker det är oansvarigt och konstigt att dra på ett event i flera dygn när ens sambo är höggravid. Hur är han annars?  Låter inte som en schysst kille direkt..

• Anonym (A)

Jag hade nog kunnat låta min man göra så, men då hade vi ju pratat om detta innan, så det hade inte kommit som en överraskning. 

• Anonym (tvillingmamma)

Jag hade tolkat det som att han inte var särskilt intresserad av sitt barn. Han måste inte vara hemma all ledig tid, men man sticker inte iväg en hel helg så nära inpå förlossning. Det låter som han nästan inte tycker att det rör honom, vilket är illavarslande. 

• Fiona M

Visste du inte att han skulle iväg?
    Hur snabbt kan han ta sig hem vid behov?

• Ocdmänniska

Jag skulle ta en riktig fundering om jag vill ha han i mitt liv om han gjorde så utan att ni kom fram till att det var okej tillsammans 

Vi har stundef då han är otroligt omtänksam och gullig ,men han är en riktig gamer och det blir lite för mycket tyvärr . Sedan har vi svårt att kommunicera.  Känns ändå som att han ser fram emot att bli pappa ,även om inte barnet var planerat.  Så att han bara åkte här I fredags sårade mig enormt mycket .

• Anonym (111)

Så kort inpå kan ju barnet komma närsomhelst helst så nej, det hade jag inte uppskattat.
    När jag väntade första barnet hade svärmor bokat en herrgård till sin jämna födelsedag, bokat rätt dyra hotellrum till varje familj. Det var vårt första barn och det var ca 1,5 timme från där vi bodde och ungefär en vecka kvar. Vi valde att delta på dagarna (hon skulle fira hela helgen) men vi åkte hem och sov. Hon tyckte nog det var trist att vi gjorde så men samtidig förstod de andra oss. Min man, alltså svärmors egen son, tyckte precis som jag och hade ju inte lämnat mig i sticket m jag velat åka hem och inte han. Vad jag menar med min historia är att paret som väntar barn ska stötta varandra. Din karl gjorde nu inte så. 
    Och visst, nu kanske du inte behövde in till bb under gamlingen, men det kunde han inte veta
    Hur nära har han hem om det blir bråttom? 

• Embla twopointoh
    Anonym (Arg på min sambo) skrev 2022-06-19 13:33:06 följande:
    Min kille stack i Fredags

Är höggravid med mitt första barn I v 38. I Fredags så stack min kille på ett gameevent och sa inte ens hejdå ,då han påstod att jag låg och sov . Han har inte kommit hem ännu och jag är både arg och sårad för att han gör så här när jag är höggravid och kan föda närsomhelst . Han själv verkar tycka att jag överdriver och skapar drama . Hur skulle ni här inne reagerat om er partner drog så här och tycker ni jag överreagerar? 

Det är ett omoget beteende att bara sticka utan att säga att man ska iväg, även om ena parten inte råkar vara höggravid. Man ska inte behöva be varandra om lov, men samtidigt tillhör det vanligt hyfs att säga att man ska iväg en helg, till exempel, och kunna diskutera det om det av någon anledning inte passar, utan att anklaga den som inte tycker att det passar för att vara kontrollerande. Klarar man inte av att inse att man tar hänsyn till varandra i ett förhållande så kanske man ska vara singel istället.

Om du visste att han skulle iväg under helgen och du blev sårad för att han inte sade hejdå, måste du kommunicera till honom att du föredrar att han säger till innan han åker, även om det innebär att han väcker dig. Jag tycker inte alls det är konstigt att man utgår från sig själv i sådana här situationer, din sambo kanske hellre hade sovit än blivit väckt i samma situation, och då har han ju enligt hans synsätt faktiskt tagit hänsyn till dig. Det är därför det är så viktigt att kommunicera tankar och önskemål till varandra, för man kan inte utgå från att den andre fungerar som man själv gör.

Jag tänker att din sambo inte riktigt har "förstått" att du är höggravid, inte riktigt inser att det innebär att du kan föda när som helst. En del, speciellt män, har dessutom svårt att acceptera att de inte kan leva sitt liv och ha sina intressen på samma sätt som innan de fick barn. En del mognar när barnet väl kommer, andra gör inte det.
  • Anonym (Kakmonstret)

Det är lite otydligt, visste du att han skulle på eventet alls? Var det långt borta? Ska han vara borta länge? Alla de faktorerna spelar ändå in på hur stor skadan är. 

Att vara höggravid första gången är läskigt, man vet inte vad man har att vänta sig och behöver stöd från den blivande pappan. Det kan tyda på att han är omogen och har ett bristande intresse. Men det kan även betyda att han börjar bli rädd nu, att det börjar bli verkligt och han flyr.

Ni behöver hitta en kompromiss, inte 100% du och inte 100% han utan något som båda är mer eller mindre nöjda med. 

Han hade fört det på tal ,men var inte säker, så att han drog utan att sägs något gjorde mig ledsen . Vi bor i Kalmar och han är i Jönköping.  Så det är en bit åkte dessutom tåg och dem går ju inte hela tiden 

Svar på tråden Min kille stack i Fredags