• Anonym (Saknad)

    Begrava älskat husdjur?

    Ni som förlorat smådjur, katter eller hundar som stått er nära. Vad har ni gjort när djuret avlidit? Har ni begravt det? Spritt aska? 


    Vill inte gräva ned i trädgården även om man får; flyttar vi nån gång blir ju djuret ?kvar?.

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Begrava älskat husdjur?
  • Guldnovan
    mari123 skrev 2022-06-21 13:42:10 följande:
    Så gjorde jag också när min älskade vovve dog! Efteråt fick jag ångest och fick för mig att "alla andra" tog hand om askan efter djuret själv osv.....men efter mailkontakt med veterinären blev jag lugnad
    Så är det hos den min veterinär använder också. Man väljer egen grav eller minneslund. De har även en minnes-sida där man kan skriva om sin vän. Jag har både valt egen kremering för att begrava/sprida själv och allmän kremering  som sprids i deras minneslund. 
  • mari123
    Guldnovan skrev 2022-06-21 14:09:13 följande:
    Så är det hos den min veterinär använder också. Man väljer egen grav eller minneslund. De har även en minnes-sida där man kan skriva om sin vän. Jag har både valt egen kremering för att begrava/sprida själv och allmän kremering  som sprids i deras minneslund. 
    Min vovve dog för drygt tio år sedan och jag minns inte att ngn DÅ undrade var jag ville att askan skulle ta vägen. Efter några dagar när jag hämtat mig så kom den tanken. Borde jag tagit hand om askan(?).., men veterinären sa att det var få som gjorde det(?) och då var jag nöjd liksom! Tänkte inte längre än så...Googlar på minneslund för husdjur här i stan och det är en plats jag aldrig hört talas om. Lite märkligt......
  • Guldnovan
    mari123 skrev 2022-06-21 14:26:08 följande:
    Min vovve dog för drygt tio år sedan och jag minns inte att ngn DÅ undrade var jag ville att askan skulle ta vägen. Efter några dagar när jag hämtat mig så kom den tanken. Borde jag tagit hand om askan(?).., men veterinären sa att det var få som gjorde det(?) och då var jag nöjd liksom! Tänkte inte längre än så...Googlar på minneslund för husdjur här i stan och det är en plats jag aldrig hört talas om. Lite märkligt......
    Jag visste inte heller innan det blev aktuellt för mitt första djur att gå vidare. Nån dag kommer jag åka förbi och besöka mina djur. 
  • Anonym (M6)

    När jag växte upp begravde vi alltid djuren i trädgården men sen jag blev vuxen har det blivit det mest praktiska. Jag tycker det är besvärligt att gräva särskilt om det är onödigt. Smådjurskroppar har jag slängt i soptunnan. En stor hund avlivades hos veterinären och de tog hand om kroppen. Att få tillbaka aska är inget som betyder något för mig. Djuren var värdefulla som levande och jag gjorde allt för de skulle ha det bra. Men den döda kroppen betyder inget för mig.

  • Anonym (Kremerat och strött)

    Kremerade vår Golden. Hade en diskussion om vart vi skulle strö askan.  Hon gillade att simma i sjön, apport, spåra vid jakt men hennes favoritsyssla var att gräva efter sorkar. Så vi strödde askan över den slänten där sorkarna höll hus.  

  • Guldnovan
    Anonym (Kremerat och strött) skrev 2022-06-21 15:01:03 följande:

    Kremerade vår Golden. Hade en diskussion om vart vi skulle strö askan.  Hon gillade att simma i sjön, apport, spåra vid jakt men hennes favoritsyssla var att gräva efter sorkar. Så vi strödde askan över den slänten där sorkarna höll hus.  


    Så fint. Min Goldentik skulle enligt familjen spridas vid vår stuga. Den gick inte. Jag kunde inte lämna henne ensam där utan tog hem henne igen.  La slutligen ner henne i hästens grav några år sedan. De kände varandra.   Nu är de tillsammans. Och nu gråter  jag...
  • mari123
    Anonym (M6) skrev 2022-06-21 14:57:12 följande:

    När jag växte upp begravde vi alltid djuren i trädgården men sen jag blev vuxen har det blivit det mest praktiska. Jag tycker det är besvärligt att gräva särskilt om det är onödigt. Smådjurskroppar har jag slängt i soptunnan. En stor hund avlivades hos veterinären och de tog hand om kroppen. Att få tillbaka aska är inget som betyder något för mig. Djuren var värdefulla som levande och jag gjorde allt för de skulle ha det bra. Men den döda kroppen betyder inget för mig.


    Minns en av döttrarnas lilla hamster som dog och jag la den i frysen! för det var vinter. När våren kom så grävde dottern och en kompis ner honom i skogen.......
  • Anonym (Saknad)
    Guldnovan skrev 2022-06-21 15:30:55 följande:
    Så fint. Min Goldentik skulle enligt familjen spridas vid vår stuga. Den gick inte. Jag kunde inte lämna henne ensam där utan tog hem henne igen.  La slutligen ner henne i hästens grav några år sedan. De kände varandra.   Nu är de tillsammans. Och nu gråter  jag...

    Det här är ju min ångest. vill inte begrava på tomten för tänk om vi flyttar? Oroad för djurkyrkogård för skyddet för dem finns ju knappt, tänk om det byggs en väg eller hus på marken?

  • Anonym (M6)
    mari123 skrev 2022-06-21 15:45:41 följande:
    Minns en av döttrarnas lilla hamster som dog och jag la den i frysen! för det var vinter. När våren kom så grävde dottern och en kompis ner honom i skogen.......
    OK, kanske hade jag också gjort så om jag hade haft barn som kände att det var viktigt med en grav.
  • flygrl
    Anonym (Saknad) skrev 2022-06-21 13:20:40 följande:
    Ja, samma här. Jag grät floder och kände riktig sorg när jag var tvungen att ta bort min katt pga akut obotlig sjukdom - även om beslutet var rätt. Men min katt var en familjemedlem, därför känns hanteringen efteråt viktig. 

    Jag förstår det här är viktigt för dig. Innan katten jag växte upp med fick somna in sådär som jag beskrev tidigare i tråden hade jag aldrig kunnat tänka mig lämna den döda kroppen hos veterinären utan hade funderat över kremering och sen strö ut askan på nån fin plats eller begrava hennes kropp i jorden.


    Men sen kändes det så fint och värdigt sättet hon fick lämna jordelivet på att det inte gjorde mig nåt lämna henne där på bordet på veterinärmottagningen. Det va ett bra avslut mitt i det oändligt sorgliga med att mista en älskad liten vän. Minnena av henne lever kvar inom mig än idag 6 år efter hon somnade in.


    Anonym (Saknad) skrev 2022-06-21 15:47:18 följande:

    Det här är ju min ångest. vill inte begrava på tomten för tänk om vi flyttar? Oroad för djurkyrkogård för skyddet för dem finns ju knappt, tänk om det byggs en väg eller hus på marken?


    Är det så dåligt skydd för djurbegravningsplatser? Eller är det skräckfilmen Jurtjyrkogården du tänker på?

Svar på tråden Begrava älskat husdjur?