• Xenia

    Märta eller Märtha?

    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-23 09:04:47 följande:

    Fult namn 
    gamla utnyttjade pigor som heter så 


    Och adelsdamer, som "Kung Märta", dvs Märta Leijonhufvud.

    Tvivlar på att det finns speciella "pignamn".
  • Xenia

    Jag är inte så förtjust i stumma H:n såvida det inte är den vanligaste stavningen. Krångla inte till det i onödan! Så jag röstade på Märta.

  • Xenia
    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-23 11:44:33 följande:
    Nej du Märta är och förblir ett kärringnamn sorry 
    tänker på nåt moderatwannabe par innanför tullarna med skitnödigt behov att återknyta till nån dassromantik. Välj ett gulligare/snyggare namn till tjejen! 
    Jättedumt "argument". Tror du inte alla som hetat Märta har varit småflickor en gång? Liksom att alla dagens småflickor en dag kommer att bli "käringar" en gång.

    När man mött några söta småflickor med namnet Märta (whatever) så förknippas inte namnet med "gamla kärringar" längre.'

    Eller vill du bara provocera?
  • Xenia
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-06-24 00:03:05 följande:

    Stenevi har för evigt "förstört" det namnet oavsett stavning.

    Typ samma sak som att döpa sin unge till Adolf...


    Det var ännu ett uselt "argument".

    1. Morgondagens barn och tonårinar kommer inte att veta något om Stenevi.

    2. Jämställer du verkligen miljöpartister med nazister? Förvånad
  • Xenia
    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-26 14:07:41 följande:
    Har har ju även hjördis och Barbro också varit - små flickebarn 

    nej men undrar om ts är det förstår du för jag blir provocerad och ser det som en lindrigare fortlöpande barnmisshandel att ge vissa - Märta / märthah/ märthhahhh till ett barn 
    Det där är förakt för gamla människor. Dvs att ge någon ett namn som en levande gammal människa är barnmisshandel. Man måste vänta tills alla med namnet dött innan man kan använda det.

    Alla är ju inte gerontofober. Tänk om man har en älskad äldre släkting och vill uppkalla sitt barn efter den?

    Inget fel på Barbro, en svensk form av Barbara (helgonnamn). Det kommer nog igen. Men inte för dem som hatar gamla människor.

    Hjördis har jag träffat en hund som heter. Många hunder får människonamn. Så när folk vant sig vid Hjördis som hundnamn så kan det bli använt för flickor också. 

    Kom nu inte och säg att namn som används för hundar bara kan användas för hundar. Jag känner hundar som heter Emma och Stella också.
  • Xenia
    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-26 14:10:01 följande:

    Om 9 av 10 som bär namnet ser ut som i rökta lik eller 150 år gamla tanter är väl inte chansen så stor att man vill Ge barn detta namn annat än på pin kiv

    vidsa äldre namn funkar så som Selma Viola osv tidlösa klassiska namn 

    men Barbro Hjördis Märta Berta Maggan doris ulla Britta går wolfgand Hildegard osv går bort 


    Alla tänker inte som du. Man kan tycka att namnet är vackert i sig. Varför tror du förresten att gamla "tantnamn" blivit populära igen? Jo, de ligger i tiden.

    Namn som Alice, Maja, Vera, Alma, Elsa, Astrid, Signe, Sigrid, Hedda, Hilma, Hilda, Svea och Märta ligger alla på topp 100.

    Ulla är en kortform av Ulrika. Maggan är ett smeknamn för Margareta, Greta är ett annat. Britta är en kortform av Birgitta. De var riktiga modenamn på 40-talet (Ulrika på 60-talet), så därför dröjer det innan de blir populära igen. Ju vanligare ett namn varit, desto större risk att man har dålig erfarenhet av någon med namnet.
  • Xenia
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-06-26 14:41:59 följande:
    Mitt förakt för båda parters handlingar och grundresonemang är helt klart i samma liga.

    Notera dock att jag på inget sätt likställer deras handlingar, bara att jag avskyr båda ungefär likvärdigt.
    Så vad har Mp gjort som kan jämställas med att utrota judar, romer och handikappade?
  • Xenia

    Då är det ologiskt att avsky dem lika mycket.


    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-07-03 17:53:22 följande:
    Vem har påstått att deras handlingar kan jämställas?

    Det står uttryckligen i det korta stycke som du citerade, den andra meningen (av 2).
  • Xenia
    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-26 14:18:07 följande:

    Det jag känner är att det är en typ av människor som döper sina barn till detta 
    och det äe
    intr för att namnet faktiskt är fint utan gärna lite fult 
    det är fjällräven kånken människor som gjort sk medvetna val nyttiga åk elit idioter som bor på rätt ställe och tycker rätt saker 
    är så trött på såna 
    såna får barn som heter melker, Göte Doris Märta (kanske till och med med annan stavning för att twista till det lite) själva har de enkla namn
    aå ja spyr lite i munnen 


    Ingen ger sina barn namn som de tycker är fula!

    Varför har du så svårt att fatta att andra har annan smak än du?

    Vad menar du med "enkla" namn? Supervanliga namn som alla i din generation heter?

    Tycker att Melker, Göte, Doris och Märta är enkla namn, inte alls tillkrånglade.

    Tål du inte människor som är miljömedvetna? Ingen får vara bättre än du?
Svar på tråden Märta eller Märtha?