Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

    Recept i Sverige som utlandssvensk

    Jag är svensk medborgare, men bosatt i England. Finns det någon möjlighet att få hjälp med recept? Kollade Kry men det står inte vad det kostar om man inte har personnummer och är skriven utomlands. Någon som vet vad man kan göra?

  • Svar på tråden Recept i Sverige som utlandssvensk
  • Anonym (Hjälp)

    Tack för att du svarar. Har tyvärr inget aktivt personnummer eftersom jag är utskriven ur Sverige. 

  • Anonym (Hjälp)

    Och för att klargöra så behöver jag ingen akut vård eller liknande. Dock har jag en medicin för en kronisk sjukdom (diabetes). Hade en insulinpenna i handbagaget, men tänkte fel och la resten i väskan som försvann på vägen. Behöver därför ett recept inom en vecka eller så.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (y) skrev 2022-07-02 09:48:48 följande:

    Är man svensk medborgare född utomlands och aldrig varit bosatt i Sverige i minst ett år så har man enbart samordningsnummer. Personnummer får man om man är folkbokförd i Sverige med utländskt medborgarskap och ska vara bosatt minst ett år eller ska vara bosatt i Sverige i minst ett år och har svenskt medborgarskap. 


    Man kan också sakna samordningsnummer men man har då heller inte pass så jag antar att ts har ett svenskt pass med samordningsnummer (alternativt dubbelt medborgarskap).


    TS ring och fråga så får du säkrare svar.  


    Jag är född och uppväxt i Sverige, men har flyttat utomlands. Har inget samordningsnummer. Är svensk medborgare med svenskt pass, men bosatt/skriven i England. Jag har ett personnummer, men det är inte aktivt eftersom jag inte är skriven i Sverige.

    Ringer mer än gärna, men var ringer jag?
  • Anonym (Hjälp)

    Tack för alla svar. Menar inte att jag blivit av med personnumret, utan som någon ovan skrev, att jag är utskriven. De sa inaktivt hos polisen när jag sökte pass, men antar att det var utskriven de menade.

    Ringde 1177. Tack igen.

Svar på tråden Recept i Sverige som utlandssvensk