Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

    Ska det vara tillåtet att abortera homosexuella barn?

    AndreaBD skrev 2022-07-03 15:36:00 följande:
    Svaret är självklart nej. Man får göra abort, oavsett vilka anledningar man har. Om någon i Sverige skulle få för sig att bara vilja ha pojkar, så skulle de också kunna abortera flickor. Men det skulle ockås förutsätta att barnmorskan/läkare avslöjar detta. Om personalen skulle ha en sån misstanke, då skulle hen säkert påstå att det inte går att se. 

    Nej, vi kan inte neka någon abort. I motsats till Tyskland där man fortfarande måste ha "rätt anledning".  

    Vad sjukvårdspersonalen i Sverige får göra är att inte tala om vilket kön det är. Men jag ser nu att det uppenbarligen inte heller går att säga så tidigt (i ultraljud). Nej, som sagt, allt man kan göra är att inte erbjuda möjligheten att ta såna tester. 

    Att man inte har råd med ett barn - det är en rimlig anledning. Om man ska ha ett barn och ta hand om det i minst 18 år - då måste man känna att man klarar av det. Att känna att man inte klarar av det, är en acceptabel orsak. Det kan vara ekonomiskt, eller också att man inte orkar (kanske har man psykiska problem eller redan många barn). Men att ta hand om ett barn som som VUXEN blir homosexuell - hur tänker man då? Att man ska styra barnets liv som vuxen???
    Nu talar du ju emot dig själv. Först svarar du "självklart nej" på frågan om det ska vara tillåtet att göra abort p.g.a. foster med homogener. Sedan säger du att "vi kan inte neka någon abort, i motsatt till Tyskland där man måste ha 'rätt anledning' ". Hur ska du ha det?

    Och angående ditt sista stycke: hade du tänkt säga upp all kontakt med dina barn när de blir gamla nog för förhållanden och sex? Om inte, så kommer ju deras läggning att påverka även dig. Du får aldrig gifta bort din dotter i en underbar vit kreation och brudkrona, till en man. Du får troligen inga barnbarn, och får du det så blir det ändå mycket mer komplicerat. De kanske inte blir dina biologiska barnbarn, och är de inte det så blir det inte riktigt detsamma. Vidare kommer förmodligen vissa av familjens vänner och släktingar att ta avstånd. Och i alla fall när det gäller en homosexuell son, så finns det en stor risk att han blir misshandlad förr eller senare. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Violia) skrev 2022-07-03 15:47:38 följande:

    Jag håller med dig och jag hoppas att sådana tester aldrig blir möjliga.
    Dock så kan det ju bli så att de BLIR möjliga, och då får vi hoppas att världen inte blivit så förändrad att sjukvården bedrivs oetiskt.
    Men OM det blir så att abort alltid ändå kommer vara lagligt utan orsak fram till ca v 18. 


    Sedan gissar jag att det svåra med att ta fram sådana tester är att ingen är intresserad av att ta fram dem. Folk som är emot homosexualitet brukar ju vara emot abort också. 


    Det tror faktiskt inte jag. Det är så många som har insett det oetiska i sena aborter nu, att jag tror att gränsen kommer att sänkas. Ungefär hälften av USA:s stater går ju också i bräschen för en mer restriktiv aborlagstiftning nu, och USA påverkar oss alltid - med en viss tidsförskjutning, men vi BLIR påverkade. Det finns även ett nytt parti i Sverige som vill ha totalt abortförbud. Det heter Kristna värdepartiet. Jag råkar veta att det fick en massiv tillströmning av nya medlemmar, häromveckan när Ebba Busch gick ut med sitt fåniga "abortkontrakt". Så en förändring är på gång! 
  • Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-03 15:24:17 följande:
    Man kan göra det så svårt, dyrt och krångligt så möjligt samt påverka andra länder. Tester för homosexualitet lär bli förbjudet i EU då blir det en ordentlig resa och inget som gemene man kommer göra bara sådär. 
    Anonym (Violia) skrev 2022-07-03 11:47:20 följande:
    Som sagt är väl det här en hypotetisk situation som diskuteras?
    Och i den hypotetiska situationen ska man inte få testa för homosexualitet. 
    Vem skulle kunna hindra det? Det finns redan idag en uppsjö av privata DNA-laboratorier, som testar alla gener i det mänskliga genomet Du skickar dit lite avskrap från gommen på en tops i ett förpreparerat provrör med en vätska, och skickar med en förteckning på vilka genvarianter du vill veta om du har. Svaret kommer inom ett par veckor, no questions asked. Det går att skicka vart som helst i världen. Kommer alltid att finnas några labb i några länder, som tar emot internationella prov, och kanske skickar tillbaka en anonym kod. Så får avsändaren gå in på nätet och kolla sitt resultat, när det är färdigt. Det går att lösa. 

    Att få tag i sitt fosters DNA är förstås lite svårare, medges. Men fosterceller läcker ut i mammans blod, så omöjligt är det inte. Och det kommer säkert att finnas privata fertilitetskliniker, som tar fostervattensprov - mot en betalning under bordet. De kan ju skriva i journalen att de testar för DS, och det gör de också - men så gör de ett annat litet test också, som inte antecknas i journalen...

    Eller över bordet, för jag faktiskt inte ens se, hur man skulle kunna göra ett sådant test olagligt? Det vore ett stort ingrepp i den personliga integriteten. Folk måste ju få testa för vad dom vill. Att dom inte får göra abort för vad dom vill efter att tiden för fri abort har gått ut, är en annan sak, men innan den har gjort det så  behöver de inte redovisa sina skäl. Det spelar ingen roll om de inte vill ta bort fostret för att det kommer i fel fas i karriären, för att det har DS, eller för att det har markörer för homosexualitet. Är det fri abort, så är det. 
  • Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-03 15:26:22 följande:
    Finns inget som tyder på att det är genetiskt heller. Det kan lika gärna vara hormoner hos mamman när hon är gravid eller vad som helst. 
    Fast i så fall kan man söka efter dom hormonerna. I moderns blod eller i fostervattnet, eller i navelsträngsblod från fostret.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (???) skrev 2022-07-03 18:57:39 följande:
    Spelar ju ingen roll om det är innan v 18.
    Att få ett homosexuellt barn komplicerar livet. De flesta vill ha okomplicerade liv om valet finns redan vid graviditens första 18 veckor.
    Ja, jag tycker att vi har fri abort alldeles för länge i Sverige. 12 veckor skulle räcka, och sedan kanske tre veckor till med mycket allvarliga skäl, som då ska tillstyrkas av två läkare. 

    Men så länge som det ÄR fri abort, så är naturligtvis risk för homosexualitet hos barnet ett lika så gott skäl  för abort som risk för Downs syndrom hos barnet, eller avsaknad av armar hos barnet. Och ett enligt mig ett MYCKET mer förståeligt skäl än "jag är inte klar med min utbildning" eller "jag vill festa färdigt först" eller "jag vill vara smal och fin i min brudklänning". 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Pih) skrev 2022-07-03 19:36:12 följande:

    Men det är en konstig fråga eftersom man under de fria abortveckorna inte behöver ange något skäl eller möjligtvis kan hitta på ett skäl. Så ja då kan man ju absolut abortera fostret av precis vilken anledning man vill.


    Nu börjar de vanliga pro choice-aktivisterna att skrika, att kvinnan inte ska ha något jävla choice. Tomte
  • Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-03 19:46:02 följande:

    Du måste göra testet på barnet i magen inte på dig själv. Det du föreslår är ju olagligt, dessa kliniker skulle i så fall få straff om det uppdragandes. 


    Jag är som sagt för fri abort men emot testerna. Det är ingen motsättning och det finns väldigt hårda etiska regler i EU redan så du befinner dig på helt fel kontinent om du vill genetiskt skräddarsy ditt barn. 


    Anonym (???) skrev 2022-07-03 18:57:39 följande:
    Spelar ju ingen roll om det är innan v 18.
    Att få ett homosexuellt barn komplicerar livet. De flesta vill ha okomplicerade liv om valet finns redan vid graviditens första 18 veckor.

    På vilket sätt skulle det komplicera livet? 


    Jag tror faktiskt inte att det ÄR olagligt (frågan har vad jag vet inte varit uppe i en domstol) av ett privat labb, att ta celler från fostervattnet för att kolla för DS (vilket ÄR lagligt), och samtidigt skicka lite vidare till ett labb som tar fram en fulllständig DNA-profil. Som föräldrarna får. Detta är alltså inte biologiskt material, utan det är bara en förteckning på alla genvarianter i barnets genom, på papper.

    Sedan kan föräldrarna skicka detta till en läkare utomlands, som läser ut risken för homosexualitet, enligt vad han kan se från fostrets genkombination. Jag kan inte se att det kan vara olagligt heller. Och är mamman sedan mindre än 18 veckor gången, så är det inte olagligt för henne att göra abort i Sverige. Hon behöver inte ange orsaken. Det är det som ÄR fri abort - att man får göra abort av vilken orsak man vill. Men du kanske har en lite abortmotståndare inom dig..? Flört
  • Anonym (XXX)
    Anonym (???) skrev 2022-07-04 05:02:56 följande:
    Har du läst trådarna här om bisexuella och andras inställning till att träffa en bisexuell person, om man skulle inleda ett förhållande med en sådan människa?
    Där har du ett problem till en början... ibland känns det nästan som att bi vore nästan ännu värre än homo, alltså att träffa och bli intresserad av.
    Ja, då måste man ju vara svartsjuk på HELA mänskligheten, och inte bara på halva!
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2022-07-04 14:09:27 följande:
    Nej, det är jag ju inte. Jag är bara mot att testa på något sånt. Och det kan man ju lagstifta emot. 
    ...och det hjälper som sagt inte, för det kommer alltid att finnas privata verksamheter som hjälper till med det, i Sverige eller utlandet.

    Redan idag skickar pappor in DNA-material från sina (födda) barn och sig själva till privata labb bakom ryggen från sina fruar (egentligen krävs hennes samtycke, eller ett domstolsbeslut) till privata labb, för att säkerställa att de verkligen är pappan.

    Folk skickar in sin DNA-profil (som de erhållit t.ex. från Ancestry eller MyHeritage) till privata hälsoföretag i utlandet, som ger dem upplysningar om risken för olika ärftliga sjukdomar - sådant som en vanlig läkare aldrig skulle berätta om. Och mycket mer. 

    När väl tekniken finns, så kommer någon att göra pengar på den... 
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2022-07-05 11:35:41 följande:
    Det gör man redan. Om sjukvårdspersonal har misstanken att man vill veta kön för att kunna välja bort ett kön, så kommer de inte att tala om. 
    Nej, men det kostar bara 500 kr att få veta det på en privat ultraljudsklinik. Och är man bara under 18 veckor gången, så får personalen på abortmottagningen inte fråga varför man gör det. Det är JÄTTEvanligt att utländska kvinnor gör så, för att det är så viktigt för dem att få söner (döttrarna kostar bara pengar i form av hemgift). Men även en del svenskar, eller snarare svenskor, som absolut vill ha döttrar...
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2022-07-05 10:39:13 följande:
    Jag har ju hela tiden sagt att man inte kommer att kunna utesluta sånt helt, men man kan försvåra det så pass mycket att bara några få kommer att göra sig besväret. Och det får duga. 
    Fast varför skulle aborter av just detta skäl försvåras, om vi inte försvårar aborter överlag (som JAG anser att vi borde göra)? Så länge som det ÄR fri abort, så är det väl KVINNANS val? Hon måste få bestämma över sin egen kropp, och då bestämmer hon att hon inte vill att en individ som troligen kommer att bli homosexuell, ska äga nyttjanderätt till hennes kropp. Kvinnor har självbestämmanderätt, and all that. Det är deras CHOICE. För att tala med abortförespråkarnas termer. 
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2022-07-05 10:20:21 följande:
    Samma sak där som för homosexualitet. Det finns ingen anledning. Förutom om det finns en sjukdom i släkten som bara drabbar det ena könet. Då gör man ju redan konstgjord befruktning och tar ut embryon med rätt kön. 

    Men att göra det generellt - det försöker ju folk, t.ex. i Kina, Indien, m.m. Och det har redan lett till obalans, har jag för mig att jag har hört? Det är ju inte bra om det plötsligt finns för många män. Vi vet inte ens vad det kan leda till om man ingriper för mycket i naturen. 
    Men DU kan ju inte bestämma vad som är en anledning, åt en ANNAN kvinna. Du kan bara bestämma vad som är en anledning för dig själv. 

    Kvinnor gör idag abort för att de inte festat färdigt ännu, för att de redan har bokat en charterresa och inte vill ha den förstörd av en graviditet, för att de redan bokat datum för bröllopet och då vill de vara slanka och fina i brudklänningen. Är DET "anledningar"? Det är det naturligtvis inte, enligt mig, men om DE får göra det så måste ju även den kvinna som absolut inte vill ha ett homosexuellt barn också få göra det. Vem ska bestämma vad som är godtagbara anledningar? Ska kvinnorna inte längre få välja själva?
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2022-07-05 09:54:41 följande:
    Det är inte omöjligt utan ganska lätt att argumentera för! Om man vill välja bort ett homosexuellt barn, så måste ju motivationen vara att man tycker att det är fel, onaturligt eller liknande. Barnet däremot kan tänkas ha ett bra liv. Dvs. det är bara förälderna som vill ha ett barn som håller sig inom den ramen som de accpeterar. Vad blir nästa steg? Abortera foster som har en liten risk att bli kriminella? Eller att bli ateister? 

    Och det som stör mig mest där - vad har föräldrarna att göra med barnets val som vuxen??? Det är ganska avskyvärt att försöka kontrollera sina vuxna barn. Det är vanligare i U-länder där man inte har något skyddsnät förutom sin familj. De som hävdar att man bör ha "friheten" att ta såna beslut - har de funderat på att personens motivering där egentligen måste vara att just INTE ge sina egna barn friheten att bestämma själva hur de vill leva? 

    Om man däremot aborterar ett barn med Downs Syndrom (eller andra kromosomfel som ger handikapp) så finns det två tänkbara anledningar. 
    1. Barnet har en sämre livskvalité.
    2. Det är svårare att ta hand om ett handikappat barn. Inte alla föräldrar som normalt klarar av att ta hand om ett barn klarar också av att ta hand om ett handikappad barn. Det kräver mycket mer. 
    Fast om du tar bort ett barn för att du "inte har festat färdigt ännu" (mycket vanlig anledning till abort i Sverige), så tar du ifrån det möjligheten att leva överhuvudtaget. Är DET bättre i din värld?
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2022-07-05 15:37:11 följande:
    Jag tror dock inte att det förekommer så ofta, eftersom abort också brukar vara tabu i dessa kulturkretsar. 
    Det är officiellt tabu, precis som det officiellt är tabu med sex utanför äktenskapet. Men för männen är det OK med sex före/utanför äktenskapet ändå, bara det inte sker med en muslimsk kvinna så att det kan orsaka en klanstrid. Man ser mellan fingrarna, för att man vet att det är svårt för unga män att leva utan sex. På samma sätt vet man, att det blir väldigt dyrt med en stor andel döttrar i förhållande till sönerna. Muslimer är rätt pragmatiska när det kommer till dem själva och deras familjer. D.v.s. som alla andra folk på jorden också...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (??) skrev 2022-07-05 17:43:52 följande:
    Du vet att det är männen som står för hemgiften enligt Islam va? Det är alltså dyrare att ha en son.
    I vilket folkslag eller land, då? Jag hade kurdiska arbetskamrater (tjejer) ett tag, och de hade blivit tvungna att sluta skolan vid 14 (de var alla registrerade som två år äldre än de verkligen var i svenska papper, så att det skulle vara möjligt enligt svensk lag), för att börja arbeta och spara ihop till sin egen hemgift, då deras fäder ansåg sig inte ha råd med det... Deras favoritsamtalsämne var hur mycket den och den tjejen hade behövt i hemgift i förhållande till sitt utseende... de som var vackra behövde mindre och de som var fula behövde mer, om de skulle bli gifta. En tjej som hade klumpfot behövde en förmögenhet... Och en ogift muslimsk kvinna är en omöjlighet. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (??) skrev 2022-07-05 17:43:52 följande:
    Du vet att det är männen som står för hemgiften enligt Islam va? Det är alltså dyrare att ha en son.
    Jag tror att du blandar ihop det med vissa nomadstammar (som även kan vara muslimer såklart). Där tillämpas brudköp, för att männen - med sin livsstil har så svårt att få tag i kvinnor som vill dela deras liv. Eller så  rövar de helt enkelt bort en kvinna åt sig. Detta är även ett problem med nomadstammarna i Kina. 
Svar på tråden Ska det vara tillåtet att abortera homosexuella barn?