• Anonym (Undrar)

Använder svensk vård Mankoskis smärtskala?

Jag har bott halva livet utomlands och från tidiga tonåren haft smärtproblem och migrän. Sjukvården där drillade mig i Mankoskis smärtskala. Nu har jag bott i Sverige igen på heltid sedan i vintras och har äntligen fått tag på en ny vårdkontakt, på pappret i alla fall. Nu slog det mig att jag kommer behöva förklara min smärta igen och jag har ingen aning om hur svensk sjukvård gör. Är det någon som vet om Svensk sjukvård använder Mankoskis eller någon annan jag kan läsa in mig på så länge? 

• Svar på tråden Använder svensk vård Mankoskis smärtskala?
  • Anonym (Undrar)

Puff

• EpicF

Både ja och nej. Vi kallar den VAS men den är uppbyggd med samma 0-10 sätt. 

Du behöver inte läsa in dig på någonting utan svarar bara på vilket plats din smärtar. Egentligen precis som du alltid gjort.

• Aliona

Ja det gör de. Visste inte att de kallas så, men de jobbar också med 10-gradig smärtskala, så kag antar att det är samma. 

• Anonym (Undrar)

Tack för svar. Jag sökte efter VAS men den verkar vara arbiträr? 

• Anonym (fail)

Nu har jag bara patientperspektiv men varje gång som jag har varit inom vården har den inte används, det verkar inte vara likadant som "uppskatta mellan 1-10". Hade den varit mer inom vården här hade det kommit fram på googlesökningar.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (fail) skrev 2022-07-03 21:23:14 följande:

Nu har jag bara patientperspektiv men varje gång som jag har varit inom vården har den inte används, det verkar inte vara likadant som "uppskatta mellan 1-10". Hade den varit mer inom vården här hade det kommit fram på googlesökningar.

Nej Mankoskis är inte riktigt likadan. Det är en skala från 0-10, vilket säkert är vanligt, men varje siffra har en förklaring eller vad jag ska säga, och till exempel kan man inte säga själv att "min smärta är 10 av 10", för vid 10 är smärtan så svår att man är medvetslös. 
  • EpicF
    Anonym (Undrar) skrev 2022-07-03 21:49:18 följande:
    Nej Mankoskis är inte riktigt likadan. Det är en skala från 0-10, vilket säkert är vanligt, men varje siffra har en förklaring eller vad jag ska säga, och till exempel kan man inte säga själv att "min smärta är 10 av 10", för vid 10 är smärtan så svår att man är medvetslös. 
    Även VAS skalan har en förklaring till varje siffra, men det är inget man som patient behöver veta. Som patient behöver man enbart skatta sin skala efter 0-10 där 10 är värsta tänkbara, nästintill medvetslös pga smärtor. 
  • Anonym (Värk)

0-10 som sagt. Jag vet inga mer specifika definitioner, men brukar själv säga att om 11 fanns vore det medvetslös vilket jag varit av smärta. 10 är outhärdligt, nåt som kräver medicin av starkare art. 0 har jag inte upplevt sen före okt.-96. 

• Anonym (Undrar)
    EpicF skrev 2022-07-03 22:40:21 följande:
    Även VAS skalan har en förklaring till varje siffra, men det är inget man som patient behöver veta. Som patient behöver man enbart skatta sin skala efter 0-10 där 10 är värsta tänkbara, nästintill medvetslös pga smärtor. 
    Fast hur funkar det när patienten inte vet? En 10a på Mankoskis är inte nästan medvetslös, det är medvetslös. Om jag säger att min smärta just nu är 5, men jag inte vet vad det egentligen betyder på vårdens skala, hur blir det en bra kommunikation?

Jag hittade inga förklaringar på VAS någonstans, men om du kan den, kan du kanske berätta vad den säger?  Om jag säger att jag just nu har 5 i smärta, vad menar VAS då? 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Värk) skrev 2022-07-03 23:06:55 följande:

0-10 som sagt. Jag vet inga mer specifika definitioner, men brukar själv säga att om 11 fanns vore det medvetslös vilket jag varit av smärta. 10 är outhärdligt, nåt som kräver medicin av starkare art. 0 har jag inte upplevt sen före okt.-96. 

Enligt Mankoskis var du på 10 när du förlorade medvetandet av smärta. Vid 9 kan man inte kommunicera länge men är vid medvetande. 8 är när man inte klarar att röra sig utan smärta, yrsel och/eller illamående men kan kommunicera och starka smärtstillande fortfarande hjälper ett par timmar.

0 har jag inte heller upplevt på länge, men det var i alla fall senare än okt 96, för då var jag bara 2 månader. Jag brukar ligga på 3-4 bra dagar, 5-7 vanliga dagar och 8 dåliga dagar. 
Svar på tråden Använder svensk vård Mankoskis smärtskala?