• Anonym (vill förstå)

Varför flyttar Svenskar hemifrån så tidigt?

Då och då dyker det upp trådar om att en svensk ungdom borde flytta hemifrån snart. Ofta verkar det vara klagomål från styvföräldrar, men ibland är det biologiska föräldrar. Varje gång jag ser de trådarna tänker jag automatisk "ja, om ungdomen börjag bli runt 30 är det kanske dags" men varje gång handlar det om någon under 22 och trots att jag borde vara van så blir jag förvånad. Jag lär mig väl aldrig.

Jag är halvsvensk. Min mamma kommer från Irland. Där är det inte alls ovanligt att bo hemma fortfarande vid 25-26, ingen reagerar på det. Min fästmö kommer från Italien, där bor de hemma till 30. Nu är ju det ganska religiösa länder och det påverkar så klart, men Sverige är ju tidigast på att fllytta hemifrån i hela EU, och jag får ibland känslan av att ungdomar i sverige "kastas ut" eller i alla fall stressas/pressas ut. Varför är det så?

• Svar på tråden Varför flyttar Svenskar hemifrån så tidigt?
  • Anonym (Flytta!)

Och jag som flyttade 125 mil hemifrån vid 17 tycker ungdomar bor allt längre och längre hemma i Sverige. För länge! Mycket vanligare på min tid att man flyttade direkt efter gymnasiet. Och på den tiden gick de flesta 2-åriga linjer så alla liksom jag var ju inte ens 18 år fyllda. Att bo hemma till 25 är ju inte klokt. Man ska antingen plugga eller jobba efter gymnasiet. Man är nämligen myndig och ska klara sig själv. Är man 19 ska man inte bo hemma om det inte är alldeles speciella omständigheter.

• Anonym (Tom)

Här finns det ett ganska stort socialt säkerhetsnät med varierande bidrag som gör att en ung person kan klara av att upprätthålla en bostad även fast de ekonomiska förutsättningarna kanske saknas. Det finns också en gammal svensk mentalitet där man ska "reda sig själv" så fort som möjligt och inte vara beroende av andra för att klara sig. Familjekonstellationen har historiskt också varit mindre viktig i svensk kultur än i många andra europeiska länder.

Sen kan det finnas mera närliggande anledningar, exempelvis studier som gör att man kanske måste flytta till en annan ort med universitet, i alla fall temporärt under 3-4 år eller att man söker sig till arbete som kanske saknas på hemorten.

• Anonym (nej)

Jag skulle väl inte säga att dom stressas ut.

Jag kan säga att jag längtade tills jag kunde flytta hemifrån och kunde ta hand om mig själv och göra som jag ville.

Inte för att mina föräldrar var stränga eller inte lät mig göra saker utan jag ville känna att jag kunde komma hem när jag ville utan att störa någon.

Jag säger inte att det är fel att bo hemma tills man är 30 men jag skulle inte vilja bo hemma så länge även fast jag älskar min mamma och pappa. :)

• Guldnovan

Många flyttar vid 16 eftersom gymnasiet inte ligger inom pendlingsavstånd. Efter det flyttar inte så många hem igen. 

• Anonym (Hmm)

I Sverige har vi hyfsad ekonomi, vi klipper navelsträngen rätt tidigt och kanske är vi mer självständiga. Finns ju en anledning till att vi har flest en-personshushåll i Europa. 
    Skulle fan aldrig bott hemma om jag var över 20. Jag är min egen person.
    Att bo hemma efter 20 är till stor del lathet och att vara curlad.
    Kolla Lyxfällan .... många som bor hemma och föräldrarna betalar - resten fixar man med sms-lån.

• lövet2

Min äldsta måste bo i egen lägenhet vid 16 år, eftersom gymnasiet låg så långt hemifrån. Där bodde hon alltså må-fr, och så kom hon hem på helgerna. Efter 3 självständiga år skulle hon aldrig i livet velat flytta hem igen. Många av hennes kompisar har upplevt samma sak.

• Tow2Mater

Många har privilegiet att på olika sätt kunna flytta hemifrån, och då gör man det, för att man vill vara självständig.

• Anonym (Syster)

För att man är en vuxen person. Det finns de som håller sig kvar, en del onödigt länge, men generellt är det normalt att vilja skapa sig ett eget liv, som vuxen på riktigt.

• Anonym (Therese)

Det är välfärden i Sverige som gör det möjligt att kunna flytta hemifrån, vi har inte marknadshyror, lägenheter har ett pris tak, man har förmånliga studielån, utbildning kostar inte stora belopp, osv.

Därför kan vi flytta den dagen man känner att man vill flytta hemifrån.
    Många länder har inte dessa kategorier, med förmåner.

• Anonym (Ugglan)

En stor faktor i det hela är ju att vi KAN flytta hemifrån.

Alla som studerar vidare får studielån och kan (med lite möda) fixa sig en studentbostad. Den lyxen är det många som inte har i andra länder.

Men då det blir allt svårare att fixa en bostad för de som börjar jobba direkt efter gymnasiet så kommer troligen åldern innan utflytt att öka framöver. Fler kommer att bo hemma längre för att försöka spara pengar inför bostadsköp.

Och det stämmer att snittåldern att lämna hemmet i Sverige är ca 19 år, medan den i hela EU är 25-26 år.

Vi är en mycket liten del av världen och faktiskt väldigt avvikande, på många sätt.

Svar på tråden Varför flyttar Svenskar hemifrån så tidigt?