• Anonym (vill förstå)

Varför flyttar Svenskar hemifrån så tidigt?

Då och då dyker det upp trådar om att en svensk ungdom borde flytta hemifrån snart. Ofta verkar det vara klagomål från styvföräldrar, men ibland är det biologiska föräldrar. Varje gång jag ser de trådarna tänker jag automatisk "ja, om ungdomen börjag bli runt 30 är det kanske dags" men varje gång handlar det om någon under 22 och trots att jag borde vara van så blir jag förvånad. Jag lär mig väl aldrig.

Jag är halvsvensk. Min mamma kommer från Irland. Där är det inte alls ovanligt att bo hemma fortfarande vid 25-26, ingen reagerar på det. Min fästmö kommer från Italien, där bor de hemma till 30. Nu är ju det ganska religiösa länder och det påverkar så klart, men Sverige är ju tidigast på att fllytta hemifrån i hela EU, och jag får ibland känslan av att ungdomar i sverige "kastas ut" eller i alla fall stressas/pressas ut. Varför är det så?

• Svar på tråden Varför flyttar Svenskar hemifrån så tidigt?
  • fornminne

Hur många i andra länder, VILL bo hos föräldrarna till 25-30? Är det inte för att det är dyrt att flytta och bo själv, som många bor kvar hemma? I Sverige har det länge funnits ett annat skyddsnät. Svenska 20-åringar flyttar hemifrån för att de kan.

• EpicF

Det handlar väl mycket om att vi har generellt bättre ekonomiska möjligheter till att flytta hemifrån med alla bidrag man kan få, plus att vi även har ett generöst studielånssystem. Och att vi generellt har lättare att få bostad. 

• Mandel

Om mina föräldrar klarade av att få barn och ta hand om det när de var 20år - pappa hade inte hunnit fylla 20 ens innan syrran tittade ut, så borde väl dagens ungdomar klara av att flytta hemifrån när de är 20 om de har egen försörjning. 

Jag klarade av att flytta hemifrån när jag var 20 och ser inga hinder för att mina sönder inte skulle klara av att skaffa egna boenden och sköta om det när de är 20. Äldsta har jag inte minsta tvivel kring, yngsta behöver nog mer en knuff i rätt riktning.

Tycker snarare fler borde knuffa ut sina ungdomar tidigare då det känns som att generation JAG bara blir större och större och folk curlar sönder vuxna "barn".

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (.)

Jag tycker det är lite skrämmande att folk tycker det är normalt att bo hemma till man är 30. När ska man hinna "bli vuxen" och självständig innan man själv skaffar familj?
    Jag skulle aldrig vilja flytta direkt från mina föräldrar ihop med en annan person. Att ha en egen lägenhet när jag flyttade hemifrån tyckte jag var otroligt värdefullt. Att själv lära sig ta ansvar, hitta sig själv och allt det där. Sedan vill jag inte heller skaffa barn med någon jag knappt hunnit bo ihop med. Då blir det ju inga barn förrän man närmar sig 40.

• Anonym (Flytt)

Vi är ett glesbefolkat land, jobb och studier finns inte alltid när och kräver flytt
    CSN och jämförelsevis bra ingångslöner och låga boendekostnader gör att flytt är möjligt
    I de flesta hem jobbar både föräldrarna, dvs ingen är heltidshemma och har som jobb att ta hand om barnen.

• Anonym (det)
    Mandel skrev 2022-07-06 10:51:46 följande:

Om mina föräldrar klarade av att få barn och ta hand om det när de var 20år - pappa hade inte hunnit fylla 20 ens innan syrran tittade ut, så borde väl dagens ungdomar klara av att flytta hemifrån när de är 20 om de har egen försörjning. 

Jag klarade av att flytta hemifrån när jag var 20 och ser inga hinder för att mina sönder inte skulle klara av att skaffa egna boenden och sköta om det när de är 20. Äldsta har jag inte minsta tvivel kring, yngsta behöver nog mer en knuff i rätt riktning.

Tycker snarare fler borde knuffa ut sina ungdomar tidigare då det känns som att generation JAG bara blir större och större och folk curlar sönder vuxna "barn".

Samhället förändras ju och då måste ju livet förändras också. För drygt 100 år sedan flyttade man kanske inte hemifrån alls utan bodde kvar på samma gård som generationer bott på. Föräldrarna flyttade till en annan stuga på gården, men man levde fortfarande tillsammans. 

Samma med hur gammal man är när man får barn, det som ansågs som en rimlig eller orimlig tid att få barn på 60-talet är inte detsamma idag. Och även hur och när barn blir vuxna och självständiga kommer att ändras iom att samhället ändras. Inga konstigheter egentligen.
  • Anonym (Martin Luther)
    Anonym (vill förstå) skrev 2022-07-04 18:45:21 följande:

Då och då dyker det upp trådar om att en svensk ungdom borde flytta hemifrån snart. Ofta verkar det vara klagomål från styvföräldrar, men ibland är det biologiska föräldrar. Varje gång jag ser de trådarna tänker jag automatisk "ja, om ungdomen börjag bli runt 30 är det kanske dags" men varje gång handlar det om någon under 22 och trots att jag borde vara van så blir jag förvånad. Jag lär mig väl aldrig.

Jag är halvsvensk. Min mamma kommer från Irland. Där är det inte alls ovanligt att bo hemma fortfarande vid 25-26, ingen reagerar på det. Min fästmö kommer från Italien, där bor de hemma till 30. Nu är ju det ganska religiösa länder och det påverkar så klart, men Sverige är ju tidigast på att fllytta hemifrån i hela EU, och jag får ibland känslan av att ungdomar i sverige "kastas ut" eller i alla fall stressas/pressas ut. Varför är det så?

Det är pga. Martin Luther (inte King utan den Martin Luther King är döpt efter). 

Martin Luther lärde oss att vi föds skyldiga (arvssynd) och enda sättet att betala av det är att arbeta, vara flitig, givmild och aldrig ligga någon annan till last.

Så vi flyttar så tidigt som möjligt för att inte vara föräldrar till last (hedra din fader och moder ihop med arvssynd= flytta så fort du bara kan för att inte vara dem till last).

Även därför vi försöker få in våra föräldrar i ålderdomshem istället för att ta hand om dem själva. Då kan man själv tjäna gud och samhället genom att arbeta, och någon annan kan få möjligheten att tjäna gud och samhället genom att arbeta med att ta hand om dina föräldrar på ålderdomshemmet= maximal Luthersk moral) 
  • Anonym (Ugglan)
    Anonym (Martin Luther) skrev 2022-07-06 12:31:13 följande:
    Det är pga. Martin Luther (inte King utan den Martin Luther King är döpt efter). 

Martin Luther lärde oss att vi föds skyldiga (arvssynd) och enda sättet att betala av det är att arbeta, vara flitig, givmild och aldrig ligga någon annan till last.

Så vi flyttar så tidigt som möjligt för att inte vara föräldrar till last (hedra din fader och moder ihop med arvssynd= flytta så fort du bara kan för att inte vara dem till last).

Även därför vi försöker få in våra föräldrar i ålderdomshem istället för att ta hand om dem själva. Då kan man själv tjäna gud och samhället genom att arbeta, och någon annan kan få möjligheten att tjäna gud och samhället genom att arbeta med att ta hand om dina föräldrar på ålderdomshemmet= maximal Luthersk moral) 
    Eller så vill man flytta så fort som möjligt för att man bara inte pallar med alla bonusföräldrar och bonussyskon i dessa moderna tider. Obestämd
  • Anonym (sådär)
    Anonym (vill förstå) skrev 2022-07-04 18:45:21 följande:

För att svenskar är generellt sett uppväxta med ett socialt skyddsnät som de flesta andra länder saknar och är lite "bortskämda" kring sånt.

Men det har ju tyvärr förändrats iom nyliberaliseringen av samhället och slakten på välfärden landet gått igenom i flera decennier. Med dagens löner och krav på utbildning för att få en dräglig lön samt ockerhyror eller orimliga marknadspriser för boenden så har ju ungdomar inte längre lika stor chans att flytta ut tidigt och Sverige böjar sakta men säkert likna resten av Europa/Världen där ungdomarna tvingas bo hemma betydligt längre än förr.
  • EpicF

Fast vill man verkligen bo hemma hos föräldrarna som 30-åring? 

Ja, saker kan hända och man kan "tvingas" flytta hem som vuxen under en period men då är det knappast frivilligt. 

• Anonym (Martin Luther)
    fornminne skrev 2022-07-06 10:02:53 följande:

Hur många i andra länder, VILL bo hos föräldrarna till 25-30? Är det inte för att det är dyrt att flytta och bo själv, som många bor kvar hemma? I Sverige har det länge funnits ett annat skyddsnät. Svenska 20-åringar flyttar hemifrån för att de kan.

Många i katolska länder vill det, främst herrarna. Man flyttar gärna inte förrän man gifter sig eller åtminstone träffat någon man vill gifta sig med. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Martin Luther) skrev 2022-07-06 20:10:27 följande:
    Många i katolska länder vill det, främst herrarna. Man flyttar gärna inte förrän man gifter sig eller åtminstone träffat någon man vill gifta sig med. 
    Ja det är ju väldigt praktiskt att ha någon (mamma) som fixar allt hemma och sedan flytta till någon ny som tar över den rollen......
Svar på tråden Varför flyttar Svenskar hemifrån så tidigt?