• Anonym (ts)

Planlösning badrum

Jag och min sambo pratade om planlösning på badrum nyligen och det visade sig att vi hade väldigt olika syn på det hela så jag blev lite nyfiken över om det är jag som har ett udda "krav" eller om män inte förstår kvinnliga behov.

Jag tycker att vårt badrum har en totalt värdelös planlösning. Framförallt för att handfatet och toaletten är på varsin sida av ett avlångt badrum.

Jag vill ha handfatet och toaletten bredvid varandra så det är enkelt att tvätta av händerna efter byte av tampong eller menskopp, istället för att behöva lunka över hela rummet med neddragna byxor för att lyckas tvätta av och sedan dra upp byxorna (vill inte hålla på och ta i kläderna med mensiga händer)
    Sambon kollade på mig som om jag sagt något extremt konstigt och tyckte att "Dom som bygger badrum gör ju inte det för att toalett och handfatet ska ligga bredvid varandra" Totalt intetsägande kommentar enligt mig för jag undrar VARFÖR INTE? Vi har haft handfat och toalett bredvid varandra i alla lägenheter/hus jag bott i innan så jag har aldrig tänkt på det förrän nu.

• Svar på tråden Planlösning badrum
  • Lyckligalotta

Jag håller helt med dig, finns det möjlighet ska man ha toalett och handfat bevid varandra. Även män kan väl ibland behöva nå handfatet snabbt? De kan ju få bajs på fingrarna eller behöva ta vatten på pappret om bajset hunnit torka för att de sitter för länge med mobilen...

Tittar man på svensk standard så är alla så kallade normaluppställningar uppställda med toalett bredvid vasken även om det inte är ett krav vid nybyggnation. 

Bäst är om man kan ha duschen på andra sidan toan så att man kan spola av med duschslangen.

• Anonym (Tea)

Håller med dig. Handfatet ska kunna nås från toa. Annars får man ju, som du säger, hasa iväg och droppa blod på kläder och golv. Pspperskorg bör också helst stå nåbar från toastolen. 

Här finns lite intressant lyssning/läsning. En forskare har studerat bland annat hur det saknas bra mens-infrastruktur - badrum och sophantering är ibland konstruerat på ett sätt som orsakar onödigt krångel.

https://sverigesradio.se/artikel/syn-pa-mens-som-smutsigt-skapar-onodiga-problem

https://www.forskning.se/2022/05/30/mens-fortfarande-tabubelagt/

P
    å jobbet är handfatet en bit bort från toa och jag blir lika irriterad varje mens. Värst är de ställen där handfatet är gemensamt, utanför toabåset. Så otroligt korkat! 

• Tow2Mater

Se det positiva, du slipper fälla ner toalocket då de på FL berömda bajspartiklarna inte når tandborsten vid handfatet.

• ElaineBenes
    Tow2Mater skrev 2022-07-05 07:35:32 följande:

Se det positiva, du slipper fälla ner toalocket då de på FL berömda bajspartiklarna inte når tandborsten vid handfatet.

Tänker faktiskt samma. Fälla ner locket skulle jag nog göra ändå men tycker det känns ofräscht att ha handfatet och handdukar så nära toaletten. Till exempel när man borstar tänder och sköljer så är man ju jättenära holken. 

Men jag har å andra sidan aldrig haft hela händerna fulla av mens, i så fall är det ett finger jag använt till tampongen och då drar jag upp byxorna med de andra fingrarna. Bajs på handen brukar inte inträffa och vatten på pappret förstår jag inte ens varför? Får man inte bort skiten duschar man väl eller använder våtservetter? Blött toapapper smular sig ju bara och kan väl inte göra någon nytta? 
  • Anonym (ts)
    Lyckligalotta skrev 2022-07-05 06:39:09 följande:

Jag håller helt med dig, finns det möjlighet ska man ha toalett och handfat bevid varandra. Även män kan väl ibland behöva nå handfatet snabbt? De kan ju få bajs på fingrarna eller behöva ta vatten på pappret om bajset hunnit torka för att de sitter för länge med mobilen...

Tittar man på svensk standard så är alla så kallade normaluppställningar uppställda med toalett bredvid vasken även om det inte är ett krav vid nybyggnation. 

Bäst är om man kan ha duschen på andra sidan toan så att man kan spola av med duschslangen.

Ja, man tycker ju att folk generellt borde förstå fördelarna. Trots de många trådarna på FL så vill jag ju ändå tro att män inte är totalt handikappade när det kommer till hygien... 

Men positivt om det är någon slags norm enligt standard i alla fall.. och tur kanske att min sambo inte bygger/designar badrum haha...

Anonym (Tea) skrev 2022-07-05 07:18:50 följande:

Håller med dig. Handfatet ska kunna nås från toa. Annars får man ju, som du säger, hasa iväg och droppa blod på kläder och golv. Pspperskorg bör också helst stå nåbar från toastolen. 

Här finns lite intressant lyssning/läsning. En forskare har studerat bland annat hur det saknas bra mens-infrastruktur - badrum och sophantering är ibland konstruerat på ett sätt som orsakar onödigt krångel.

https://sverigesradio.se/artikel/syn-pa-mens-som-smutsigt-skapar-onodiga-problem

https://www.forskning.se/2022/05/30/mens-fortfarande-tabubelagt/

P
    å jobbet är handfatet en bit bort från toa och jag blir lika irriterad varje mens. Värst är de ställen där handfatet är gemensamt, utanför toabåset. Så otroligt korkat! 

Intressant, det där måste jag lyssna på, och jag håller med dig fullständigt om offentliga toaletter!. Inte ens inne på damernas har dom tänkt till ju(!).
    Tow2Mater skrev 2022-07-05 07:35:32 följande:

Det där är faktiskt inget problem hos oss ändå. Men jag gissar att du är man? Jag skulle hellre ha tandborsten i ett skåp än att behöva krångla så här varje mens.

• Anonym (ts)
    ElaineBenes skrev 2022-07-05 07:45:42 följande:
    Tänker faktiskt samma. Fälla ner locket skulle jag nog göra ändå men tycker det känns ofräscht att ha handfatet och handdukar så nära toaletten. Till exempel när man borstar tänder och sköljer så är man ju jättenära holken. 

Men jag har å andra sidan aldrig haft hela händerna fulla av mens, i så fall är det ett finger jag använt till tampongen och då drar jag upp byxorna med de andra fingrarna. Bajs på handen brukar inte inträffa och vatten på pappret förstår jag inte ens varför? Får man inte bort skiten duschar man väl eller använder våtservetter? Blött toapapper smular sig ju bara och kan väl inte göra någon nytta? 
    Tycker ändå det känns ofräscht även om man kanske inte råkar komma åt med det blodiga fingret.. men menskopp är ju helt omöjligt att byta smidigt på det sättet.. jag har i alla fall inte kommit på något bra sätt.
  • Anonym (Nappy)

Håller med om att handfat och toastol ska vara nära varandra. Det är även ett måste med en handdusch från handfatet så det enkelt går att tvätta underlivet vid behov. När jag blöder som mest är det ett måste att tvätta med vatten vid byte av tampong och inte orkar jag klä av mej och ställa mej i duschen flera gånger om dagen. 

• Studentpappa
    Anonym (Nappy) skrev 2022-07-05 08:15:31 följande:

Håller med om att handfat och toastol ska vara nära varandra. Det är även ett måste med en handdusch från handfatet så det enkelt går att tvätta underlivet vid behov. När jag blöder som mest är det ett måste att tvätta med vatten vid byte av tampong och inte orkar jag klä av mej och ställa mej i duschen flera gånger om dagen. 

En handdusch finns det att sätta på toastolen om man vill ha det. Känns tveksamt att vilja ha rövspolaren bredvid tandborsten..

Om inte annat så är en bidé en utmärkt pryl att ha i ett badrum om behov finnes. Vi har toa bredvid handfatet i ett badrum och bredvid badkaret i det andra. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Nappy)
    Studentpappa skrev 2022-07-05 09:16:46 följande:
    En handdusch finns det att sätta på toastolen om man vill ha det. Känns tveksamt att vilja ha rövspolaren bredvid tandborsten..

Om inte annat så är en bidé en utmärkt pryl att ha i ett badrum om behov finnes. Vi har toa bredvid handfatet i ett badrum och bredvid badkaret i det andra. 
    Jag vill inte heller ha tandborsten bredvid.... Tandborsten är självklart i ett skåp med dörr som är stängd ;) Som sagt, vid byte av mensskydd blir fingrarna blodiga, ibland halva handen om det är när ajg blöder som mest och då vill jag ha handfatet nära. De gånger jag byter mensskydd på jobbet har jag platshandskar med, men det känns onödigt hemma för det är inte miljövänligt.

Bidé vill jag inte ha (har inte rum med det heller), känns inte som nån höjdare att gå från toastolen till bidén med byxorna nere vid anklarna och blodet rinnandes eller bajset mellan skinkorna på vägen dit. Jag föredrar utan tvekan att sitta kvar på toastolen och använda handduschen som är ansluten till handfatet, så enkelt och smidigt. Jag har bara ett litet badrum i lägenheten och där är även tvättmaskinen. 

Vi är alla olika och tur är väl det. Du slipper handdusch om du inte vill ha det och jag vägrar bo utan det :D
Svar på tråden Planlösning badrum