• Anonym (ts)

Planlösning badrum

Jag och min sambo pratade om planlösning på badrum nyligen och det visade sig att vi hade väldigt olika syn på det hela så jag blev lite nyfiken över om det är jag som har ett udda "krav" eller om män inte förstår kvinnliga behov.

Jag tycker att vårt badrum har en totalt värdelös planlösning. Framförallt för att handfatet och toaletten är på varsin sida av ett avlångt badrum.

Jag vill ha handfatet och toaletten bredvid varandra så det är enkelt att tvätta av händerna efter byte av tampong eller menskopp, istället för att behöva lunka över hela rummet med neddragna byxor för att lyckas tvätta av och sedan dra upp byxorna (vill inte hålla på och ta i kläderna med mensiga händer)
    Sambon kollade på mig som om jag sagt något extremt konstigt och tyckte att "Dom som bygger badrum gör ju inte det för att toalett och handfatet ska ligga bredvid varandra" Totalt intetsägande kommentar enligt mig för jag undrar VARFÖR INTE? Vi har haft handfat och toalett bredvid varandra i alla lägenheter/hus jag bott i innan så jag har aldrig tänkt på det förrän nu.

• Svar på tråden Planlösning badrum
  • Anonym (Nappy)
    Studentpappa skrev 2022-07-05 09:25:40 följande:
    Fast har man ett liknande handfat så funkar det väl iofs, men jag hade nog hellre satt den på toan vilket fall.

www.badshop.se/badrum/badrumsinredning/blanda...
    Det är liknande det jag har och supernöjd.  
  • Anonym (Anonym AB)
    Lyckligalotta skrev 2022-07-05 06:39:09 följande:

Jag håller helt med dig, finns det möjlighet ska man ha toalett och handfat bevid varandra. Även män kan väl ibland behöva nå handfatet snabbt? De kan ju få bajs på fingrarna eller behöva ta vatten på pappret om bajset hunnit torka för att de sitter för länge med mobilen...

Tittar man på svensk standard så är alla så kallade normaluppställningar uppställda med toalett bredvid vasken även om det inte är ett krav vid nybyggnation. 

Bäst är om man kan ha duschen på andra sidan toan så att man kan spola av med duschslangen.

Precis! Att ha duschslangen nära toaletten är genialiskt! Jag brukar svettas mellan benen på natten, sen klimakteriet. Att kunna ta duschslangen och bara skölja av lite är verkligen guld värd. 
  • Studentpappa
    Anonym (Nappy) skrev 2022-07-05 09:27:23 följande:
    Jag vill inte heller ha tandborsten bredvid.... Tandborsten är självklart i ett skåp med dörr som är stängd ;) Som sagt, vid byte av mensskydd blir fingrarna blodiga, ibland halva handen om det är när ajg blöder som mest och då vill jag ha handfatet nära. De gånger jag byter mensskydd på jobbet har jag platshandskar med, men det känns onödigt hemma för det är inte miljövänligt.

Bidé vill jag inte ha (har inte rum med det heller), känns inte som nån höjdare att gå från toastolen till bidén med byxorna nere vid anklarna och blodet rinnandes eller bajset mellan skinkorna på vägen dit. Jag föredrar utan tvekan att sitta kvar på toastolen och använda handduschen som är ansluten till handfatet, så enkelt och smidigt. Jag har bara ett litet badrum i lägenheten och där är även tvättmaskinen. 

Vi är alla olika och tur är väl det. Du slipper handdusch om du inte vill ha det och jag vägrar bo utan det :D
    Bidén kan användas till en gammeldags tvätt av underredet utan att ha varit på toa innan. Vi har ingen nu, men hade i barndomshemmet. Tror aldrig jag använde den istället för att torka mig i röven

Vi har stora badrumsmöbler så en dusch på toan skulle vara betydligt enklare här hemma.

Men grejen är väl att vi som aldrig haft mens inte kan förväntas veta vad man vill ha om man har det. Utan det får man berätta eller helt enkelt vara den som fixar badrummet. Sen kan jag tycka det bör finnas vatten bredvid toan och flyttade vår toalett av den anledningen när vi gjorde om badrummet, men det var inte mens jag tänkte på då. Men hade givetvis uppskattat inspel från sambon om det hade behövts då vi har två döttrar.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (ts)
    Studentpappa skrev 2022-07-05 10:14:06 följande:
    Bidén kan användas till en gammeldags tvätt av underredet utan att ha varit på toa innan. Vi har ingen nu, men hade i barndomshemmet. Tror aldrig jag använde den istället för att torka mig i röven

Vi har stora badrumsmöbler så en dusch på toan skulle vara betydligt enklare här hemma.

Men grejen är väl att vi som aldrig haft mens inte kan förväntas veta vad man vill ha om man har det. Utan det får man berätta eller helt enkelt vara den som fixar badrummet. Sen kan jag tycka det bör finnas vatten bredvid toan och flyttade vår toalett av den anledningen när vi gjorde om badrummet, men det var inte mens jag tänkte på då. Men hade givetvis uppskattat inspel från sambon om det hade behövts då vi har två döttrar.
    Ofta, om man bor i lägenhet, så är det redan någon (en man?) som planerat badrummet redan och man har få möjligheter att påverka något.
  • Studentpappa
    Anonym (ts) skrev 2022-07-05 13:43:46 följande:
    Ofta, om man bor i lägenhet, så är det redan någon (en man?) som planerat badrummet redan och man har få möjligheter att påverka något.
    En rumpdusch går att sätta på alla toaletter, en rörkrökare kan du googla upp. Annars kan man om man vill flytta toaletten/handfatet även om det är dyrare..

Vill man påverka på det strukturella planet är det väl fler kvinnor i ingenjörssvängen som krävs, vilket vi efterlyst länge.
  • Tom Araya

Handfat ska kunna nås från toaletten anser jag.

Jag har alltid haft för vana att blöta det näst sista pappret man torkar sig där bak med. Självklart vill man också att möjligheten till handtvätt finns nära.

I ett långsmalt badrum bör då handfatet hamna brevid toaletten. I ett annat badrum skulle man också kunna tänka sig toalett och handfat stående i vinkel intill varandra.

• ElaineBenes

Men alltså alla ni som blöter pappret, det blir ju en liten blöt klutt av pappret bara som dessutom smular sönder. Varför i hela friden gör man det? 
    Om jag inte skulle bli ren hoppar jag in i duschen, använder våtservetter eller en tvättlapp av frotté. Lämnar inga smulor och känns betydligt renare 

• Anonym (PP)
    ElaineBenes skrev 2022-07-05 20:10:19 följande:

Men alltså alla ni som blöter pappret, det blir ju en liten blöt klutt av pappret bara som dessutom smular sönder. Varför i hela friden gör man det? 
    Om jag inte skulle bli ren hoppar jag in i duschen, använder våtservetter eller en tvättlapp av frotté. Lämnar inga smulor och känns betydligt renare 

Använder förstås inte papper som Lambi utan Serla och Fixa. Inte alls strävt och går fint att blöta. Jag har duschslangen inom räckhåll också. 
  • Anonym (Badrumsskåp)

Absolut handfat vid toalettstolen. Som sagt speciellt om man vill tvätta extra noga med blött papper (finns toa papper som inte smulas sönder av vatten). Men även om jag tack o lov sluppit det så vill jag ha det som säkerhet med handfat intill om man skulle ha magsjuka och upptäcker man måste spy medan man sitter på toaletten.

Sen tycker jag dagens mode (om än det är snyggt) inte är så praktiskt alla gånger. Visst en stor platt spegel är snyggt, men ett badrumsskåp med spegel ovanför handfatet är super. Samt att man slipper ha tandborstarna exponerade.

Vägghängda högskåp o tvättfat är super om man inte har små barn som riskerar att klättra i o på dem. Så skönt kunna dammsuga o skura utan något i vägen.

• Qami

Om jag inte minns helt fel så måste det vara fritt utrymme på 90 cm på båda sidor toastolen vid nybyggnation och tillbyggnad om det inte redan finns ett handikappanpassat badrum på samma våningsplan. Detta för att det ska kunna finnas utrymme för rullstol och assistenter vid toabesök för en rullstolsburen person. Annars får man inte bygglov. Vi höll på med detta relativt nyligen och det var sjukt struligt 

• Anonym (Blondie)

Herregud vilket i-landsproblem.

Blöder det så mycket så lägg en skvätt dasspapper i trosorna väl? Menskopp är så äckligt så det orkar jag inte ens tänka på.

För min del spelar det ingen roll var handfatet är, så länge det är på toa.

Ibland när man läser här på FL så tror iallafall jag att vissa medvetet överdriver sin kopiöst extrema "hygien".
    Jag hoppas iallafall det.
    För deras skull.

• Tom Araya
    Qami skrev 2022-07-05 21:00:08 följande:

Om jag inte minns helt fel så måste det vara fritt utrymme på 90 cm på båda sidor toastolen vid nybyggnation och tillbyggnad om det inte redan finns ett handikappanpassat badrum på samma våningsplan. Detta för att det ska kunna finnas utrymme för rullstol och assistenter vid toabesök för en rullstolsburen person. Annars får man inte bygglov. Vi höll på med detta relativt nyligen och det var sjukt struligt 

I ett privat hus?
  • Anonym (PP)
    Anonym (Blondie) skrev 2022-07-05 21:02:02 följande:

Herregud vilket i-landsproblem.

Blöder det så mycket så lägg en skvätt dasspapper i trosorna väl? Menskopp är så äckligt så det orkar jag inte ens tänka på.

För min del spelar det ingen roll var handfatet är, så länge det är på toa.

Ibland när man läser här på FL så tror iallafall jag att vissa medvetet överdriver sin kopiöst extrema "hygien".
    Jag hoppas iallafall det.
    För deras skull.

Det som är en enkel hygien rutin för en, är något som skulle behöva utövas under tvångsvård för en annan. Förskolan borde införa Pelle Snusk som obligatoriskt läromedel. 
  • Tom Araya
    Studentpappa skrev 2022-07-05 16:20:12 följande:
    En rumpdusch går att sätta på alla toaletter, en rörkrökare kan du googla upp. Annars kan man om man vill flytta toaletten/handfatet även om det är dyrare..

Vill man påverka på det strukturella planet är det väl fler kvinnor i ingenjörssvängen som krävs, vilket vi efterlyst länge.
    Men då behöver kranen sitta inom räckhåll, vilket då är på handfat eller i dusch.
  • Qami
    Tom Araya skrev 2022-07-05 21:07:34 följande:
    I ett privat hus?
    Japp. Eftersom kommunen är skyldiga att hjälpa till med handikappanpassning av bostad om man skulle bli funktionshindrad. För offentliga toaletter är det ännu högre krav
  • Tom Araya
    Qami skrev 2022-07-05 21:12:56 följande:
    Japp. Eftersom kommunen är skyldiga att hjälpa till med handikappanpassning av bostad om man skulle bli funktionshindrad. För offentliga toaletter är det ännu högre krav
    90 cm till vägg att sätta toalettrullehållaren på... FörvånadSkrikandes
  • Studentpappa
    Tom Araya skrev 2022-07-05 21:11:56 följande:
    Men då behöver kranen sitta inom räckhåll, vilket då är på handfat eller i dusch.
    Nej du sätter en y-koppling på ledningen, duschen har en knapp för av och på. Har du aldrig sett en sådan? Gör du ett modernt badrum sätter man ju ändå ballofixer vid toaletten.
  • Glinda från Oz

Jag håller med dig. I riktigt små badrum brukar toan och handfatet var mitt emot varandra och det tycker jag är okej man behöver knappt resa sig för att nå. 

Svar på tråden Planlösning badrum