• Överrumplad

Fick precis reda på att min man är otrogen

Hej.
    I morse kollade jag min mans telefon och fick då reda på att han är otrogen och vill lämna mig för denne. Detta har han sagt till henne. 
    Efter att jag åkt och handlat så åkte han iväg, efter att ha varit bortrest utomlands i 2 veckor och kom hem i natt. Sa ingenting, men jag förstår.
    Han vet inte att jag vet.
    Jag försöker bita ihop.
    Vi har 3 barn (4 just nu) och har varit gifta i nästan 30 år.
    Vi har hus och hund och gemensam ekonomi. 
    Nu har han varit hemifrån i 4 timmar, och jag fruktar när han kommer tillbaka.
    Vad ska jag säga?
    Jag vill bara att han packar och försvinner.
    Men barnen då? Vad ska han säga till dom? Vad ska jag säga till dom?
    Pendlar mellan sorg, apati, hysteri och framtida kalkylering av ekonomin.
    Vad ska jag säga när och om han ens kommer hem idag?

• Svar på tråden Fick precis reda på att min man är otrogen
  • molly50

Jag vill också tillägga att det inte är omöjligt att han kommer tillbaka när han inser vad han har förlorat.
    När den värsta förälskelsen har lagt sig.
    Men ta honom inte tillbaka då.
    Du förtjänar bättre! 

• nihka
    Överrumplad skrev 2022-07-11 18:57:26 följande:

Jag mår fysiskt illa. Måste nu gå och handla och laga mat till alla barnen, och gå ut med hunden. 
    Allt känns så overkligt. Min enda trygghet och mitt allt i hela mitt vuxna liv väljer att ha sex med någon random, och påstår att hon är vacker och hans allt. Efter en natt.
    Och så kommer han hem på morgonen och lägger sig och sover i minsta dotterns säng.
    Som att han helt plötsligt är världens finaste pappa. Var kom det ifrån?
    Vet inte hur jag ska samla kraften?

Hans allt. Efter en natt. Hahaha! Han kommer att vakna ur transen med en braksmäll. Förstår att allt känns helt overkligt för dig. Men du måste prata med honom så han packar sig iväg. Utan bil. Hotell och hyrbil för honom om inte hans nya "allt" tar in honom och låter honom låna hennes bil. Inte dina bekymmer, men han ska inte kunna komma och gå som han vill och köra i familjebilen till älskarinan på semestern när du jobbar och tar hand om barnen.

• Överrumplad

Det finns dessvärre inget som kan reparera det här. Jag kommer aldrig ta tillbaka honom. Han har betett sig som ett svin mot oss alla, faktiskt. 
    Jag har stöd från min syster, min chef och min äldsta. 
    Jag har fått 2 dagar ledigt nu.
    Jag tänker ingenting på gemensamt ansvar eller framtiden, det ligger inte på mig utan på honom.
    Men jag önskar att han kunde hålla avstånd och inte komma hit hela tiden (tror han var här i natt och han tänker tydligen komma imorgon bitti igen).
    Idag och imorgon och en bra tid framöver är det jag som har det gemensamma ansvaret för allt själv. Inte vi. Det finns inget vi längre.
    Det ska tillåtas att jag behöver tid för att sörja det han tagit ifrån oss, och det han gjort mot mig.

• Alessia
    Överrumplad skrev 2022-07-10 17:24:19 följande:

Jag tror nästan att det är så, att han ville bli påkommen.
    Nu var det 6 timmar sedan han åkte hemifrån till sin sk kompis. Har inte hört ett ljud.
    Det jag undrar är är varför han tycks hata mig så mycket. 
    Han vet att familjen är allt för mig, att vi ska hålla ihop i vått och torrt.
    Och så försvinner han så här.
    Han vet ju inte ens öm att jag vet.
    Tror att han har både 40-årskris och depression, och att han känner sig underlägsen då jag har avancerat i min karriär och tjänar nästan dubbelt än honom.
    Vet inte.

Men han får ju göra det han vill, här finns inget fängelsel.
    Men då får han inte bo kvar här med mig.

Ni har varit gifta i 30 år och han har 40-årskris???? Ursäkta men var han typ 10 år när ni gifte er?
  • Erika71
    Alessia skrev 2022-07-11 21:18:30 följande:
    Ni har varit gifta i 30 år och han har 40-årskris???? Ursäkta men var han typ 10 år när ni gifte er?
    De har varit gifta i 20 år, står tydligt längre upp. 
  • Överrumplad

Vi har varit gifta i typ 30 år dvs ganska länge det är det  jag försöker säga.
    Han är 47 nu. Vi var 20 när vi gifte oss.
    Jag skrev att han troligen har en 40 årskris och depression.
    Jag hade min 40 årskris vid 30.
    Men skillnaden var att jag började rida igen.
    Inte riktigt samma sak.

Vem gifter sig med en 10-åring?
    Förstår inte vad du vill med den kommentaren.

• Joyho
    Överrumplad skrev 2022-07-11 21:57:14 följande:

Vi har varit gifta i typ 30 år dvs ganska länge det är det  jag försöker säga.
    Han är 47 nu. Vi var 20 när vi gifte oss.
    Jag skrev att han troligen har en 40 årskris och depression.
    Jag hade min 40 årskris vid 30.
    Men skillnaden var att jag började rida igen.
    Inte riktigt samma sak.

Vem gifter sig med en 10-åring?
    Förstår inte vad du vill med den kommentaren.

Vet du vad han sa till barnen? Var han ärlig eller drog han en halvsanning till dom? Tog han på sig allt ansvar? 
    det verkar ju ha gått snabbt när han pratade med barnen och jag tänker att om han var ärlig så måste de stackarna haft 1000 frågor till honom. Framförallt de yngre. 

Bra att du pratat med din chef och fått lite ledigt. Hoppas att du kan nyttja den tiden till att bara umgås med barnen och få sörja det du förlorat. Och att han håller sig därifrån. Men du kanske måste tydligt uttala det till honom, att han inte är välkommen hemma. antingen Genom att du faktiskt säger det om han kommer hem eller att du ställer en väska med hans kläder och grejer på trappan med en lapp på. 

• molly50
    Överrumplad skrev 2022-07-11 21:05:29 följande:

Det finns dessvärre inget som kan reparera det här. Jag kommer aldrig ta tillbaka honom. Han har betett sig som ett svin mot oss alla, faktiskt. 
    Jag har stöd från min syster, min chef och min äldsta. 
    Jag har fått 2 dagar ledigt nu.
    Jag tänker ingenting på gemensamt ansvar eller framtiden, det ligger inte på mig utan på honom.
    Men jag önskar att han kunde hålla avstånd och inte komma hit hela tiden (tror han var här i natt och han tänker tydligen komma imorgon bitti igen).
    Idag och imorgon och en bra tid framöver är det jag som har det gemensamma ansvaret för allt själv. Inte vi. Det finns inget vi längre.
    Det ska tillåtas att jag behöver tid för att sörja det han tagit ifrån oss, och det han gjort mot mig.

Skönt att du har stöd pch att du har fått ledigt.
    Vi finns också alltid här om du vill skriva av dig.

Jag förstår att du inte vill ha honom där.
    Men du måste kanske säga det till honom.
    Be honom packa en väska och säg att han ska hålla sig borta från er ett tag. 
  • LaviniaLetitia

Ja, vad ska man säga? Du är inte ensam i alla fall TS, precis det där händer tusentals kvinnor och män i Sverige varje år. Och du har dina barn. DE kommer att bli din trygghet mer och mer, för varje år som de växer upp och kan bli några som kan ta hand om dig, och inte längre alltid tvärtom. 

Om jag ska amatörpsykologisera lite, så tror jag inte att detta har så mycket med kvinnan att göra, utan att hon bara var katalysatorn. Man blir inte tokkär så där fort och totalt i den åldern, om man lever i ett bra äktenskap och är nöjd med sin tillvaro. Jag tror att det handlar om en medelålderskris. Att livet gått i stå med vardagspusslet i Familjen AB. Att din man känner att han behöver få känna sig levande igen, innan han blir hopplöst för gammal, -och då står det mellan en HD (motorcykel) och en yngre kvinna, typ...

nihka skrev 2022-07-11 21:04:39 följande:
    Hans allt. Efter en natt. Hahaha! Han kommer att vakna ur transen med en braksmäll. Förstår att allt känns helt overkligt för dig. Men du måste prata med honom så han packar sig iväg. Utan bil. Hotell och hyrbil för honom om inte hans nya "allt" tar in honom och låter honom låna hennes bil. Inte dina bekymmer, men han ska inte kunna komma och gå som han vill och köra i familjebilen till älskarinan på semestern när du jobbar och tar hand om barnen.

Nja. Vi har inte sådana lagar i Sverige, att den otrogne parten förlorar sin rätt till huset och bilen. Vem som kommer att få behålla de sakerna beror på helt andra saker, som ägandeförhållanden och eventuellt äktenskapsförord. Finns inget äktenskapsförord, så ska boet (bådas sammalagda tillgångar minus bådas sammanlagda skulder) delas lika. Den som äger något på papperet får behålla det i första hand, så var det hans hus från början och han står som ensam ägare, så har han första tjing på det. Men om resten av hans tillgångar inte räcker för att lösa ut frun från det, så ska det säljas och vinsten delas lika. 
  • Marie7
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-12 03:00:49 följande:

Ja, vad ska man säga? Du är inte ensam i alla fall TS, precis det där händer tusentals kvinnor och män i Sverige varje år. Och du har dina barn. DE kommer att bli din trygghet mer och mer, för varje år som de växer upp och kan bli några som kan ta hand om dig, och inte längre alltid tvärtom. 

Om jag ska amatörpsykologisera lite, så tror jag inte att detta har så mycket med kvinnan att göra, utan att hon bara var katalysatorn. Man blir inte tokkär så där fort och totalt i den åldern, om man lever i ett bra äktenskap och är nöjd med sin tillvaro. Jag tror att det handlar om en medelålderskris. Att livet gått i stå med vardagspusslet i Familjen AB. Att din man känner att han behöver få känna sig levande igen, innan han blir hopplöst för gammal, -och då står det mellan en HD (motorcykel) och en yngre kvinna, typ...

Nja. Vi har inte sådana lagar i Sverige, att den otrogne parten förlorar sin rätt till huset och bilen. Vem som kommer att få behålla de sakerna beror på helt andra saker, som ägandeförhållanden och eventuellt äktenskapsförord. Finns inget äktenskapsförord, så ska boet (bådas sammalagda tillgångar minus bådas sammanlagda skulder) delas lika. Den som äger något på papperet får behålla det i första hand, så var det hans hus från början och han står som ensam ägare, så har han första tjing på det. Men om resten av hans tillgångar inte räcker för att lösa ut frun från det, så ska det säljas och vinsten delas lika. 
    Nej såna lagar har vi inte nej. Till skillnad från USA. Min kusin som bor i USA var med om detta. För ca 20 år sedan. Hennes man en högt ansedd läkare med privat klinik hade en affär med sin läkarsekreterare och min kusin kom på dem. Hon fick huset, mer än hälften av allt plus underhåll på 30 000 i månaden under hela hans fortsatta yrkesliv. Men, men det är USA det. 
Svar på tråden Fick precis reda på att min man är otrogen