• Anonym (Ida)

Min vuxna dotter tycker jag behandlar henne dåligt

Min dotter som är 32 år har en dotter på 6 månader och en på 5 år. Och jag har synpunkter på hur hon kan bli en bättre mamma åt sina barn. hon sa senast för några dagar sen till din dotter att hon var jobbig. Alltså hon sa så till sin 6 månaders bebis.  Då blev jag arg och sa att man inte får säga så till sitt barn. Hon blev arg då och menade på att jag sa att hon var jobbig under hela hennes uppväxt. Att jag inte ska kasta Sten i glashus... 
    hon sätter inte på sitt barn kläder fören vid 10:00, tycker det är försent att vänta så länge och de har jag sagt. Hon menar på att barnen kladdar vid frukosten och att hon väntar. Hon går inte ut med barnen fören 11:00 och tycker hon borde gå ut vid 9-10 senast. Annars Blir barn otåliga.

hon tycker jag behandlar henne dåligt för att jag lägger mig i. Även fått en orosanmälan på sig av sin psykolog som hon går hos. Jag sa då att de va bra me tanke på att många som får dåligt kan vara olämpliga som föräldrar. Att det är soc ansvar att följa upp. Hon blev då sur då hon menade att jag och hennes pappa var dysfunktionella. Vi var inte det. Hade ingen ångestproblematik eller panikångestattacker som hon har. Däremot hade jag ett temperament och dåligt tålamod och kunde bli arg. Även min man blev arg och slog i dörrar och så. Men min dotter menar på att det varit värre att växa upp i ett hem med bråk än för sina barn att växa upp med en mamma som har ångest/ panikångestattacker. Jag tycker tvärtom. Tycker synd om hennes barn, att dom ska behöva lida för att hon har psykiska besvär. Kan vara väldigt traumatiskt för hennes barn att se henne ha ångest , håller ni med? 

• Svar på tråden Min vuxna dotter tycker jag behandlar henne dåligt
  • AndreaBD

Är du seriös? Nej, ingen håller med dig. Din dotter är vuxen och det blir inte ett dugg bättre av att du blandar dig i. Det vore en annan sak om barnen verkligen behandlades illa. Men det här är småsaker där du tycker annorlunda än din dotter. Och där har du inte rätt att lägga dig i. 

• Anonym (Troll-Ida)

Fredagstrollen är vakna tidigt idag! Riktigt bra och provocerande trådstart, grattis TS! SkålCool

• Anonym (Ida)

Men hon har panikångestattacker framför sina barn. Det kan barnen ta skada av 

• Anonym (Hur)
    Anonym (Ida) skrev 2022-07-15 11:08:59 följande:

Ja, och hon går hos psykolog och socialtjänsten är inkallad, vad kan du göra mer?
  • Anonym (Sara)

Mina barn äter ofta mat utan tröja och byxa för att det blir så mycket att tvätta då. Och vi gå ofta ut på eftermiddagen. Idag ska vi gå ut kl 13. Ha ha 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Sara) skrev 2022-07-15 11:37:15 följande:

Mina barn äter ofta mat utan tröja och byxa för att det blir så mycket att tvätta då. Och vi gå ofta ut på eftermiddagen. Idag ska vi gå ut kl 13. Ha ha 

Inte okej beteende av dig ska du veta 
  • Anonym (Bob)
    Anonym (Ida) skrev 2022-07-15 10:46:03 följande:

Men tycker ni de är fullt normalt att hon säger till en liten bebis att hon är jobbig elelr ??

Anonym (Ida) skrev 2022-07-15 09:43:33 följande:
    Hon blev arg då och menade på att jag sa att hon var jobbig under hela hennes uppväxt.

Det är värre att säga det till ett barn som är stort nog att förstå det som du gjorde.
  • Anonym (L)

Så du tar dig rätten att sitta och säga vad hon gör fel och döma henne - som ska vara hennes stöd och älska henne ovillkorligt? Du har aldrig funderat på VARFÖR hon har psykiska problem? 

Jag har växt upp med våld och alkoholism och har därför ångest. Är det något JAG borde straffas för eller mina föräldrar...?

Jag hoppas det här är ett skämt. 

• EnAnonumius

Barn kan ta skada av att ha temperamentsfulla och icke tålmodiga förälder, och föräldrar som blir arga och smäller i dörren också. 

Så att din dotter är psykisk sjuk har jag en stor känsla av att hon kan tacka dig och sin pappa för personligen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mammaomormor)

Nej, inget av det du skriver är onormalt på något sätt.. att någon gång säga till sin bebis att hen är jobbig har vi alla gjort ,bebisen tar inte skada på något sätt..
    att inte klä på sig förrän senare på dagen om man inte har en tid o passa är inte heller något fel
    Om man väljer att gå ut kl 8,9,10,11 eller kl 14 spelar ingen roll barnen blir inte otåligare för att man går ut senare.. barn är rutinmänniskor i mångt o mycket o är de vana vid att på fem ta man det lugnt o leker inne så är det  den rutin de känner till och accepterar..däremot är de vana vid att alltid gå ut kl 9 och det ösregnar då / någon är sjuk etc så att rutinen bryt DÅ kan de bli otåliga 

Att växa upp med bråk o oförutsägbarhet pga föräldrars dåliga tålamod är minst lika dåligt som att en förälder får en panikångestattack..om vi nu ska gradera vad som är värst…
    MEN din dotter gör det rätta! Hon går hos en läkare för att få hjälp med sin psykiska hälsa och får ev även medicinsk hjälp !

OM du vill få finnas i närheten av dina barnbarn så hjälp o stötta deras mamma istället..du kan tycka att hon borde göra si eller så istället men det är hennes barn och hennes hem och då får Du bita ihop om dina kommentarer och följa det hon bestämmer .
    Tyvärr är det så att om du fortsätter nedvärdera o klanka ner på det sätt din dotter sköter sina barn o sitt hem så kan hon helt utesluta dig ur ekvationen.. en mor/farförälder har ingen laglig rätt att träffa sina barnbarn….

• EnAnonumius
    Anonym (Ida) skrev 2022-07-15 12:05:59 följande:
    Inte okej beteende av dig ska du veta 
    VEM är du att bestämma åt andra vad som är okey beteende.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF

Självklart kan barnen ta skada av det. Precis som barn tar skada av att ha föräldrar som bråkar, tappar humöret, slår i väggar etc. 

Din dotter går till psykolog, vilket innebär att hon får den hjälp hon behöver. Utan att du ska lägga dig I. 
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2022-07-15 11:05:16 följande:
    Är du seriös? Nej, ingen håller med dig. Din dotter är vuxen och det blir inte ett dugg bättre av att du blandar dig i. Det vore en annan sak om barnen verkligen behandlades illa. Men det här är småsaker där du tycker annorlunda än din dotter. Och där har du inte rätt att lägga dig i. 
    Håller med
  • Xenia
    Anonym (Ida) skrev 2022-07-15 10:46:03 följande:

Men tycker ni de är fullt normalt att hon säger till en liten bebis att hon är jobbig elelr ??

Nej, det är inte bra. Bebisen förstår inte nu men en dag gör hon det. Men ska du kräva mer av din dotter än dig själv? Du klarade inte av att vara den perfekta mamman men din dotter måste klara det?

Inrikta dig på att vara ett stöd för din dotter och hennes barn utan att kritisera.

Jag skulle inte tåla att någon kritiserade mig som du kritiserar henne. Vad har du att göra med när barn blir påklädda eller går ut?
Svar på tråden Min vuxna dotter tycker jag behandlar henne dåligt