• Anonym (D)

Chef ändrat i schema.

Är så besviken. Skulle varit ledig enligt schema när det är något som  jag vill gå på, som jag sett fram emot sen jag fick veta att det skulle vara i närheten. Perfekt att jag skulle vara ledig då. Men så såg jag för ett tag sedan att det blivit ändrat i schemat, så nu är jag inte alls ledig då utan ska jobba just den dagen. 

Jag är i tankarna att jag ska vara så ful att sjukanmäla mig. Som det är nu så finns det inget annat sätt, 

Vad skulle ni gjort? Vad tycker ni, är dert väldigt fel utav mig att göra så? Ändringen i schemat kom efter jag hade gått på semester. 

• Svar på tråden Chef ändrat i schema.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (D) skrev 2022-07-16 19:48:40 följande:
    Börjar jobba igen på måndag. Fick reda på ändringen för några dagar sedan när jag loggade in och skulle kolla på schemat. Inte så att man kollar schemat under semestern annars. 
    Nä det är arbetsgivarens ansvar att meddela ändringar. Så om det inte är 2 veckor från det du fick reda på ändringen tills det arbetspasset tycker jag du ska lyfta detta med chefen. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Visst) skrev 2022-07-16 19:52:14 följande:
    Nä det är arbetsgivarens ansvar att meddela ändringar. Så om det inte är 2 veckor från det du fick reda på ändringen tills det arbetspasset tycker jag du ska lyfta detta med chefen. 
    Så är det ju såklart, beror ju lite på vad som är sagt innan också. 
    Vi arbetar med 8 veckors schema och det blir en hel del ändringar eftersom behovet inte kan förutses så långt innan. Våra medarbetare har en app där de ser schemat och vi brukar be dem hålla extra koll i den bär vi vet att det sker mycket ändringar.
    Om det då är någon dag de inte kan håller de extra koll på den och säger till på en gång så att även vi har rimlig chans att lösa bemanningen. 

Sjukanmälan skulle göra mig som chef vansinnig och om det kommer fram hade jag haft väldigt svårt för att låta dig vara kvar. 
    Kolla om du kan byta med en kollega, kanske är någon som är ledig en annan dag som kan byta pass med dig.
    Eller fråga chefen, kanske inte är några problem att vara ledig då
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (D) skrev 2022-07-16 19:48:40 följande:
    Börjar jobba igen på måndag. Fick reda på ändringen för några dagar sedan när jag loggade in och skulle kolla på schemat. Inte så att man kollar schemat under semestern annars. 
    Nja, om det är det vanliga sättet att förmedla ändringar så kan du inte kräva att chefen ska söka upp dig för att meddela personligen. Det är inte chefens fel att du inte kollade schemat förrän nyligen.
  • Anonym (D)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2022-07-16 20:24:11 följande:
    Nja, om det är det vanliga sättet att förmedla ändringar så kan du inte kräva att chefen ska söka upp dig för att meddela personligen. Det är inte chefens fel att du inte kollade schemat förrän nyligen.

Fast man har ju ingen skyldighet att tänka på jobbet under semestern. Det är ju först när det börjar närma sig som man börjar göra det. 

Jag är den som släpper jobbet när jag är ledig och har semester. Ska jag då mitt i semestern kolla schema för att eventuellt planera byta eller försöka få ledigt en dag som jag innan semestern ändå var ledig på. 

Inte konstigt att många mår psykiskt dålig om man inte ens på semestern kan få vara 100% fri från arbetet. 

• fornminne

Scheman kan ändras, men jag tycker att detta var dåligt gjort av din chef. Det låter som det har varit för kort framförhållning och dessutom skett under semestern. Jag tycker att du ska prata med din chef. Ändras era scheman ofta på det här sättet? Är det den typen av jobb? Man vill ju gärna kunna planera sitt liv, veta vilka dagar man ska vara ledig osv.

• Anonym (Facket)
    Anonym (D) skrev 2022-07-16 20:38:47 följande:

Fast man har ju ingen skyldighet att tänka på jobbet under semestern. Det är ju först när det börjar närma sig som man börjar göra det. 

Jag är den som släpper jobbet när jag är ledig och har semester. Ska jag då mitt i semestern kolla schema för att eventuellt planera byta eller försöka få ledigt en dag som jag innan semestern ändå var ledig på. 

Inte konstigt att många mår psykiskt dålig om man inte ens på semestern kan få vara 100% fri från arbetet. 

Man ska absolut inte hålla på med arbetsrelaterade saker under semestern. Jag vägrar kolla schema eller mail under semestern. Är jag ledig så är jag ledig.

Om en schemaändring görs under semestern räknas det oftast som att arbetstagaren fick beskedet första arbetsdagen efter semestern.

Enligt arbetstidslagen gäller att du ska veta ditt schema 2 veckor i förväg. Dock tillåts kortare framförhållning "om verksamhetend art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det". Dålig planering är inte en sådan anledning, men att någon t.ex. blir sjukskriven kan vara det. Detta kan regleras annorlunda i kollektivavtal eftersom denna del av lagen kan avtalas bort i ett kollektivavtal. Så om du går under något kollektivavtal måste du kolla där hur det är reglerat. Om du är medlem i facket kan du alltid kolla med ditt fack. De kan detta.

Även om du inte är medlem kan du ändå kontakta dem och fråga vad som gäller. De brukar vara snälla och svara på en sådan fråga, framförallt om du blir medlem. De kan då däremot inte hjälpa dig driva något mot arbetsgivaren - även om du blir medlem. Se det som att man inte kan teckna en försäkring efter något har hänt.
  • Anonym (D)
    fornminne skrev 2022-07-16 20:50:46 följande:

Scheman kan ändras, men jag tycker att detta var dåligt gjort av din chef. Det låter som det har varit för kort framförhållning och dessutom skett under semestern. Jag tycker att du ska prata med din chef. Ändras era scheman ofta på det här sättet? Är det den typen av jobb? Man vill ju gärna kunna planera sitt liv, veta vilka dagar man ska vara ledig osv.

Schemat är lagt ända fram till september. Annars brukar det vara 6 veckor åt gången. De får ändra 2 veckor innan om det skulle behövas. 
    Att ändra på schemat under semester är inte sjyst alls. Under sommaren så är det inte bara just på semestern som man planerar nåt utan även lediga dagar.

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (D) skrev 2022-07-16 20:38:47 följande:

Handlar inte om din skyldighet här utan egenintresse. Om AG uppfyllt sin plikt genom att meddela schema via app eller hur du nu kollar så är det upp till dig att kolla det. Spelar ingen roll om du har semester eller inte så måste du i så fall titta där på egen hand. Det gäller alltså OM det är så de brukar meddela ändringar.

Om du är en sån som släpper allt så ja, skyll dig själv...?
  • Anonym (Tyvärr)

Av nyfikenhet, när skulle du börja jobba igen och när är den där saken du vill åka iväg på?

• Anonym (D)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2022-07-16 21:31:43 följande:

Av nyfikenhet, när skulle du börja jobba igen och när är den där saken du vill åka iväg på?

Båda delar nästa vecka. 
Svar på tråden Chef ändrat i schema.