• Tue 19 Jul 2022 20:13
    1357 visningar
    4 svar
    4
    1357

    Svalkande tips vid värmebölja

    Enkla tips när  det blir för varmt.
    Duscha med lite kläder på. Lätta kläder som te.x kortarmat skjorta. Vit, ylle är bra. Men färgen spelar mindre roll om man är i skugga.

    Sov med en blöt handduk eller lakan som täcke.

    Drick mycket såklart, men glöm inte att få salt i kroppen.
    I hög värme så bytts jättemycket vätska ut dagligen. All kroppsvätska som lämnar kroppen innehåller salt. Måste få tillbaka salt oxå.
    Saltbrist gör att man blir jättetrött. 

    Själv saltar jag maten jättemycket när det är varmt. Kryddar mycket mer en vanligt. Köper inga specialframtagna grejer.
    Dels blir jag törstig, sen känner jag mig piggare direkt när kroppen får salt.

    Vet inte om läkarvetskapen håller med mig, men för mig funkar det bra.
    Har gjort så mycket i Asien och Spanien och Svedala.

    Som alltid: Prova lite försiktigt.

  • Svar på tråden Svalkande tips vid värmebölja
  • Wed 20 Jul 2022 00:35
    #1

    Här är några fler tips:


    - Öppna aldrig fönstren om det är varmare ute än inne! (Jag blir galen på alla på jobbet som släpper in värmen. Håll fönstren stängda, för bövelen!)

    - Rulla ner rullgardiner och stäng igen mörkläggande gardiner.

    - Införskaffa en reflexmatta till tält och häng den utanför fönstret (kläm den i själva fönstret.) Det ser inte klokt ut men stoppar i princip värmen helt från att komma in utifrån.

    - Om det är lika varmt ute som inne, öppna fönstret och häng ett vått lakan över fönstret. Det svalkar lite.

    - Fyll petflaskor med vatten och frys in. Ställ sedan petflaskorna framför fläkten.

    - Drick någonting varmt. Då ökar man svettproduktionen vilket kyler kroppen.

  • Wed 20 Jul 2022 18:46
    #2

    En våt handduk i nacken eller bara blöta ner handleder och/eller nacken svalkar mer än man tror ifall man inte vill eller kan duscha.

    En kylmatta för husdjur fungerar lika bra för oss att använda.

    Vattenmelon och fetaost eller salladsost är jättebra snacks (gärna tillsammans). Vattenmelonen ger vätska och fetaosten fyller på saltet i kroppen (förutom att båda är jättegoda).

  • Anonym (A)
    Wed 20 Jul 2022 19:27
    #3

    Skaffa en portabel AC och håll dig inomhus, så är problemet löst.

  • Wed 20 Jul 2022 20:33
    #4
    Anonym (A) skrev 2022-07-20 19:27:12 följande:

    Skaffa en portabel AC och håll dig inomhus, så är problemet löst.


    och alla som av olika anledningar inte kan det?
Svar på tråden Svalkande tips vid värmebölja