• fucsia

    Grannen klagar på min katt

    Hej,

    Jag bor på första våningen och har en katt som brukar går runt i föreningens gård. Precis brevid min balkong ställer en granne sin barnvagn och den står där dygnet runt. Idag har hon anklagade min katt för att ha kissat på vagnen. För det första, det finns andra katter i närheten som brukar gå ut på kvällen, och min går ut endast dagtid för jag vill undvika att han slås med grannarnas katt. Självklart är han kastrerad.

    Detta gjorde mig väldigt irriterad för att hon skrek för att få alla grannar att lyssna. Jag tycker att man ska inte ställa sina ägodelar utanför hänvisad plats, alltså, on hennes barnvagn står utanför kan hon inte klaga om något händer med det. För den andra, hon kan inte bevisa att det var min katt som gjorde det och katter har rätt att röra sig fritt.

    Vad tycker ni? Tack!

  • Svar på tråden Grannen klagar på min katt
  • Fossil
    Manfödd80 skrev 2022-07-26 09:26:26 följande:

    Lösapringande katter är sett ofog, hade jag haft stora problem hade jag krävt att kommunens jägare ingrep. 
    Personligen hoppas jag att det i framtiden förbjuds att skicka ut katterna lösa. 


    Katten måste anses övergiven eller förvildad, annars får de inte bara skjuta den. Oavsett hur mycket du kräver det.

    Jag hoppas också på strängare lagar när det kommer till katter. Dock har jag inga större förhoppningar.

    Det är ju förbaskat märkligt att hundägare måste stå till svars för det hunden ställer till med medans kattägaren älskling får förpesta och förstöra bäst fan den vill.
  • Manfödd80
    Fossil skrev 2022-07-26 09:31:29 följande:
    Katten måste anses övergiven eller förvildad, annars får de inte bara skjuta den. Oavsett hur mycket du kräver det.

    Jag hoppas också på strängare lagar när det kommer till katter. Dock har jag inga större förhoppningar.

    Det är ju förbaskat märkligt att hundägare måste stå till svars för det hunden ställer till med medans kattägaren älskling får förpesta och förstöra bäst fan den vill.
    Lika märkligt med alla crazy cat people som inte förstår att alla inte gillar katter. 

    Helt magiskt att höra deras försvarstal och se alla trådar på FB där de beklagar sig för att deras katt inte kommit hem på flera dagar. 
    Nä, no shit. 
  • LaviniaLetitia
    Fossil skrev 2022-07-26 09:31:29 följande:
    Katten måste anses övergiven eller förvildad, annars får de inte bara skjuta den. Oavsett hur mycket du kräver det.

    Jag hoppas också på strängare lagar när det kommer till katter. Dock har jag inga större förhoppningar.

    Det är ju förbaskat märkligt att hundägare måste stå till svars för det hunden ställer till med medans kattägaren älskling får förpesta och förstöra bäst fan den vill.
    Du kan inte se skillnaden på hundens och kattens natur? Hundar går att uppfostra, katter endast i begränsad grad. Hundar kan man gå ut och gå med i koppel, men inte katter (vissa gör det, men det är bara synd om katten och det ser dumt ut). Dessutom - och viktigare - är de allra flesta hundar större och farligare än katter. De kan döda ett barn t.ex.. Eller en mindre hund eller en katt.
  • Fossil
    Manfödd80 skrev 2022-07-26 09:41:01 följande:
    Lika märkligt med alla crazy cat people som inte förstår att alla inte gillar katter. 

    Helt magiskt att höra deras försvarstal och se alla trådar på FB där de beklagar sig för att deras katt inte kommit hem på flera dagar. 
    Nä, no shit. 
    Jag ogillar inte katter, men jag vill inte ha andras katter rännande hos mig.
    De har ju en förmåga att förstöra det som kommer i deras väg.Rynkar på näsan
  • Fossil
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-26 09:48:32 följande:
    Du kan inte se skillnaden på hundens och kattens natur? Hundar går att uppfostra, katter endast i begränsad grad. Hundar kan man gå ut och gå med i koppel, men inte katter (vissa gör det, men det är bara synd om katten och det ser dumt ut). Dessutom - och viktigare - är de allra flesta hundar större och farligare än katter. De kan döda ett barn t.ex.. Eller en mindre hund eller en katt.
    Jo, det kan jag.
    Men för den skull vill jag vara ifred för andras husdjur.
    Och man kan visst gå med katt i koppel, min granne t ex gör det. Han går ut flera gånger om dagen och strosar runt med sin katt. Tror inte katten lider så mycket av det, plus att vi andra uppskattar att han faktiskt tar ansvar för sitt husdjur.

    Du har inte sett vad en katt kan åstadkomma förstår jag...  och om du inte förstod det så talar jag inte för att hundar ska gå lösa vind för våg, jag talar om att katter inte ska göra det.
  • Mia99

    Katter har tendens att polarisera människor. Det finns kattälskare och en uppsjö av katthatare som anklagar katter att vara orsaken till allt ont i världen.

    Man kan naturligtvis tycka som man vill, men man får vara beredd på att acceptera att katter är en del av vårt samhälle, att katter kan vistas ute på egen hand och är dessutom skyddade av lagen, precis som vilken annan egendom som helst. Från och med årsskiftet höjs dessutom kattens status i samhället genom den obligatoriska registreringen hos Lantbruksverket.

    Att medvetet skada någons katt är ett brott. Det är ungefär som om jag gick ut och repade sönder lacken på grannens bil för att jag inte gillar att den släpper ut avgaser.

    Katter är dessutom älskade familjemedlemmar, på exakt samma sätt som hundar är för sina ägare. Att ge sig på någons katt, skada den eller till och med döda den är således en extremt personligt riktad handling mot ägaren, så konsekvenserna kan mycket väl bli drastiska och oöverskådliga.

  • Kockobello
    Mia99 skrev 2022-07-26 10:24:20 följande:

    Katter har tendens att polarisera människor. Det finns kattälskare och en uppsjö av katthatare som anklagar katter att vara orsaken till allt ont i världen.

    Man kan naturligtvis tycka som man vill, men man får vara beredd på att acceptera att katter är en del av vårt samhälle, att katter kan vistas ute på egen hand och är dessutom skyddade av lagen, precis som vilken annan egendom som helst. Från och med årsskiftet höjs dessutom kattens status i samhället genom den obligatoriska registreringen hos Lantbruksverket.

    Att medvetet skada någons katt är ett brott. Det är ungefär som om jag gick ut och repade sönder lacken på grannens bil för att jag inte gillar att den släpper ut avgaser.

    Katter är dessutom älskade familjemedlemmar, på exakt samma sätt som hundar är för sina ägare. Att ge sig på någons katt, skada den eller till och med döda den är således en extremt personligt riktad handling mot ägaren, så konsekvenserna kan mycket väl bli drastiska och oöverskådliga.


    Ja djurplågare ska låsas in.
  • Wilmann
    Mia99 skrev 2022-07-26 10:24:20 följande:

    Katter har tendens att polarisera människor. Det finns kattälskare och en uppsjö av katthatare som anklagar katter att vara orsaken till allt ont i världen.

    Man kan naturligtvis tycka som man vill, men man får vara beredd på att acceptera att katter är en del av vårt samhälle, att katter kan vistas ute på egen hand och är dessutom skyddade av lagen, precis som vilken annan egendom som helst. Från och med årsskiftet höjs dessutom kattens status i samhället genom den obligatoriska registreringen hos Lantbruksverket.

    Att medvetet skada någons katt är ett brott. Det är ungefär som om jag gick ut och repade sönder lacken på grannens bil för att jag inte gillar att den släpper ut avgaser.

    Katter är dessutom älskade familjemedlemmar, på exakt samma sätt som hundar är för sina ägare. Att ge sig på någons katt, skada den eller till och med döda den är således en extremt personligt riktad handling mot ägaren, så konsekvenserna kan mycket väl bli drastiska och oöverskådliga.


    Du har aldrig funderat på varför den polariseringen sker?

    Det som är vridet är ju att det alltid är de som äger katt som tycker det är helt OK att släppa ut sin familjemedlem (har själv haft katt och släppt ut med funderat ett varv till) att stryka fritt på andras egendom utan uppsikt. Är man inte mer rädd om att de ska bli överkörda, instängda, tagna av räv eller dylikt?
    Lokala forum på fb domineras ju av inlägg om försvunna katter, det kan ju ingen förneka.

    För att inte prata med det problem som faktiskt är störst, att katter tar miljontals med småfåglar varje år och att det är snudd på djurplågeri att försöka främja det med en bjällra som ska skallra i kattens öra i varje steg den tar. 


    Det är en gammaldags och omodern syn på ett samhälle att katter ska stryka fritt. Att någon nämnde att de tar möss är ju gott i praktiken men avhjälps lika lätt med att sätta ut fällor. Så slipper alla kopparödlor, grodor, harungar, småfåglar etc bli onödigt dödade. Lag eller ej.
    Katter bör få en status, även hos sina ägare - jag kan omöjligt se att man verkligen värnar om sitt djur om man släpper ut den utan uppsikt - den ekvationen kan ingen få ihop.

  • Jemp
    mari123 skrev 2022-07-25 17:02:59 följande:
    "barnet blir full med kattbajs" DÅ ska sociala myndigheter kontaktas DIREKT!
    Sociala myndigheter? För att göra vad, städa sandlådan?
  • Jemp
    fucsia skrev 2022-07-25 17:02:29 följande:

    Jag tycker att det är läskigt att det är så många katthattare som dyker upp i tråden. Och att man riskerar bo nära en sådan person som kan skada eller skrämma bort ens katt. 

    Ni som undrar varför katter släps löss, visste ni inte att katter har rätt att röra sig fritt enligt lagen? viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatten/


    Utdrag från texten: 

    "? Riksdagen har tagit bort det ansvar som kattägare hade i tidigare lagstiftning. Det är upp till den som vill skydda sig att vidta de åtgärder som är möjliga, säger Torbjörn Göransson handläggare på Hälsoskyddsavdelningen, Göteborg kommun.


    Det innebär alltså att den som störs av katter inne på sin tomt, själv måste skydda sig från katterna.


    ?  Den som störs av kattens beteende måste själv freda sig, då katten har rätt att röra sig fritt. Det är ingen skillnad om det är en privat tomt eller en offentlig sandlåda, säger Daniela Mattisson.


    Enligt Daniela gäller samma regler för samtliga kommuner i landet."

    Det är lagen, punkt slut.

    Dessutom, ni som är så ivriga att yttra er hat för dessa djur missar helt poängen i mitt inlägg. Min katt har inte kommit in på andras tomt, har inte bajsat på någons rabatt, har inte kissat på någons dynor eller något liknande, för detta är ju omöjligt där jag bor.  Det är grannen som ställer SINA grejer bredvid MIN balkong. Så om hennes barnvagn försvinner har hon rätt att anklaga grannarna för stöld, eller? Jag skulle aldrig ställa mina grejer utanför min lägenhet för då vet jag att jag riskerar bli av med dem. Men ni hatar så mycket att ni vill försvara er åsikter på alla möjliga sätt genom att förvrida situationen som jag beskrev. De exemplen som de flesta av er använder har ju ingenting att göra med situation med min granne.

    Misstänker att de flesta katter som försvinner har egentligen blivit bortskrämda eller till och med dödades av alla dessa onda människor.


    Oj vilken dålig artikel. De blandar äpplen och päron från 2 olika lagstiftningar. katten ska ha tillsyn 2 ggr/dag enligt föreskrifterna om hållande (kopplat till djurskyddslagen) för att tillse kattens hälsa. Enligt lagen om tillsyn över hund och katt ska den, som artikeln själv också säger, hållas på ett sätt som gör att det inte medför olägenheter för andra. 
    Däremot finns det domar som säger att man inte automatiskt bryter mot detta genom att ha utekatt ja. 

    Jag hatar absolut inte katter, har själv 2. Men ogillar folk som inte tar ansvar för sina djur.

    Platsen bredvid din balkong är ju inte din och din katt förstör andras egendom (förutsatt att det är den som kissat). 
    Enskilda hyresvärdar kan också ha regler mot lösgående katter.

    Om du nu inser att lösgående katter riskerar att skadas av människor, varför skyddar du inte din katt från det? 
Svar på tråden Grannen klagar på min katt