• Mon 25 Jul 2022 12:42
    2940 visningar
    8 svar
    8
    2940

    Vilka covidsyptom fick du, blev du rejält sjuk eller .. ?

    Vad jag vet har ingen i familjen tidigare varit infekterad av SARS-CoV-2, men till midsommarhelgen fick jag en släng. Det verkar egentligen osannolikt att vi klarat oss i över 2 år med tonårsbarn och där både jag och frun träffar människor i vårt arbete, hon i vården och jag som säljare, samt att vi tränar på gym och åker kollektivt och bor i Gbg. Jag fick lätt feber och hade lite sjukdomskänsla. Jag trodde att jag fått någon förkylning så vi åkte till vårt lantställe över midsommar och jag käkade Panodil och jobbade på i trädgården som vanligt. Efter 3 dagar fick sonen feber men inget som påverkade honom något nämnvärt. När vi kom hem tog vi ett test som visade positivt. Frun och dottern blev inte smittade/ fick ej symptom. Jag fick sedan reda på att flera personer på mitt arbete också blev "sjuka" i Covid till midsommar, men alla hade som jag mycket milda symptom. Jag jobbade hemifrån några dagar och sedan tillbaka till jobb och gym. Man hör mest om folk som blir väldigt krassliga, men jag antar att det finns ett mkt stort mörkertal med personer som har så lätta symptom så de inte inte tänker på det. Jag tror att har man så lätta symptom så smittar man inte lika mycket, vilket kan vara en förklaring till att personer i omgivningen inte alltid blir smittade samt att vissa ej verkar mottagliga. Om vi inte räknar med dem som blev sjuka precis i början då viruset var annorlunda, hur sjuka blev ni?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-07-25 12:55
    Ursäkta att texten blev understruken, det var inte meningen men man kan ju inte ändra detta i efterhand på FamiljeLiv
  • Svar på tråden Vilka covidsyptom fick du, blev du rejält sjuk eller .. ?
  • Mon 25 Jul 2022 12:46
    #1

    Väldigt lindriga symptom. Som lätt förkylning nån dag bara. Enda långvariga var ändrad smak, men även den kom tillbaka.

  • Kodia
    Mon 25 Jul 2022 16:42
    #2

    Jag är fullvaccinerad, och fick väldigt milda förkylningssymtom, mindre än en vanlig förkylning.

  • Mon 25 Jul 2022 16:53
    #3

    Förr oss var det ungefär så här.

    11-åringen, 13-åringen och 15-åringen. Ganska rejält förkylda. Ont i huvudet och sega. Tror inte någon av dem hade feber. Ingen av dem var då vaccinerade.

    17-åringen hade feber 2-3 dygn, huvudvärk och studsade tillbaka sen nästan direkt efter det så hon kunde gå till skolan efter 2 friska dagar. Vaccinerad med ungefär 2 månader efter sista sprutan

    Mannen hade feber 4-5 dagar och var sen seg och ont i bihålorna ytterligare ett antal dagar. Vaccinerad men det hade hunnit gå lite längre från hans sista spruta, 4 månader tror jag.

    Jag hade liksom dottern 2 månader från sista sprutan och hade feber i kanske 1 dygn. Fruktansvärt seg, hostade så jag nästan kräktes i några dagar (slem) och det tog 1 vecka innan jag orkade gå längre än 400 m (hade en liten slinga jag försökte gå runt en gång per dag för att inte ryggen skulle haverera). Tog sen ytterligare typ en månad innan jag kände mig i fullgod löparform igen.

    Gissar att vi fick omicron baserat på när i tiden vi blev sjuka. Rätt säker på att vi inte hade haft det innan då vi varit väldigt noggranna med att testa för minsta symtom.

    Så summa summarum, de yngre barnen klarade sig bättre än sist vi hade influensan. Vi övriga hade nog ungefär samma upplevelse som då. 

  • Mon 25 Jul 2022 19:46
    #4

    Vi har haft det två gånger, första gången i början av oktober -21. Jag gravid i v 20 började med hosta, feber, extrem frossa, inte i hela kroppen, förkyld, ingen lukt. Va rätt dålig ca 2,5 dygn sen vände det. Dottern 8,5 år fick bara lite feber, sonen 6,5 år inga symtom och yngsta sonen 1,5 år över 40 graders feber, rejält förkyld. Sambon blev sjuk 1,5 vecka efter oss andra och blev ungefär som mig. 


    Andra gången, slutet av januari/början av feb, jag (gravid v. 37) som en lätt förkylning, dottern och yngsta sonen inga symtom, sambon som en lätt förkylning. Mellan sonen blev jätte sjuk den gången, hög feber, kräkningar, hosta, jätte ont i kroppen och rejält förkyld. 


    Sambon och jag hann få en spruta innan vi blev sjuka första gången och hade två vid andra tillfället. 

  • Mon 25 Jul 2022 19:52
    #5

    Första vändan fick jag, sambon och 5-åringen hög feber i 1-2 dygn. Huvudvärk och trötthet på det. 2-åringen fick 38 grader en natt, och var lite blank på ögonen förmiddagen efter. 


    Andra (förmodade) vändan, hade jag och 2-åringen hög feber  två dygn. Jag med huvudvärk och ont i vaderna. 5-åringen hade huvudvärk och var trött och fick ont i vaderna dagen efter. Sambon kände sig lite hängig några dagar. 


    Jag har fyra sprutor. Sambon har två. 

  • Mon 25 Jul 2022 19:57
    #6

    Jag och min man hade vanliga förkylningssymptom, men ändå lite annorlunda. Ont i halsen på ett sätt vi inte kände igen, jobbig huvudvärk och total avsaknad av smak och lukt. 
    Vi mådde bra efter en vecka förutom lukt/smak som satt i ganska länge. 
    Vår ettåring var lite täppt i näsan en eftermiddag. Svårt att veta om hon kände lukter eller hade ont i huvudet. Visade inga tecken på att vara sjuk iallafall

    Detta var innan vaccineringar påbörjats 

  • Mon 25 Jul 2022 22:03
    #7

    Drabbades ett par månader efter tredje sprutan.Som en rejäl jävla förkylning. Smakbortfall. 
    Fortfarande är det mycket som smakar konstig. Särskilt söta och salta saker smakar metalliskt. Färsk frukt och bär och förskpressad juice är gott. Hemskt tråkigt eftersom jag egentligen älskar chips och coca cola.  Haha.

  • Mon 25 Jul 2022 22:09
    #8

    Ovaccinerad och fick endast huvudvärk/migrän

Svar på tråden Vilka covidsyptom fick du, blev du rejält sjuk eller .. ?