• Anonym (T)

Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??

Jag o min pojkvän är intresserade av att köpa hus. Vi har nu hittat ett som vi är väldigt intresserade av. Är det viktigt att ha lånelöfte innan visning? Huset har legat ute i 2 månader så tror inte direkt det finns fler spekulanter. Jag har påpekat för min pojkvän att vi bör skaffa lånelöfte , han tycker det med samtidigt som han söger att vi har det när det är aktuellt. Det är i en liten stad o jag har kollat lite o tror inte det är några problem för oss att få tillräckligt med lån. Men ändå, behöver man lånelöfte innan visning eller kan man skaffa när man väl bestämmer sig?

• Svar på tråden Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??
  • Anonym (Mer seriös)

Ett tips i all välmening är att läsa på mycket kring husköp. Det är väldigt mycket att tänka på och det är ett stort ekonomiskt beslut. Ta eventuellt med er din pappa på visningen, ni vill inte framstå som helt okunniga inför mäklaren (och säljaren i förlängningen) 

• Anonym (Besserwisser)

Fastigheten måste ha pantbrev för det bostadslån med bra ränta som ni vill ha.
    Vill ni t.ex låna 1 750 000 och det bara finns pantbrev för 750 000 så måste ni skaffa nya pantbrev för 1 000 000:- Det kostar 2% + 375:- dvs 20 375:- i det här exemplet.

• Anonym (T)
    Anonym (klbhj,) skrev 2022-07-25 17:16:15 följande:

Det betyder att de har lån på banken på 750 000 kr. 

Som jag tänker då kring budgivning, är det den minsta summan de kan tänka sig för huset. 

Men att buda 1 mille i ert fall tex, det gör kanske bara säljarna sura så att de säger till mäklaren att just nu inte får köpa oavsett. 

Men jag hade absolut börjat buda på max 1 750 000 kr i ert läge, kanske ännu lägre beroende på husets skick. 

Jag och maken har hittat ett till hus nu som vi nyss var på visning på. Det var i  väldigt MYCKET sämre skick än vad bilderna visade och tex det nyrenoverade badrummet måste rivas ut och göras om för de har gjort det själv. Hela golvet är alldeles som en berg och dalbana med lutning åt helt fel håll och kaklet ser inte ut att sitta som det ska och där en bit av kaklet har lossnat så har de bara smackat på med mer kakelfog så just där är fogen ca 4 cm bred på det bredaste stället. 

Sen är det en massa annat. Det huset har också legat ute länge så om vi ska buda (ska kolla på ett par hus till) så kommer vi att buda väldigt mycket under utgångspris. Men vi har som sagt andra hus att titta på och alla tre är likvärdiga vad gäller läge, pris och sånt, så vi ska se hur mycket de andra husens foton ljuger innan vi bestämmer oss.   

Så med andra ord har de ett betydligt högre pris än de lånade för Och kommer gå med rejäl vinst? Vi har nog tänkt att vi ska försöka lägga bud på 1,7, tror ni det är möjligt?
    det är väldigt fint o kommer inte behöva göra något med det vad man kan se på bilderna o allt är renoverat. Har även kikat runt vad andra hus ligge på. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (T) skrev 2022-07-25 17:46:28 följande:
    Så med andra ord har de ett betydligt högre pris än de lånade för Och kommer gå med rejäl vinst? Vi har nog tänkt att vi ska försöka lägga bud på 1,7, tror ni det är möjligt?
    det är väldigt fint o kommer inte behöva göra något med det vad man kan se på bilderna o allt är renoverat. Har även kikat runt vad andra hus ligge på. 
    Hur mycket vins de kommer göra beror på vad de köpta för, inte på eventuella lån. Skillnaden mellan köpeskillingen och nuvarande lån är hur mycket pengar d får ut

Vad de är beredda att sälja för är rena spekulationer. Är de i desperat behov att få ut likvida medel eller minska sina omkostnader kanske de går med på något lägre. 

Har de inte bråttom kanske de är beredd att avvakta på bättre tider eller rätt köpare. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2022-07-25 17:42:48 följande:

Fastigheten måste ha pantbrev för det bostadslån med bra ränta som ni vill ha.
    Vill ni t.ex låna 1 750 000 och det bara finns pantbrev för 750 000 så måste ni skaffa nya pantbrev för 1 000 000:- Det kostar 2% + 375:- dvs 20 375:- i det här exemplet.

Men det är väl sådant man får räkna med? Huspriserna har ju ökat ifall de nu bott där I flera år
  • Anonym (T)

En annan sak jag undrar är det här med kontantinsatsen. jag har betydligt mer sparade pengar än min pojkvän. Har ca 2 mkr sparat på banken för att vara exakt så för mig är kontaktinsatsen inte något problem. Dessa pengar kommer då jag varit ekonomiskt, sparat varje månad, haft fonder mm. Min pojkvän däremot har valt att studera utomlands vilket gjort att han haft jätte höga studier  medans jag valde Sverige där det i princip är gratis. Detta var dock innan våran tid. Dvs har han inte speciellt mycket sparat. 

hur löser man sådant här? Vi är som sagt inte gifta så detta vill ju jag reglera på något sätt? Eller bör jag bidra med hela insatsen bara för jag har pengar? 

• Anonym (Besserwisser)
    Anonym (T) skrev 2022-07-25 17:52:04 följande:
    Men det är väl sådant man får räkna med? Huspriserna har ju ökat ifall de nu bott där I flera år
    Ja, det är helt normalt eftersom huspriserna har ökat under lång tid. Det viktiga är att man är medveten, så att man inte blir chockad över kostnaden för pantbrev.
  • Gaskarl
    Anonym (T) skrev 2022-07-25 17:55:36 följande:

En annan sak jag undrar är det här med kontantinsatsen. jag har betydligt mer sparade pengar än min pojkvän. Har ca 2 mkr sparat på banken för att vara exakt så för mig är kontaktinsatsen inte något problem. Dessa pengar kommer då jag varit ekonomiskt, sparat varje månad, haft fonder mm. Min pojkvän däremot har valt att studera utomlands vilket gjort att han haft jätte höga studier  medans jag valde Sverige där det i princip är gratis. Detta var dock innan våran tid. Dvs har han inte speciellt mycket sparat. 

hur löser man sådant här? Vi är som sagt inte gifta så detta vill ju jag reglera på något sätt? Eller bör jag bidra med hela insatsen bara för jag har pengar? 

Det där kan man göra på det sättet att ni skriver ett avtal. Om du tycker det känns ok att ligga ute med insatsen, så kan du skriva ett avtal där det står t.ex att du ska ha  vid en försäljning av fastigheten, tillbaka din insats, innan ni delar på ev vinst.
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (T) skrev 2022-07-25 17:55:36 följande:

Om du betalar kontantinsatsen är det rimligt att han får en skuld till dig på hälften. Det är bäst att ni tar hjälp av en jurist för att det ska bli rätt. Det behövs ett samboavtal eller ett skuldebrev, kanske båda.
    Vid ett eventuellt framtida äktenskap har de avtalen ingen verkan, och då krävs ett äktenskapsförord om du fortfarande vill skydda en del av din förmögenhet.
  • Anonym (T)
    Gaskarl skrev 2022-07-25 18:07:39 följande:
    Det där kan man göra på det sättet att ni skriver ett avtal. Om du tycker det känns ok att ligga ute med insatsen, så kan du skriva ett avtal där det står t.ex att du ska ha  vid en försäljning av fastigheten, tillbaka din insats, innan ni delar på ev vinst.
    Jo så har jag tänkt med, samtidigt som det känns att man vet ju inte alls hur länge man bor där, kanske bor där hela livet o aldrig får tillbaka, vad finns det för andra alternativ? Att han ger mig en summa varje månad? är Även alla mina möbler vi kommer använda då han inte äger något. Ska man skriva något på detta med? Jag känner mig snål om jag skulle påpeka något samtidigt som jag inte vill förlora något. 
Svar på tråden Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??