• Anonym (T)

Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??

Jag o min pojkvän är intresserade av att köpa hus. Vi har nu hittat ett som vi är väldigt intresserade av. Är det viktigt att ha lånelöfte innan visning? Huset har legat ute i 2 månader så tror inte direkt det finns fler spekulanter. Jag har påpekat för min pojkvän att vi bör skaffa lånelöfte , han tycker det med samtidigt som han söger att vi har det när det är aktuellt. Det är i en liten stad o jag har kollat lite o tror inte det är några problem för oss att få tillräckligt med lån. Men ändå, behöver man lånelöfte innan visning eller kan man skaffa när man väl bestämmer sig?

• Svar på tråden Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??
  • Anonym (A 2)
    Anonym (H) skrev 2022-07-26 13:01:11 följande:
    Nej det behöver man inte, men kan vara praktiskt om man vill kunna slå till fortare/veta lånetaket
    Japp
  • Tom Araya
    Anonym (T) skrev 2022-07-25 12:50:13 följande:
    Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??

Jag o min pojkvän är intresserade av att köpa hus. Vi har nu hittat ett som vi är väldigt intresserade av. Är det viktigt att ha lånelöfte innan visning? Huset har legat ute i 2 månader så tror inte direkt det finns fler spekulanter. Jag har påpekat för min pojkvän att vi bör skaffa lånelöfte , han tycker det med samtidigt som han söger att vi har det när det är aktuellt. Det är i en liten stad o jag har kollat lite o tror inte det är några problem för oss att få tillräckligt med lån. Men ändå, behöver man lånelöfte innan visning eller kan man skaffa när man väl bestämmer sig?

Du måste ha lånelöfte när du tänker lägga bud.
    Normalt sett lägger man bud eller är i alla fall beredd att göra det vid visning. Men är ni ensamma spekulanter är det kanske inte nödvändigt. Så mig veterligen krävs inte att man har lånelöfte för att gå på visning, men man riskerar själv att gå miste om affären om man inte har det klart när man väl hittar huset man vill ha.
  • EpicF
    Tom Araya skrev 2022-07-26 22:40:10 följande:
    Normalt sett lägger man bud eller är i alla fall beredd att göra det vid visning. Men är ni ensamma spekulanter är det kanske inte nödvändigt. Så mig veterligen krävs inte att man har lånelöfte för att gå på visning, men man riskerar själv att gå miste om affären om man inte har det klart när man väl hittar huset man vill ha.
    Nej, man måste inte alls ha lånelöfte för att lägga ett bud. Däremot kan man behövs visa på att man kan finansiera köpet. 
  • Anonym (Hönan)
    Tom Araya skrev 2022-07-26 22:40:10 följande:
    Nej det behövs inte, även jag gick på den niten i tråden då jag tog för givet husen kostar lika mycket som där jag bor och alla är belånade upp över öronen haha. 
  • TeresB
    Anonym (T) skrev 2022-07-26 21:37:01 följande:

Att ta 2 separata lån känns inte aktuellt. jag vill känna att vi båda äger huset lika mycket o kag tror det är det som känns bäst för oss båda . 

jag vill inte verka snål emot honom, men jag kånner väl att hade det vart så att jag haft toppen jobb, jätte hög lön hade jag kunnat betala utan att kräva tillbaka mm. Men i bort fall beror det ju på att jag sparat o valt bort andra saker i livet som gjort att jag har stor besparing. Det Kånns då inte rätt om jag skulle betala allt själv medan han inte vart så sparsam o roar bort sitt. 

just nu Kånns det som en avbetalningsplan hade vart bästa alternativet. självklart har han lite pengar så det hade kanske bara handlar om 75000. 

Ring din bankman och be om ett möte där ni tillsammans kan titta på vilka alternativ ni har och vad som skulle kunna fungera. Ibland har bankerna en jurist som kan hjälpa till med avtal som samboavtal. 

man kan äga 50% vardera även om det innebär att man har olika stora lån. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (T) skrev 2022-07-26 21:13:11 följande:

Kanske är jag som är trög, men på vilket sätt vinner jag ? Jag fattar ju om vi säljer huset o det går med vinst. men det är ju jag som Fåe betala lånet? Jag har inte råd att betala det ensam, ska han inte betala något? O jag är tveksam på om han vill att jag äger hela själv, det däremot känns lite konstigt. men om vi säljer huset o går med förlust har han bott i samma hus men förlorar inget? 

det Fåe väl skiva i samboavtalet vilka grejer det är som tillhör mig?

Du vinner genom att du har investerat pengar, det är ditt hus och dina möjligheter. Tar relationen slut har du kvar ditt hus medan han kanske måste leta efter en hyresrätt, eller köpa en lägenhet med stort lån.

Ca 50% belåning är fördelaktigt, då slipper du amorteringskrav och betalar bara räntan (som ni ev. delar på, där gör folk olika), det är onödigt att låsa in för mycket pengar i bostaden. Samtidigt har du väl på så sätt kvar 1 miljon i sparande.

Hur som helst, vill ni äga tillsammans så går det att lösa, men se till att skydda dina pengar och saker med samboavtal. Och se till att det är av rätt anledning, alltså att DU vill samäga huset, inte för att vara snäll så han inte ska bli ledsen för att han inte har råd.
  • Anonym (E)
    Anonym (T) skrev 2022-07-25 13:01:17 följande:
    Men huset har legat ute i 2 månader, står inget om när budgivningen är. Kan det inte vara så att den som är intresserad ger ett bud, då det ev inte finns några andra kan man lägga lägre bud? det är som sagt en liten stad där vissa hus inte ens blir sålda på månader. 
    Budgivningen satte igång från den dagen huset kom ut på marknaden. Det står vem som helst fritt fram att lägga bud. Att huset legat ute i två månader betyder däremot ingenting, särskilt inte i den här konjunkturen vi går igenom just nu.

Ni måste inte ha lånelöfte för att gå på visning men ni måste till 99 % ha lånelöfte klart för att med gott samvete kunna lägga ett bud. Tänk så pinsamt om köparen accepterar och sedan får ni inte lånet! Eller att det tar tid att få och någon annan hinner före. Se till att prata med banken om lånelöfte så snart ni kan, då vet ni också hur högt ni kan bjuda på huset.
  • Anonym (Besserwisser)
    TeresB skrev 2022-07-27 13:27:29 följande:
    man kan äga 50% vardera även om det innebär att man har olika stora lån. 

Bankerna vill normalt att båda är ansvariga för bolånen.
    Även om banken skulle gå med på att dela upp det så blir det ju krångligt eftersom de måste skaffa separata lånelöften, och det är möjligt att totalsumman blir lägre än om de lånar tillsammans.

Jag rekommenderar ägande 50/50 och gemensamma lån. Eventuell skillnad i kontantinsats får regleras med samboavtal och eventuellt skuldebrev. Det är rimligt med en avbetalningsplan som gör att båda så småningom har betalat lika mycket i kontantinsats.

• Anonym (T)
    Anonym (E) skrev 2022-07-28 22:36:21 följande:
    Budgivningen satte igång från den dagen huset kom ut på marknaden. Det står vem som helst fritt fram att lägga bud. Att huset legat ute i två månader betyder däremot ingenting, särskilt inte i den här konjunkturen vi går igenom just nu.

Ni måste inte ha lånelöfte för att gå på visning men ni måste till 99 % ha lånelöfte klart för att med gott samvete kunna lägga ett bud. Tänk så pinsamt om köparen accepterar och sedan får ni inte lånet! Eller att det tar tid att få och någon annan hinner före. Se till att prata med banken om lånelöfte så snart ni kan, då vet ni också hur högt ni kan bjuda på huset.
    Vi tänker la att vi går på visningen , gillar vi det o bestämmer oss för att vi vill ha det skaffar vi lånelöfte o  sen kontaktat mäklaren. För man kan väl gå på visning o senare lägga ett bud ? 
  • Anonym (T)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2022-07-29 00:17:07 följande:

Bankerna vill normalt att båda är ansvariga för bolånen.
    Även om banken skulle gå med på att dela upp det så blir det ju krångligt eftersom de måste skaffa separata lånelöften, och det är möjligt att totalsumman blir lägre än om de lånar tillsammans.

Jag rekommenderar ägande 50/50 och gemensamma lån. Eventuell skillnad i kontantinsats får regleras med samboavtal och eventuellt skuldebrev. Det är rimligt med en avbetalningsplan som gör att båda så småningom har betalat lika mycket i kontantinsats.

Ja det är lite så jag är inne på. tror inte jag vill vara ensam ägare, hade känt fel på något sätt. Utan en avbetalningsplan känns bättre. Är ju heller inte överdrivet stor summa det handlar om o han har ju sparat sedan tidigare. Kommer dessutom få  höga löner nu när han har fått jobb så ser inga problem med att kunna betala mig i framtiden. 
Svar på tråden Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??