• Anonym (T)

Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??

Jag o min pojkvän är intresserade av att köpa hus. Vi har nu hittat ett som vi är väldigt intresserade av. Är det viktigt att ha lånelöfte innan visning? Huset har legat ute i 2 månader så tror inte direkt det finns fler spekulanter. Jag har påpekat för min pojkvän att vi bör skaffa lånelöfte , han tycker det med samtidigt som han söger att vi har det när det är aktuellt. Det är i en liten stad o jag har kollat lite o tror inte det är några problem för oss att få tillräckligt med lån. Men ändå, behöver man lånelöfte innan visning eller kan man skaffa när man väl bestämmer sig?

• Svar på tråden Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??
  • Anonym (qqq)

Vi köpte hus för några år sen. Min nya parter hade hus sen tidigare som han sålde med vinst. Jag bodde i hyreslägenhet och hade inte så mycket sparat. Vi tog gemensamt lån som vi står 50/50 på och betalar hälften på. Han la handpenningen eftersom han hade råd efter att ha sålt sitt gamla hus. Det skrev vi en skuldsedel på där det står att om vi skulle separera ska jag ge honom halva handpenningen. Jag betalar alltså ingenting nu medan vi bor här för som min man så kärleksfullt sa "vi lever ju tillsammans, delar allt tillsammans, varför ska du då hålla på och betala till mig". 

• Anonym (T)
    Anonym (qqq) skrev 2022-07-29 11:31:18 följande:

Vi köpte hus för några år sen. Min nya parter hade hus sen tidigare som han sålde med vinst. Jag bodde i hyreslägenhet och hade inte så mycket sparat. Vi tog gemensamt lån som vi står 50/50 på och betalar hälften på. Han la handpenningen eftersom han hade råd efter att ha sålt sitt gamla hus. Det skrev vi en skuldsedel på där det står att om vi skulle separera ska jag ge honom halva handpenningen. Jag betalar alltså ingenting nu medan vi bor här för som min man så kärleksfullt sa "vi lever ju tillsammans, delar allt tillsammans, varför ska du då hålla på och betala till mig". 

Ja asså det förstår jag, men jag känner la att jag har inte sparat pengar genom att sålt ett boende med vinst eller något, jag har sparat genom åren medans min pojkvän rest mm, kanske med ex o grejer o slösat bort dom. Jag tycker det är lite skillnad för jag har ju trots allt valt bort saker för att sparat till  framtida boende. Eller tänker jag helt fel här ?
  • Anonym (a)
    Anonym (T) skrev 2022-07-29 11:48:15 följande:
    Ja asså det förstår jag, men jag känner la att jag har inte sparat pengar genom att sålt ett boende med vinst eller något, jag har sparat genom åren medans min pojkvän rest mm, kanske med ex o grejer o slösat bort dom. Jag tycker det är lite skillnad för jag har ju trots allt valt bort saker för att sparat till  framtida boende. Eller tänker jag helt fel här ?
    Har du verkligen valt bort saker?
    Hade du velat resa hade du gjort det.
  • Anonym (T)
    Anonym (a) skrev 2022-07-29 11:51:09 följande:
    Har du verkligen valt bort saker?
    Hade du velat resa hade du gjort det.
    Jo såklart! o Det har jag gjort med! Men jag har ju öndå vart ekonomisk o sparat. Han valde tex att plugga utomlands o betalat ca 500 000 på det trots han hade kunnat plugga gratis i Sverige. Men jag menar mer att det är ju trots allt jag som sparat pengarna, han är även äldre än mig o borde kunnat spara ihop ändå mer.
  • TeresB
    Anonym (T) skrev 2022-07-29 11:23:32 följande:
    Ja det är lite så jag är inne på. tror inte jag vill vara ensam ägare, hade känt fel på något sätt. Utan en avbetalningsplan känns bättre. Är ju heller inte överdrivet stor summa det handlar om o han har ju sparat sedan tidigare. Kommer dessutom få  höga löner nu när han har fått jobb så ser inga problem med att kunna betala mig i framtiden. 

Se till att få hjälp med skuldebrev, revers hos banken eller annan juridisk hjälp bara. 

det är väl bara att gå på visning men det kan ju vara smart att kolla lånelöfte hos olika banker så att man vet om man seriöst funderar på att köpa. 

• Anonym (Mäckla)
    Gaskarl skrev 2022-07-25 16:20:38 följande:

Ofta får man inte vara med på budgivning om man inte har lånelöfte.

Mäklaren är enligt lag skyldig att vidarebefodra bud oavsett lånelöfte.

• Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Mäckla) skrev 2022-07-29 23:24:38 följande:
    Mäklaren är enligt lag skyldig att vidarebefodra bud oavsett lånelöfte.
    Det finns ingen lag som säger att alla bud ska meddelas till övriga budgivare. Säljaren kan bestämma att bud från budgivare som saknar lånelöfte (eller annat bevis på finansiering) ska betraktas som dolda bud.
    Alla bud, även de dolda, ska enligt lag antecknas i en budlista som lämnas till köpare och säljare när kontraktet är påskrivet.
  • Anonym (Besserwisser)

Säljaren får naturligtvis buden, även dolda, innan kontraktsskrivning, men den formella budförteckningen lämnas över efter kontraktsskrivning.

• Anonym (Gullan)
    Anonym (T) skrev 2022-07-29 11:21:53 följande:
    Vi tänker la att vi går på visningen , gillar vi det o bestämmer oss för att vi vill ha det skaffar vi lånelöfte o  sen kontaktat mäklaren. För man kan väl gå på visning o senare lägga ett bud ? 
    Nej du behöver inget lånelöfte, jag har köpt bostad utan att ens varit på visning, bjöd till jag vann, där efter bestämde jag mig om jag vill köpa eller inte, dvs efter jag sett/besiktat huset i verklighet. och det var efter budgivning.

Vi bjöd även på en tomt, bägge hade egna hus, vi tog hem budgivningen och sedan gav banken oss lånelöfte, säljare sa bara jag vill ha så mycket jag kan få för tomten.

Köpte lägenhet på liknade sätt, flytta till en annan stad, hade inte tid o springa på visning och köra 24 mil bara för visning, lita på bilder och tidigare försäljningspriser jag hitta via nätet, mäklare fråga om lånelöfte jag berätta bara kontant köp, ingen kolla ens upp om jag kunde köpa kontant.
  • TeresB
    Anonym (T) skrev 2022-07-29 11:48:15 följande:

hur gärna vill du att ni skall ha en gemensam bostad. Har du pengar att låna ut så gör det men se till att ha juridiskt korrekta papper Så att du får tillbaka dina pengar genom antingen avbetalning månatligen av överenskommen summa eller vid försäljning av gemensam bostad.

• Anonym (Gullan)
    TeresB skrev 2022-07-31 17:38:59 följande:

hur gärna vill du att ni skall ha en gemensam bostad. Har du pengar att låna ut så gör det men se till att ha juridiskt korrekta papper Så att du får tillbaka dina pengar genom antingen avbetalning månatligen av överenskommen summa eller vid försäljning av gemensam bostad.

Äsch, tar du skuldebrev o testamenten så är dom inte så svåra.

Ta bara o titta på Kamprad, han skrev ett enkelt testamente själv och på fri hand med sin penna på ett rutigt kollegeblockspapper, det räckte med 15 rader med några få ord per rad, så hade han delat flera hundra miljoner, svårare behöver det inte vara.
  • Anonym (Gullan)
    Anonym (Gullan) skrev 2022-07-31 22:23:11 följande:

Ta bara o titta på Kamprad, han skrev ett enkelt testamente själv och på fri hand med sin penna på ett rutigt kollegeblockspapper, det räckte med 15 rader med några få ord per rad, så hade han delat flera hundra miljoner, svårare behöver det inte vara.
    Här har ni testamente efter en av världens rikaste män, vart finns den svåra juridiken?

Ingvar Kamprads testamente.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Gullan) skrev 2022-07-31 22:23:11 följande:

Ett testamente har lite formella krav som måste uppfyllas. Görs inte det blir det ogiltigt. 
  • Anonym (Gullan)
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-01 10:26:51 följande:
    Ett testamente har lite formella krav som måste uppfyllas. Görs inte det blir det ogiltigt. 
    Tar du Kamprad testamente mer noggrant, man ska använda rätt ord, läsa till sig rätt ord är inte svårt. Sedan skriver man bara vad man vill, samt att det ska utgöra enskild egendom vid äktenskap. ta här texten han skrev på sitt testamente. den handlar om några miljarder i värde, tar knappt upp en halv sida på papper.

Jag Ingvar Feodor Kamprad, född 30 mars 1926, bestämmer att följande ska gälla som min yttersta vilja och mitt testamente?

?Mina bröstarvingar, det vill säga mina söner Peter, Jonas och Mathias Kamprad samt min adoptivdotter Annika Kihlbom, skall erhålla sina laglotter. Arvegods och övriga föremål med affektionsvärde skall så långt möjligt fördelas lika mellan mina söner inom ramen för deras laglotter, medan Annika Kihlbom så långt möjligt ska erhålla sin laglott i kontanter. Vad bröstarvingar ärver av mig skall vad gäller såväl kapital som avkastning vara bröstarvingens enskilda egendom i äktenskap.

Resterande del av min kvarlåtenskap skall tillfalla stiftelsen FKS. Dessa medel skall användas utveckling av företagsverksamhet i norrland.

Till testamentsexekutor utser jag Per Ludvigsson

Bölsö gård 2014.10.01

Underskrift------------------------------------

Att Ingvar Kamprad som vi personligen känner, Denna dag vid sunt och fullt förstånd, egenhändigt och av fri vilja under tecknat detta testamenteintygas här med av oss samtidigt. Närvarande testamentvittnen.

Underteckningar -----------------------------------------

• TeresB
    Anonym (Gullan) skrev 2022-08-01 11:11:44 följande:
    Tar du Kamprad testamente mer noggrant, man ska använda rätt ord, läsa till sig rätt ord är inte svårt. Sedan skriver man bara vad man vill, samt att det ska utgöra enskild egendom vid äktenskap. ta här texten han skrev på sitt testamente. den handlar om några miljarder i värde, tar knappt upp en halv sida på papper.

Jag Ingvar Feodor Kamprad, född 30 mars 1926, bestämmer att följande ska gälla som min yttersta vilja och mitt testamente?

?Mina bröstarvingar, det vill säga mina söner Peter, Jonas och Mathias Kamprad samt min adoptivdotter Annika Kihlbom, skall erhålla sina laglotter. Arvegods och övriga föremål med affektionsvärde skall så långt möjligt fördelas lika mellan mina söner inom ramen för deras laglotter, medan Annika Kihlbom så långt möjligt ska erhålla sin laglott i kontanter. Vad bröstarvingar ärver av mig skall vad gäller såväl kapital som avkastning vara bröstarvingens enskilda egendom i äktenskap.

Resterande del av min kvarlåtenskap skall tillfalla stiftelsen FKS. Dessa medel skall användas utveckling av företagsverksamhet i norrland.

Till testamentsexekutor utser jag Per Ludvigsson

Bölsö gård 2014.10.01

Underskrift------------------------------------

Att Ingvar Kamprad som vi personligen känner, Denna dag vid sunt och fullt förstånd, egenhändigt och av fri vilja under tecknat detta testamenteintygas här med av oss samtidigt. Närvarande testamentvittnen.

Underteckningar -----------------------------------------

Personen skall väl inte skriva ett testamente utan ett skuldebrev/ revers. Detta brukar banken kunna hjälpa till med om de har samarbete med en jurist. Kan kosta några tusenlappar men väl värt den dagen det ev behövs. 

• Anonym (Gullan)
    TeresB skrev 2022-08-01 11:50:51 följande:

Personen skall väl inte skriva ett testamente utan ett skuldebrev/ revers. Detta brukar banken kunna hjälpa till med om de har samarbete med en jurist. Kan kosta några tusenlappar men väl värt den dagen det ev behövs. 

Nu är skuldebrev ännu lättare o skriva, man belopp och hur skulden uppstått, man har tid o datum. ungefär som du får en faktura, man har betalningsdatum och återbetalning, dvs när skulden ska regleras, även om du skriver den på en bank eller hos en jurist måste den förnyas efter antal år i regel 10 år sedan preskriberas den förutsatt att man inte haft preskriptionsavbrott. lätt att läsa i skuldebrevslagen den är inte avancerad.
  • Anonym (Mäckla)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2022-07-30 02:00:07 följande:
    Det finns ingen lag som säger att alla bud ska meddelas till övriga budgivare. Säljaren kan bestämma att bud från budgivare som saknar lånelöfte (eller annat bevis på finansiering) ska betraktas som dolda bud.
    Alla bud, även de dolda, ska enligt lag antecknas i en budlista som lämnas till köpare och säljare när kontraktet är påskrivet.
    Besserwisser, givetvis menade jag till säljaren. Det säljaren som får fundera på om man ska gå vidare med en köpare utan lånelöfte.

• Anonym (T)
    vi hörde  av oss till mäklaren o ville ha en visning, direkt frågade mäklaren ifall vi hade allt klart med finansieringen??  Varför har de så bråttom? Man. mpste väl få gå på visning innan man börjar ta lån o grejer
  • EpicF
    Anonym (T) skrev 2022-08-04 19:08:30 följande:
    vi hörde  av oss till mäklaren o ville ha en visning, direkt frågade mäklaren ifall vi hade allt klart med finansieringen??  Varför har de så bråttom? Man. mpste väl få gå på visning innan man börjar ta lån o grejer
    För att de vill ha sålt. 
  • Anonym (Mäckla)
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-01 10:26:51 följande:
    Nja, inte riktigt. Men svårare att driva igenom om andra arvingar sätter sig emot.
Svar på tråden Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??