Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

    Vänstersväng i korsning.

    Hamngatan100 skrev 2022-07-27 12:36:13 följande:
    Vänstersväng i korsning.

    Varför är det så många som lägger sig i vänster fil för att sedan blinka och byta till höger fil?
    Har jag missat nån regel eller är människor bara dumma i huvudet?


    Nej du har inte missat någon regel..

    Men att säga att folk är "dumma i huvudet" för att de råkar lägga sig i fel fil efter vänstersväng i korsning, och korrigera det på korrekt sätt med att blinka för filbyte, säger en hel del om dig.

    Misstag kan man göra och att lägga sig i fel fil är ju knappast något att hetsa upp sig för, så länge man gör filbyte på korrekt sätt med att blinka för filbyte.
    Folk hade varit dumma i huvudet om de inte använt blinkers vid filbyte om de råkade lägga sig i fel fil efter sväng i korsningen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Hamngatan100 skrev 2022-07-27 13:31:24 följande:
    Bra ingen regel alltså. Då återstår bara det andra alternativet.
    Exakt vad säger detta om mig?
    Nej ingen regel.  Vilket andra alternativ?

    Att säga att folk är dumma i huvudet för att de hamnar i fel fil säger en hel del om dig, än om folk.
    Det säger att du inte saknar förståelse för att man kan göra misstag, och i detta fall är ju det ett löjligt harmlöst misstag, då det misstaget ställer ju knappast till med trafikfara eller problem för andra trafikanter, då de gör korrekt filbyte enligt reglerna, d.vs de blinkar..  


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Hamngatan100 skrev 2022-07-27 13:59:11 följande:
    Alternativet att folk är dumma i huvudet.
    Att jag inte saknar förståelse? Ja jag saknar förståelse till hur man kan ha så dålig koll på hur man agerar i trafiken. Faran är att man inte vill följa efter denna idiot i 7 km/h utan väljer höger fil och då blir det ev fara när idioten sen ska byta fil istället för att bara hålla ut svängen några grader och fint lägga sig i höger fil så att bilar som gör snabbare än gångtempo kan åka vidare.
    Du skriver ju att folk blinkar vid filbyten.

    Så nej faran finns ju knappast när "idioten", som du kallar dem, följer reglerna vid filbyten. D.v.s blinkar med blinkers för att byta fil.

    Hur fan kan du anse att det är en fara att man gör filbyten efter reglerna, bara för att personen råkade vara för snäv i vänster svängen och hamnade i fel fil?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Hamngatan100 skrev 2022-07-27 17:16:16 följande:
    Ja exakt de som tycker att det är läskigt att köra bil och vill hålla gånghastighet kan ligga till höger så kan vi andra ligga vänster och köra vår egen normala hastighet. De som önskar köra långsammare än din normalhastighet enligt trafikförordningen, för dem är det väl ändå lämpligare för alla om de ligger till höger?
    Din normalhastighet kanske inte är min normalhastighet.
    Alltså du kan ju inte hitta på egna regler om körfält och hastigheter...


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Tom Araya skrev 2022-07-28 10:23:53 följande:
    Det är inget eget påhitt. Man ligger till höger och kör om till vänster, ifrågasätter du det?
    Nej, Det är inte det jag ifrågasätter..

    Missade du att han skrev:

    "Ja exakt de som tycker att det är läskigt att köra bil och vill hålla gånghastighet kan ligga till höger så kan vi andra ligga vänster och köra vår egen normala hastighet."
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Tom Araya skrev 2022-07-28 12:30:37 följande:
    Nej, jag missade inte vad han skrev och jag anser att det är ett felaktigt resonemang och har kritiserat det.
    Du får förtydliga dig i vad du anser att jag har fel i.
    VA?
    Vad är det du är ute efter nu?

    Jag har inte sagt att du har fel. Eller anser att du har fel. I något av mina inlägg. Vad får du det ifrån. 

    I mitt inlägg #21 så hade jag citerat inlägg #16, inlägg #16 är skrivet av Hamngatan100.

    Det var ju du som i inlägg #22, citerade mig (och mitt inlägg #21) och frågade  om jag ifrågasatte hur man kör i höger respektive vänster körfält.

    Jag sade nej det var inte alls det jag ifrågasatte (inlägg #23)..
    Valde då att förtydliga vad Hamngatan100 hade skrivit i inlägg #16, då det var han jag hade citerat och svarat i inlägg #22.

    Så hur sjutton kan du få det till handla om dig och det du skrivit, att jag har ifrågasatt dig och anser att du har fel?

    Du får gärna förklara detta för mig.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2022-07-28 13:45:35 följande:
    VA?
    Vad är det du är ute efter nu?

    Jag har inte sagt att du har fel. Eller anser att du har fel. I något av mina inlägg. Vad får du det ifrån. 

    I mitt inlägg #21 så hade jag citerat inlägg #16, inlägg #16 är skrivet av Hamngatan100.

    Det var ju du som i inlägg #22, citerade mig (och mitt inlägg #21) och frågade  om jag ifrågasatte hur man kör i höger respektive vänster körfält.

    Jag sade nej det var inte alls det jag ifrågasatte (inlägg #23)..
    Valde då att förtydliga vad Hamngatan100 hade skrivit i inlägg #16, då det var han jag hade citerat och svarat i inlägg #22.

    Så hur sjutton kan du få det till handla om dig och det du skrivit, att jag har ifrågasatt dig och anser att du har fel?

    Du får gärna förklara detta för mig.
    Valde då att förtydliga vad Hamngatan100 hade skrivit i inlägg #16, då det var han jag hade citerat och svarat i inlägg *#21.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Tom Araya skrev 2022-07-28 17:26:37 följande:
    Förlåt mig, såg nu att inlägg #21 inte var ett svar till mig.
    Jag håller med dig.
    EnAnonumius skrev 2022-07-28 05:57:36 följande:
    Alltså du kan ju inte hitta på egna regler om körfält och hastigheter...
    Det är okey... Glad

    Om det är varmt hos dig så skyll på värmen att du läste fel...FlörtCool
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Hamngatan100 skrev 2022-07-29 12:56:11 följande:
    Nä jag kan ju inte skapa en ny regel godkänd av trafikverket men jag kan ju köra lite hur jag vill när folk framför mig är så långsamma att tiden går baklänges.
    Ursäkta "köra hur du vill när folk är långsamma"?

    I stället för att kalla andra för "dumma i huvudet", så kanske du skall kalla dig själv för dum i huvudet.

    Just sayin'...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Hamngatan100 skrev 2022-07-29 14:43:25 följande:
    Paragrafryttare som ej tittar i speglar, gubbar som gasar på och täpper till luckor, folk som inte blinkar när de ska svänga så att man står och väntar i onödan och folk som rent allmänt placerar bilen så att de är i vägen de tycker jag är dumma i huvudet.
    Du har nog missförstått vad en "paragrafryttare" är för något.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Hamngatan100 skrev 2022-07-29 15:19:14 följande:
    Jag tror inte det, jag citerade Embla. Förklara gärna om du inte kan acceptera vad som menas just här. Om den exakta betydelsen av vad en paragrafryttare är, är så missvisande så att man missar hela innebörden av inlägget, så tar jag, och kanske Embla, gärna hjälp för att bli med precisa i våra formuleringar .
    En "Paragrafryttare" är en person som följer regler och lagar till punkt, pricka och bokstavligen.

    Det vill säga motsatsen till det du skrev i ditt stycket om  "paragrafryttare".

    Embla skrev ju att man skall ju följa reglerna, men inte behöver gå så långt som att bli en "paragrafryttare" så att det bli hindrar trafiksäkerheten.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Hamngatan100 skrev 2022-07-29 17:33:37 följande:
    Hakade du upp dig dig på att paragrafryttaren inte tittade i speglarna och därmed inte följde en regel och då faktiskt inte kan vara en paragrafryttare?
     Vad är det som är så jävla svårt att förstå för dig?
    Du använder ordet "Paragrafryttare" på ett felaktigt sätt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2022-07-29 17:39:40 följande:
    Jag kommer osökt och tänka på den gamla Disney-kortisen, som talar om just det här med att folk kan verkligen bli som förbytta när de hamnar bakom en ratt (googla på Motor Mania Goofy).
    Ha ha . det var länge sedan man såg den...
    Tack för att du tipsade om den..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    KalleXL81 skrev 2022-08-08 19:47:51 följande:
    Jag kände på mig att jag skulle bli påhoppad för detta. Det stämmer att tråden handlar om rondelldiskussioner men det finns fler idioter  på andra ställen i trafiken som jag tyckte kunde nämnas där också.
    Tråden handlar om "rondelldiskussioner"?

    Får ju säga att då är det en högst konstig rondell TS har lagt in i sin TrådStart.. Tycker den liknar en korsning och TS frågade om just korsningar.

    För även om TS resonerar lite lustigt ibland så har ju jag inte sett att han en person som förväxlar cirkulationsplats med korsningar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    KalleXL81 skrev 2022-08-08 20:26:53 följande:

    Snacka om pajkastning hit och dit, sånt tillför inte forumtrådarna någon fördel eller glädje.


    Är det pajkastning nu när man upplyser om att (denna) tråden handlar om korsningar och inte cirkulationsplatser? 

    Jag håller med om att pajkastning inte tillför tråden/trådarna något men att hålla sig till ämnet tillför tråden/trådarna en del, om man nu vill svara på trådstarten i sig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vänstersväng i korsning.