Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

    Spara barnbidraget?

    Älskar att folk slänger ur sig att de VALDE att köpa istället för att hyra. Ni har inte sparat ihop till insatsen. Ni har fått en grundplåt av era föräldrar, arv eller liknande. För man sparar inte ihop till en insats bara så
    där. Jo möjligen om man bor hemma hos föräldrar i en evighet och därmed inte har några boendekostnader. Men alla har ju inte möjlighet till det, eller hur? 

  • Anonym (Stina)

    Kan tillägga att av de jag känner som tidigt köpte hus, så har alla fått enorma summor av sina föräldrar som de inte ens reflekterar över. Exempel: de har fått ett körkort belyser. De har fått hjälp att köpa en bil. De har inte behövt ta studielån utan har bott hemma och levt gratis. De har fått en soffa. De har fått en barnvagn. De har blivit bjudna på familjeresor när någon fyllt jämnt. De har fått rejäla pemgasummor när de själva fyllt år. 


    Allt detta är väl alldeles underbart. Men man ska inse att om man får knega ihop till precis allt själv, och tidigt får jobba för sin egen försörjning utan minsta stöd så är förutsättningarna annorlunda. Var glad över det du har fått men inse att du har FÅTT det. Du har inte förtjänat det. Du har haft täta föräldrar, inte ett särskilt driv. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Mini) skrev 2022-07-31 10:14:17 följande:
    Håller helt med. Vissa förstår inte vilken väldigt bra start de får i livet tack vare strävsamna föräldrar eller tidigare generationer. Ibland när sådana gnäller och gnäller ändå och inte är det minsta tacksamma utan bara glider runt och tror att det är så för alla. Man hoppas de någon gång får ett uppvaknande iaf. 

    Tror jag läste om studier man gjort kring detta. Minns inte helt hur det gick till men man kunde iaf se att när vi människor får någon fördel (tror testdeltagarna fick spela monopol och starta med mer pengar än sina motspelare) så har vi en tendens att glömma fördelen och istället prata om vilka personliga egenskaper och val vi gör för att förklara framgång. Man glömmer helt enkelt bort att man hade en bättre start än övriga och övertygar sig själv om att man är mer värd framgången än de andra. 


    Tycker det är tydligt i sådana här trådar. Det är ju ett ärvt beteende också: de som haft möjlighet att skaffa sig en solid grund tidigt tack vare föräldrar, kan göra samma för sina barn som sedan i sin tur kan säga att de minsann har gjort kloka val. 


    Det är inte billigare med hyresrätt. Det är inte heller enklare att få en hyresrätt. Att folk ändå har hyresrätt är för att man inte fått hjälp med en rejäl insats från föräldrar eller arv. Det handlar liksom inte om att man tyckt det var soft med hyresrätt. :) 

    hur som helst: det är ganska skönt att sitta i hyresrätt nu när räntorna stiger. En husägande kompis frågade mig häromdagen hur mycket min hyra går upp nu när räntorna skenar. När jag svarade 0 kr blev hon nästan förnärmad. Som att ränta är något alla ska betala solidariskt, haha. Men jag har ju inga lån på min lägenhet. Jag hyr ju. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-07-31 10:15:08 följande:
    Du läser inte korrekt. Jag skrev att jag valde att ha dubbla jobb för att få ihop till kontantinsatsen. Jag bodde inte hemma i en evighet, jag köpte min första lägenhet när jag var 21 år. Fick däremot ge upp allt som alla andra hittade på mellan 18-21 år. Jag har en jäkla disciplin när jag väl bestämt mig för något. Jag hade lika gärna kunnat gå ut och festa och åka på alla roliga resor med kompisarna och satt mig i en hyresrätt men då hade jag inte förlåtit mig själv idag. 

    Jag svarade inte just dig utan andra i tråden som pratade om sina val. 


    Men nu när du tar upp det: jag har hört  bekanta påpeka samma som du. Men jag tror du missuppfattar. Jag flyttade hemifrån när jag var 16. Jag har försörjt mig själv sen dess. Jag har inte heller åkt på flashiga resor, festat massor eller konsumerat dyrt. För mina pengar gick ju såklart till hyra, el, mat, osv. Det är det här du kanske inte fattar: du kunde vid 21 köpa en lägenhet för att du inte behövde ha några kostnader under den tiden. Jag hade de kostnaderna, levde snålt och har levt i hyresrätt alltid eftersom jag inte haft möjlighet att spara ihop de hundratusentals kronor det faktiskt handlar om. Det beror inte på att jag festat upp tre års inkomster. 


    Och jag undrar några saker: 
    Sparade du till hela insatsen själv? Hur mycket handlade det om? 


    Vad hade du för inkomst mellan 18 och 21? 


    Betalade du något hemma? Hur mycket kunde du spara? 


    Gick dina föräldrar i borgen för dig vid första lägenhetsköpet? 


    Rätt viktiga frågor så svara gärna. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-07-31 10:22:56 följande:
    Vi betalar stora mängder i skatt varje månad så att vi får pengar av staten vet jag inte om jag vill kalla det. 

    Va? Det är ju ett bidrag från staten? Det är inte villkorat av inkomst eller skatt. Vad ska du kalla det annat än ett bidrag från staten? 


    Sen är det ju så att bidraget är utformat så att det inte kommer med några krav alls, vilket gör att vissa får använda det som det från början var tänkt (utjämna inkomstskillnaderna mellan föräldrar och icke-föräldrar) och andra kan sätta in det på banken. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-07-31 10:29:44 följande:

    Ja du kan ju läsa hur många studier du vill kring detta, du sitter fortfarande fast i din hyresrätt. Du betalar hyra till en fastighetsägare som får hela kakan, dvs värdeökningen av bostaden du betalar alla kostnader för. 


    Vi har bundit vår ränta lågt i 10 år så att räntorna stiger är inget som berör oss. Jag tänker alltid långsiktigt vad gäller ekonomin. 


    Men varför detta förakt för hyresrätter? Jag har samma fyra väggar, golv och tak som alla andra. Jag har ett hem. Och det kostar mig en viss summa per månad. Jag sitter inte fast. Jag bor i min lägenhet helt enkelt. :)
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Mini) skrev 2022-07-31 11:16:41 följande:
    Jag kan förstå att man kan tänka så. Men samtidigt varför ska vi som sparat, snålat hela ungdomstiden, arbetat och studerat samtidigt under lång tid, nu tjänar hyfsat bra, arbetar mycket, har stort yrkesansvar och betalar skatt som alla andra inte ha barnbidraget? 
    T o m mer än hälften av en del av lönen betalar vi i skatt. Kan inte vi också få något tillbaka? Vi betalar strax under 1 miljon i skatt tillsammans per år här.
    Nä våra barn har också rätt till barnbidraget tycker jag. Du får gärna tycka annorlunda såklart. 

    Men det är just här resonemanget blir fel. Vi som jobbat sen gymnasiet eller tidigare och inte haft föräldrar som kunnat skänka pengar till oss, har sparat, gnetat, snålat, köpt begagnat. Du verkar tro att alla som inte är rika har haft massa pengar som de slarvat bort. Med den vanföreställningen är det klart att man kan komma fram till att man är värd mer pengar. Men så är det ju inte. Du har sparat för att du har haft pengar att spara. Andra har fått ta av varje krona av lönen för att betala räkningar. Jag slås av att ni med mycket pengar inte verkar kunna känna glädje över detta utan ser det som att just ni har fått försaka lyx som alla andra unnat sig. Det är ju inte så. En del har mer pengar en del mindre. Att ta studielån eller inte är inte ett val för de flesta. Att kunna bo hemma gratis hos föräldrar länge är inte ett val för alla. Att kunna lägga undan massa pengar i många år är inte ett val för alla. 


    Var GLAD över dina privilegier men glöm inte att du har haft en start i livet som en ytterst liten andel av världens befolkning har möjlighet till. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-31 10:28:44 följande:

    Jag svarade inte just dig utan andra i tråden som pratade om sina val. 


    Men nu när du tar upp det: jag har hört  bekanta påpeka samma som du. Men jag tror du missuppfattar. Jag flyttade hemifrån när jag var 16. Jag har försörjt mig själv sen dess. Jag har inte heller åkt på flashiga resor, festat massor eller konsumerat dyrt. För mina pengar gick ju såklart till hyra, el, mat, osv. Det är det här du kanske inte fattar: du kunde vid 21 köpa en lägenhet för att du inte behövde ha några kostnader under den tiden. Jag hade de kostnaderna, levde snålt och har levt i hyresrätt alltid eftersom jag inte haft möjlighet att spara ihop de hundratusentals kronor det faktiskt handlar om. Det beror inte på att jag festat upp tre års inkomster. 


    Och jag undrar några saker: 
    Sparade du till hela insatsen själv? Hur mycket handlade det om? 


    Vad hade du för inkomst mellan 18 och 21? 


    Betalade du något hemma? Hur mycket kunde du spara? 


    Gick dina föräldrar i borgen för dig vid första lägenhetsköpet? 


    Rätt viktiga frågor så svara gärna. 


    Påminner om mina frågor här. Vore bra om du kan svara på dem. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Fröken Zoom) skrev 2022-07-31 11:48:31 följande:
    Jodu, jag har sparat, jobbat och investerat ihop varje krona till min första insats.
    Började sommarjobba när jag var 14 år. Började försöka tjäna pengar redan när vi sålde majblommor i mellanstadiet.

    Min ensamstående mor hade inte ens kunnat hjälpa mig en termin om jag misslyckades med högskolestudierna och den ångesten bara spädde på behovet att försöka få ihop pengar.

    Men det var också lättare att få ihop de pengarna på 90-talet, det är bara fakta.
    Menar du att du medan du studerade betalade hyra, mat, försäkringar och övriga räkningar och samtidigt sparade ihop till en insats? Vad hade du för extrajobb då? 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-31 11:53:39 följande:
    Menar du att du medan du studerade betalade hyra, mat, försäkringar och övriga räkningar och samtidigt sparade ihop till en insats? Vad hade du för extrajobb då? 

    Och hur stor var insatsen? 


    Folk vill liksom prata om pengar utan att nämna kronor och ören. :D Låt oss vara raka här - vad hade du i inkomst, vad hade du i hyra och vad kunde du spara? 


     

  • Anonym (Stina)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-07-31 12:04:23 följande:

    Och jag undrar några saker: 
    Sparade du till hela insatsen själv? Hur mycket handlade det om? Ja. 225.000 kr.



    Vad hade du för inkomst mellan 18 och 21? Lite olika pga mycket OB-lön. Men fick ut ca 20.000kr sammanlagt från båda jobben.



    Betalade du något hemma? Hur mycket kunde du spara? Jag betalade 10.000 kr i månaden hemma. Sparade ca 9000 kr i månaden. 



    Gick dina föräldrar i borgen för dig vid första lägenhetsköpet? Att gå i borgen är väldigt ovanligt, banken vill se en medlåntagare till lånet om så behövs. Men nej det behövdes inte i mitt fall då jag kunde redovisa stadig inkomst i flera år bakåt. 



    Rätt viktiga frågor så svara gärna. Duger mina svar för dig eller undrar du något mer? 


    Nej jag undrar inget mer - tack för ditt svar! Du har haft en bra inkomst från 18-årsdagen (mer än t ex en utbildad bibliotekarie) och har därmed kunnat lägga undan en ansenlig summa varje månad. Bra jobbat! Men snälla glöm inte att du bott hemma under tiden och därmed haft en ekonomisk trygghet som man inte har om man bor själv. Du har betalat mycket för att bo hemma men du har inte behövt köpa en möbel, betala en försäkring, fått hysta upp 2 eller 3 månadshyror på ett bräde som disposition. En bra och säker sits och jättebra start i livet. 


    Det enda jag säger är att det är något att vara glad för. Det betyder inte att alla som inte kan spara 9000 i månaden är lata slöfockar som åker på resor hela tiden. Kan du se detta? 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Signe) skrev 2022-07-31 13:26:55 följande:
    Nej man ska inte röra rotbidrag, den helt underbar, vi har en bostad i Norge, vi har använt det Svenska rotbidraget och renovera upp den, man använder vanliga norska företag/arbetare, kan sedan använda rotbidraget från Sverige efter som vi är Svenska medborgare. sedan kan vi sälja den efter Norska regler vid försäljning av bostad.  Jag tycker rotbidraget är sjukt bra.

     


    haha, ursäkta? Man ska inte röra ROT-bidraget för det är bra för dig? t o m fantastiskt: fast tanken med detta bidrag (för det är ett bidrag, det ska vi inte glömma) är att det ska finansieras av att hantverkare etc får mer jobb och därmed betalar mer till skattekassan, så kan man faktiskt få bidraget utan att en enda krona går tillbaka till Sverige. Det är klart att du tycker det är fantastiskt, det är ju rätt enastående. Men att våra skattepengar ska gå till att du ska renovera din bostad skattefritt är ju bara enastående för dig. Inte för någon annan. Det du skriver är inte ett argument för ROT, snarare ett argument mot. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Fröken Zoom) skrev 2022-07-31 13:44:42 följande:
    Studielånen räckte då utan problem till hyra, mat och försäkringar i Lund.

    Korridorboende hade inte 12-månadershyra utan 10 månader, så 2 månader bodde man "gratis".

    Jag köpte kläder på secondhand, minns med värme en grön jägarrock som det stod Berliner Herrenmode i, den hade jag med uppkavlade ärmar i fyra vintrar tills fodret var en enda trasa. Ihop med en grön tweedhatt, haha.

    Mobiler fanns inte än, vi delade åtta pers på en korridortelefon.

    Jag hade billiga hobbies, fantasirollspel kostar nästan ingenting, och för att träna gick man på studentsubventionerat gym, Gerdahallen, som då var det största träningscentrumet i Norden.

    Med studentkortet reste jag för halva priset på tåget och då var tåg billigt.

    Jag köpte oftast inte böcker utan lånade på UB eller kopierade och betalade per sida, det var billigare.

    Jag lagade mat på studentnationens restaurang så ofta jag kunde för då åt vi gratis.

    Vi hade matlag på korridoren så en lagade till alla en dag i veckan. Vi bakade bröd och gjorde soppor och grytor, man lärde sig uppskatta röda linser och att dryga ut kötträtter med mer grönsaker.

    Jag sommarjobbade först på olika kommunenheter i högstadiet, de vanliga jobben för unga som lottas ut, finns fortfarande där jag bor idag och min son hade ett sånt förra året. Sedan på tre olika museer, nästan hela sommaren inkl. t.ex. midsommarhelgen med dubbel OB samt några helger under terminerna.

    Oftast som museivärd, någon gång putsade jag alla deras fönster, målade bitar av utställningar, rensade ogräs, hade några somrar i cafeet med hopplösa linneskjortor som skulle strykas varje morron, och så fick vi skrubba fågelskit från utemöblerna varje dag för de stod under träd...härliga tider! 

    Jag vågade investera det som jag kunde spara i aktier och med den uppgång som var under 90-talet blev kapitalet tillräckligt för att jag skulle få bolån, då jag också hade tillsvidareanställning.
    2 år senare kom kraschen och IT-aktierna störtdök men då hade jag redan fått mitt lån.

    Med andra ord: jobb och en stor del tur samt fördelen att varit ung under just rätt år. 


    Om du istället jobbat heltid efter studenten hade du inte kunnat bo i studentkorridor (som då var billigt men nu kostar en hel del). 


    Dina investeringar hade som för så många kunnat ätas upp under kraschen, men du klarade dig med 2 år när. 


    Du kopierade ur böcker vilket man egentligen inte får göra (men förståeligt). 


    Du köpte hus när det var billigt - och tog lån därefter. 


    Jag säger inte att du inte jobbat hårt men precis som jag skrivit till TS så handlar det inte om att alla som köpt en bostad har gjort smartare val, arbetat hårdare, varit klokare. Alla val du har kunnat göra handlar framförallt om ett väldigt generöst bidragssystem och studiesystem. Det tycker jag vi ska vara tacksamma för. Lite ödmjukhet skadar ingen. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Okej) skrev 2022-07-31 14:13:22 följande:

    Men snälla nån Stina! Du verkar ju vända på allt så att det låter som att alla har haft det så mycket lättare än dig och att det är därför du står där utan pengar. Men vet du vad skillnaden är mellan dig och dem? Det är att de inte drar på sig en offerkofta vid minsta motgång.

    Att vara student betyder också att man mister mycket när man tänker på alternativkostnaden. Hade man inte varit student hade man kunnat jobba heltid och fått mer i inkomst att investera och spara. Så få det inte att låta som att livet är så enkelt för att man väljer att plugga vidare. Men vissa personer väljer att plugga vidare och offra några år av arbete för att förhoppningsvis få en högre lön efter examen. 


    Det är inget fel på att vilja att ens barn ska ha en bättre start i livet än man själv hade. Jag vet flera personer som fått arv eller sparande från föräldrarna, ja de har det lättare än vad jag har haft men vad hjälper det mig att vara missunnsam? Istället väljer jag att läsa på om investeringar och tar risker för att öka mitt kapital, och det vill jag att mina framtida barn ska få ta del av. 


    Men jag står inte utan pengar! Jag har en bra inkomst och en högskoleutbildning i ryggen. :) Jag är verkligen inget offer:

    jag har fått en gratis utbildning. Jag har fått studielån under tiden. Jag har fått sjukvård, barnomsorg och barnbidrag. Jag har fått betalt för föräldraledighet och vab.  Jag har dessutom ett bra och stort boende som kostar mig mindre än 8000 i månaden inkluderat parkering, driftskostnader etc. Hur ekonomin än utvecklas kommer jag alltid ha råd med min lägenhet. Jag trivs i hyresrätt.

    Jag är helt ok att andra vill äga sin bostad. Det jag vänder mig emot är just den åsikt du ger uttryck för: 

    Bor man i hyresrätt har man inte jobbat tillräckligt hårt.
    Det faller ju på dessa enkla punkter: 

    1. Alla vill inte äga sitt boende. 


    2. Alla kan inte äga sitt boende. 


    3. Alla som jobbar hårt kan inte äga sitt boende.

    Jag tycker (som jag skrivit flera gånger) att man ska vara glad om man har det bra och fått det liv man strävat efter. Man behöver INTE börja se ner på andra för det. Vi lever i världens bästa land. Vi har haft utjämnande bidrag i många många år. Vissa bidrag är inte ens inkomstprövade, som barnbidraget och därför kan vissa använda det till sparande. Det betyder INTE att de som inte kan spara är sämre människor. 


    Så nej, ingen offerkofta här. Jag är fullt medveten om hur mycket jag har fått gratis. Det tycker jag fler borde vara. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Oxå 4) skrev 2022-07-31 14:45:04 följande:
    Bittert är däremot att se hur en hyresrätt tycks vara en markör som något sämre, att det indikerar att jag inte vill ge mina barn en bra start iom att jag inte sparat barnbidraget i 18 år. 
    Jag är dessutom uska sen 26 år, Södra Norrlands inland. Men nån måste ju vara uska och alla kan inte bo i Stockholm. 
    Du har med många andras resonemang i tråden inte jobbat hårt nog. Haha. Säg en uska som inte sliter, särskilt med pandemin som varit.

    Och är det inte märkligt att alla vill att det ska finnas uskor, barnskötare, städare, sophämtare, butiksbiträden, pizzabagare, etc men samtidigt ser man ner på dem? Om de inte har en tät partner som ser till att de kan köpa rätt statussymboler alltså. ;) 

    Sen handlar det väl också om att det är mycket man vill att barnen ska ha med sig ut i vuxenlivet. En del vill ge dem 400.000 och en taskig människosyn plus klassförakt. Det är ju vad jag skulle säga är en rätt trist start. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Oxå 4) skrev 2022-07-31 15:03:01 följande:
    Mm. Jag valde dessutom att köpa glass och gå på Leos lekland (vad är det?) istället för att spara bidraget. 
    Alla dessa glassar. :(
  • Anonym (Stina)

    Även om jag personligen tycker det är rätt sjukt att barnbidraget ska kunna användas som sparande när hela tanken med det är utjämning av ekonomiska klyftor så är det ju trots allt så det är utformat. 


    Man har politiskt gjort ett antal utredningar angående att inkomstpröva barnbidraget men det har visat sig vara kostsamt att lägga till all den administration som det skulle innebära. Därför har man valt att fortsätta som man gör nu, med bieffekten att klyftorna i många fall ökar, och de ökar i nästa generation - det är ju inte barnen själva som sparat ihop pengarna utan deras föräldrar. 


    För den som är intresserad av politik så är det de borgerliga partierna som de senaste åren lagt in motioner om att behovspröva barnbidraget. Inte så förvånande men jag tror inte det avspeglar sig i deras väljare. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-01 07:13:56 följande:
    Jag har röstat åt det liberala/borgeliga hållet och vill behovspröva det. 

    Ja det låter ju rimligt. Men förvånande många borgerliga jag träffat har inställningen att allt de själva har rätt till är bra bidrag, allt de själva inte har borde stramas åt. 


    Det finns ju goda argument för båda åsikterna, problemet verkar vara att vissa bidrag ses som lite finare än andra. Och just behovsprövning verkar vara en sådan markör som gör att ett bidrag ses som lågstatus medan ett annat ses som en rättighet. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-01 07:13:56 följande:
    Jag har röstat åt det liberala/borgeliga hållet och vill behovspröva det. 
    Sen kan det ju tilläggas att inget parti driver frågan om behovsprövat barnbidrag. Det kommer motioner ibland, alltid från högerblocket men det röstas alltid ned. Inget parti står bakom en behovsprövning. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-01 08:49:22 följande:
    Som svar på din fråga så tror jag inte ett skit på att det skulle fungera att inkomstbepröv barnbidraget. Det har redan testats i Sverige och fungerade inte då heller.  Det har även prövats i England där arbetsmarknaden lamslogs pga att alla föräldrar hellre gick ner till 75 % arbetstid för att få rätt till barnbidraget. Är det så du vill att samhället ska se ut? Alla föräldrar går ner till 75% för att täcka upp med barnbidraget? 

    Det slutade inte behovsprövas för att det inte fungerade. Det slutade behovsprövas för att man fattade ett politiskt beslut att lyfta barnfamiljer generellt. 


    Det är mycket förvånande att du använder england som exempel. Arbetsmarknaden lamslogs inte för att alla gick ner till 75% utan det handlar om precis samma fattigdomsfälla som många kan hamna i med bostadsbidraget i Sverige. Dvs: man förblir i fattigdom eftersom risken att därmed hamna över en gräns och bli återbetalningsskyldig vore förödande. Det handlade alltså inte om att lite lättjefullt gå ner till deltid utan att inte kunna ta sig UPP från deltid. 


    Så jag tycker det verkar som att du har missuppfattat mekanismerna bakom detta även om du typ fattar helheten. 


    Fattiga människor är inte lata är nog bra om du utgår från. 

Svar på tråden Spara barnbidraget?