Inlägg från: Anonym (GåVidare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (GåVidare)

Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?

Anonym (Järnettan) skrev 2022-11-20 10:11:21 följande:
    Det är väl snarare ett tecken på att vi har det så bra och är så avtrubbade i väst att det enda som kan kittla våra sinnen är att se extrema situationer. Eftersom det finns så lite i vår vardag som faktiskt är farligt.

De som dagligen lever med svält och död i sin omgivning har naturligtvis inget intresse för sådant även om de skulle ha möjligheten, fortfarande är verkligheten värre än sagan på många håll på jorden.
    Sverige och övriga västländer var väsentligt mycket tryggare för 70 år sedan, men då fanns inte det där behovet av att "kittla sinnet". Nej, det Battle-Royal-inspirerade temat ligger i tiden. Det som ligger framför oss har tillskrivits lite olika namn av olika tänkare, såsom "the age of consequences/austerity", "convergence of catastrophes", "the end of liberalism/history", "clash of civilizations" osv.

Den nuvarande världsordningen sjunger på sista versen, samtidigt existerar inga nya, någorlunda etablerade, idéer för att leda oss in i framtiden. Utom möjligen då World Economic Forums "fjärde industriella revolution" och New World Order. Att göra verklighet av dessa idéer kräver dock en radikalt minskad folkmängd, ett massmord, eftersom industrialismens arbetarklass och medelklass inte längre behövs när vi går in i kapitalismens nästa fas. Därav populariteten för serier som Squid Games, därav också vaccinpass och "tvångsvaccinering": likt boskapsdjur ska medelklassen och den gamla arbetarklassen fösas in i slakthuset och avlivas som sederade grisar.
  • Anonym (GåVidare)
    Anonym (Järnettan) skrev 2022-11-20 11:18:49 följande:
    Det var inte alls bättre för 70 år sen, det har gått upp och ner vid kriser men generellt blivit bättre i världen i form av färre extremt fattiga. Men det är typiskt för sådana som du att ni idealiserar en tid som är just precis bortom en mansålder, för att ni aldrig upplevt den själva och det inte finns någon kvar i er närhet som lever och kan förklara för er exakt hur shitty det var då, för fler än idag. En av mina släktingar blev dock 102 år gammal och var klar i skallen till sista tre månaderna. Hon hade rätat ut dina villfarelser fort.

Nu har vi haft ett bakslag med pandemin, och miljoner människor har åter hamnat under fattigdomsstrecket, men generellt har trenden varit till det bättre under årtionden.

Inte en jävel bryr sig om vaccinpass längre, jag har rest i flera länder i Europa i år och ingen kollade de pappren vid inresa ens när det står på Sweden Abroads resesidor att de gör det, så den konspirationsteorin kan du lägga på sophögen där den hör hemma. Vaccination är fortfarande frivilligt men din rätt att åka runt och smitta folk med en sjukdom som kan vara dödlig är inget som prioriteras, bara.

Om det var så att 10% av alla dog av covid-19, oavsett ålder och hälsostatus, hade du fortfarande tyckt att det var orimligt att begränsa spridningen? Var går gränsen? Jag tror inte många hade stått fast vid att det var hemskt med lockdowns och vaccin då faktiskt.

Det som jag också tror (helt utan att ha kollat några konspirationsteorier på youtube) är att samhället i tid måste hantera de personer som kommer att bli utan jobb när industri 4.0 är fullt realiserad. Det kommer helt enkelt inte att finnas några jobb som de kan utföra som inte automation kan göra billigare och bättre. Och antingen hittar samhället en acceptabel lösning som låter dem leva ifred med en viss mängd resurser/universal income, eller så kommer det att bli någon form av samhällsuppror.

Vi har inte haft några revolutioner i Sverige oavsett besökande agitatorer från Ryssland och omfattande förberedelser- vi hade istället en berömd omröstning där arbetarrörelsen valde väg, och vi valde fackföreningar, strejker och förhandling. Jag tror därför att om några länder i Europa kommer att undvika den blodiga vägen så är det vi i Norden. För så är vår historia och vår samhällsgenetiska makeup, och det är inget som ändras på en generation.

Ett allt större hot är dock klimathotet, och om pollineringssystemen i världen fallerar och för mycket odlingsbar mark torkar bort eller dränks så blir det krig och vi kommer att tvingas välja mellan att dränkas i klimatflyktingar eller stänga våra gränser och bidra till massdöd. Jag hoppas verkligen att jag hinner checka ut innan det händer men tyvärr är jag osäker på om det stämmer.
    1) Sedan 90-talskrisen har det inte blivit bättre för de flesta i Sverige, tar vi med lån och skulder i beräkningen (som ju är ett löfte om en framtida räkenskap) så har majoriteten i yngre generationer blivit urfattiga slavar. Jag är knappast ensam att hävda detta, utan det är mer eller mindre konsensus bland ekonomhistoriker.

2) "Pandemin" ja. Men vad var den egentligen? I ekonomiska termer skedde samma omfördelning av resurser till den rikaste procenten under covidåren som skedde i Ryssland när Sovjetimperiet föll. Covid var bara en social konstruktion, ett sätt för eliterna att konsolidera makt och resurser utan att väcka misstanke i breda folklager. Ingen vill ju "drabbas sjukdom", i en pandemi (verklig eller påhittad) kan alla åtgärder motiveras med att det är för vårt eget bästa.

3) "Covid" är inte slut eftersom den ekonomiska kollapsen av Västimperiet endast är dess inledande skede. Vaccinpassen kommer därför tillbaka, precis allt tyder på det. Om det sedan blir nästa år eller 2025 vet inte jag, men de kommer att återinföras. Förmodligen i ett försämrat ekonomiskt läge varpå matransonering kan villkoras mot att man tagit den senaste versionen av sprutan.

4) Det du skriver om att hantera personer utan jobb i den kommande ekonomin är i stora drag korrekt, och det är som du säger att det skulle bli samhällsuppror om det inte hanteras på något sätt. Just precis av den anledningen är medborgarlön (en slags ransonering) villkorad genom vaccinpass den ultimata lösningen för att kväsa uppror samtidigt som man reducerar folkmängden genom att göra folk sjuka och förkorta deras livslängd. Hur kan detta vara så svårt att se? Bevisen finns praktiskt taget överallt. Detta är till exempel anledningen till att allting idag (från lekparker till myndighetsinformation) ska handikappanpassas. Inte av välvilja utan som förberedelse inför massmordet och den ofantliga mängd sjuka och handikappade som det kommer generera.

5) Som du säger kommer revolutionen med all sannolikhet inte att starta i Norden utan USA och Frankrike är mycket bättre kandidater. Återstår att se hur Sverige påverkas, och på sätt och vis håller jag väl med dig att det vore önskvärt om alltför stora våldsamheter kunde undvikas.
  • Anonym (GåVidare)
    nihka skrev 2022-11-20 13:49:30 följande:
    Det är exakt vad kvinnor gör, låser dörren om sig och sin så åtråvärda fitta. Om dessa misogynister sedan bara hade fått knulla genom nyckelhålet hade det varit betydligt tystare, fast förstås ett fullständigt ointressant scenario för kvinnan.

Dessa män utgör en ytterst liten andel av alla män och är också en ytterst liten andel av de män som hittat hit, men de står för en oproportionerligt stor andel av alla trådar och inlägg. Bara en sådan avart kan ju skapa flera trådar om dagen och svara sig själv och andra under många olika signaturer.
    Intressant att du retirerar till att diskutera om mig, dessutom påklistrandes nedsättande epitet, snarare än att bemöta inläggen. 

Denna ytterst minimala andelen män kommer med all sannolikhet att växa i takt med att situationen förvärras. Den så åtråvärda "fittan" är naturligtvis alldeles för övervärderad, en övervärdering inte minst inceldiskursen bidrar till att upprätthålla. Egentligen är det nuvarande samhällets fokus vid sex också bara ett uttryck för den allomfattande stagnationen: i ett läge utan framsteg och uppfinningar i ett kapitalistiskt system lyfts sex och perversioner som sunda drivkrafter (trots att det egentligen är synder) i syfte att skapa illusionen av framsteg.

Nej, ger man det lite eftertanke är det ganska svårt att skilja den där "åtråvärda fittan" från den bittra "FarmorsFittan", på samma sätt som vällusten är svår att skilja från äcklet och skulden och skammen.
  • Anonym (GåVidare)
    Anonym (Järnettan) skrev 2022-11-20 14:13:39 följande:
    1) Du har bara med dig ena delen av ett resonemang här. Skuldkvoten har förvisso ökat mycket, men kostnaden för skuldsättningen, alltså räntebetalningens storlek i förhållande till inkomst, toppade 1990 för att sedan minska igen. Se graf räntekvot genom att scrolla ner.

www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-skulder/

Vidare från Ekonomifakta:

Ett tredje mått som kan användas för att bedöma hushållens totala skuldsättning är skuldsättningen i förhållande till de finansiella tillgångarna. Denna skuldkvot har i det närmaste hållit sig konstant under hela denna period. En viktig förklaring till det är att börsen stigit kraftigt under dessa år.

2-3) Håller inte med. Det finns mycket skarpare saker att ta till om man verkligen vill skada samhället med virus.

Species jump och virusmutationer sker kontinuerligt men det som avgör pandemisk potential är spridning och initial reaktion hos den första infekterade människans immunförsvar. Det kunde lika gärna varit en muterad fågelinfluensa som blev pandemisk och vi gick redan på övertid vad gäller detta. Det troligaste är därför att det kommer en ny farlig influensatyp eller annat virus inom 5 år eftersom folk envisas med att resa och utsätta sig för tiotusentals smittillfällen dagligen. Men det hade klart kunnat hjälpa om iman fick bättre hantering av kött och djur borta i Kina. Ibland är det nästan så jag överväger att flytta till en liten enslig gård och jobba remote.

4) Jag tror att det kommer att bli någon form av medborgarlön men knappast att detta kopplas till några vaccinationer. Sedan årtionden tillbaka har dock olika vaccinationer krävts för att man ska få resa- varför är inte vaccin mot gula febern eller hepatit A och B lika onda och kontrollerande påhitt av staten i så fall? Var var protesterna då?

5) USA är det som jag tror kommer att falla. Som alla imperier har de inte insett att deras guldålder har varit och att folk i olika delar av landet vill helt olika saker. Jag tror förenta staterna kommer att implodera under detta seklet, inte minst av sin egen krossade självbild.

Och Kina kommer att vakna och sträcka på sig med musklerna från att vara världens största ekonomi. Vad kolossen egentligen vill vet vi dock inte, och det finns många arenor för krigföring idag så de behöver agera försiktigt. Men fakta säger väl att om de så småningom tillverkar hälften av allt i hela världen så kommer de att kunna köpa upp resten av den bit för bit.

Cixin Lius böcker The Threebody Problem + 2 till och hans novellsamling "The Wandering Earth" och särskilt novellen "den siste kapitalisten" hade du nog funnit intressanta om du inte har läst dem redan.
    1) Resonemanget är såklart mer omfattande och på en annan nivå än att det går använda statistik från SCB. Men när man förstår hur det förhåller sig råder det inget tvivel om saken. Svårt att förklara i några få meningar eftersom det kräver en annan syn på den historiska utvecklingen. Men kolla upp begreppet "secular stagnation". Den här föreläsningen av en svensk-amerikansk professor är annars den mest lättillgängliga sammanfattningen jag känner till: 

2-4) Nå, det återstår att se. Angående varför ingen reagerat på vaccinkrav tidigare är för att covidpassen inte bara krävdes för utlandsresor utan även inom länder, för att besöka ett köpcentrum eller en biograf t.ex. Det för tankarna till Uppenbarelseboken och "Vilddjurets märke", som i den sista tiden krävs för att få köpa och sälja. Något som passar väl in i vår satanistiska tid tillsammans med en massutgallring av den boskapifierade medelklassen.

5) Tror det går snabbare än så, blir förvånad om USA överlever det här årtiondet. Allting går snabbare idag, en kollaps som tidigare i historien hade pågått i flera decennier kan i vår tid ske under ett fåtal år. Det är för övrigt så alla stora händelser (arabiska våren, flyktingkrisen, ukrainakriget, covid osv.) det senaste decenniet måste förstås, som ett uttryck för det kollapsande amerikanska imperiet.
  • Anonym (GåVidare)
    Anonym (Luke) skrev 2022-11-20 15:06:20 följande:
    Utifrån ett individperspektiv har du helt rätt. De här männen kan bli rika och attraktiva för kvinnor. Så sätt igång och jobba.

Ur ett samhällsperspektiv blir det dock att inte ta ansvar att hänvisa till "eget ansvar". 

Det finns mängder med saker man kan göra för att göra livet enklare för människor med svårigheter.
    * Förbud mot SMS-lån samt lagstadgad "maxränta"
    * Sockerskatt och förbud mot hög andel tillsatt socker. Speciell avdelning för godis i butiken som inte får ligga vid kassorna.
    * Daglig idrott i skolan
    * Förlängda skoldagar
    * Kortare lov
    * Hemkunskap på gymnasiet 
    * Utökad utbildning av privatekonomi på högstadiet och gymnastiet

Det var bara några exempel.
    Tror du glömde "fler fritidsgårdar".
  • Anonym (GåVidare)
    Anonym (Tred) skrev 2022-11-20 15:37:27 följande:

Fast det är ju en skillnad, män tenderar att skylla deras misslyckande på andra, kvinnor tenderar att skylla misslyckande på sig själv. människor som skyller sina misslyckanden på andra och samtidigt har tendenser till aggression är farliga.

Hur kan man hjälpa dessa individer att acceptera sin situation? Tror att alla, men framförallt män har ett ansvar att sätta tonen i olika forum, och som minst inte bidra till en radikalisering. män lyssnar på andra män.

Fast då exkluderar du den växande skaran män vars bästa utväg är radikalisering, du måste väl ändå hålla med om att de också existerar. Alla är inte skapta för att konkurrera i ett missbildat nyliberalt transsamhälle där lögn är sanning och sanning är lögn. Vad har du för råd att ge dessa män?

Jag förstår att du (i likhet med t.ex. Jordan Peterson) främst är intresserad att verka för att fler ska komma in i samhället. Det måste få vara okej. Men varför måste du för den skull vara emot att hjälpa resterande del, som aldrig kan integreras till det befintliga samhället?
  • Anonym (GåVidare)
    nihka skrev 2022-11-20 16:19:36 följande:
    Vet du vilka sjuka fucks det på riktigt hänger här? Visserligen bara en handfull, men inkludera. Nej. Spärra in. Ja. Fast de kanske redan är det men med näträttigheter.
    Det är naturligtvis också en möjlighet, dessutom dit vi är på väg. Men i så fall tycker jag man definitivt ska gå hela vägen snarare än någon halvmesyr, som Machiavelli konstaterade så är det farligaste en envåldshärskare kan göra att lämna sina motståndare vid liv. Varför inte gör lidandet kort och dessutom på köpet bjuda på lite skådespel: min röst faller på offentliga avrättningar.
  • Anonym (GåVidare)
    Anonym (Järnettan) skrev 2022-11-20 17:00:59 följande:
    Äkta slask blir mest smaklöst och enahanda.

Bättre att göra Ready Player 1 av det i så fall- turnering i VR med enhanced final och sen en stilla injektion IRL när du inte klarade next stage. Och lättare att recycla allt protein på ett hygieniskt sätt än från en sandig arena.

Men skämt åsido- det finns ju alltid fotboll, för simpla själar.
    Bra tanke! Eller varför inte göra ett årligt event i stil med Battle Royal eller Squid Games? Överlevaren kammar hem nyrakad primadonnafitta!
  • Anonym (GåVidare)
    Anonym (Tred) skrev 2022-11-20 18:52:21 följande:

Samhället har en kapitalistisk underton som skapar incitament, samhället skapar rättigheter och skyldigheter. Samhället är ingen konspiration.

Om du inte vill leva i samhället eller verka i samhället med de rättigheter och skyldigheter så kan du flytta till en stuga i skogen, leva på naturen. Du pratar om att den rätta vägen för unga män är en politisk radikalisering. Varför inte flytta ut till skogen allihopa? Hålla er undan från samhället, kanske skapa ett kollektiv med kommunismen som värdegrund? win-win. 

Äsch! Det löns inte att fortsätta den här diskussionen. Vi lever i lite olika föreställningsvärldar! Förvisso kommer folk att börja dö i stor skala, men i vissa stunder, som nu till exempel, kunde jag inte bry mig mindre. Känslan att det Sverige, med sin schizofrena präktighet, och svenskarna förtjänar att gå under är ibland svår att undkomma. Samtidigt förstår ju jag också att det egentligen handlar om förpestande diskurser, såsom den sadomasochistiska kombinationen av nyliberalism och postmodern feminism som fördunklat och förmörkat människors sinnen och gjort dem outhärdliga. Sverige skulle må bäst av att driva ut de onda andarna! Näst bäst är dock massmordet, för det är precis vad detta satanistiska, egotrippade och gudlösa samhälle gjort sig förtjänt av.
  • Anonym (GåVidare)
    nihka skrev 2022-11-21 01:57:35 följande:
    Du behöver inte alls bry dig om vad jag diskuterar med andra om den lilla men högljudda grupp misogynister med ett ohälsosamt fokus på andra människors könsorgan som härjar på nätet.

För den som vill redogöra för sina fitterfarenheter finns det andra delar av forumet som är avsedda för det.
    Aha, ber i så fall om ursäkt för missförståndet att det var något av mina inlägg som avsågs. Misogynist hade nämligen stämt ganska dåligt. Med uttalandet ovan att fittan är övervärderad idag gav jag på inga sätt uttryck för misogyna åsikter, tvärtom egentligen. Framförallt kvinnor skulle må bra av en mer realistisk värdering av "fittan". Det blir en ganska stor börda för kvinnor att bära; att, i ett läge av ekonomisk nedgång och uteblivna framsteg, ansvara för att endast med fittans hjälp upprätthålla glöden och framstegsandan i samhället. I ärlighetens namn är det väl det du förbannat dig över i den här tråden (och det med all rätt)?

Så vi står egentligen på samma sida, du och jag.
Svar på tråden Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?