Anonym (Järnettan) skrev 2022-11-20 11:18:49 följande:
Det var inte alls bättre för 70 år sen, det har gått upp och ner vid kriser men generellt blivit bättre i världen i form av färre extremt fattiga. Men det är typiskt för sådana som du att ni idealiserar en tid som är just precis bortom en mansålder, för att ni aldrig upplevt den själva och det inte finns någon kvar i er närhet som lever och kan förklara för er exakt hur shitty det var då, för fler än idag. En av mina släktingar blev dock 102 år gammal och var klar i skallen till sista tre månaderna. Hon hade rätat ut dina villfarelser fort.
Nu har vi haft ett bakslag med pandemin, och miljoner människor har åter hamnat under fattigdomsstrecket, men generellt har trenden varit till det bättre under årtionden.
Inte en jävel bryr sig om vaccinpass längre, jag har rest i flera länder i Europa i år och ingen kollade de pappren vid inresa ens när det står på Sweden Abroads resesidor att de gör det, så den konspirationsteorin kan du lägga på sophögen där den hör hemma. Vaccination är fortfarande frivilligt men din rätt att åka runt och smitta folk med en sjukdom som kan vara dödlig är inget som prioriteras, bara.
Om det var så att 10% av alla dog av covid-19, oavsett ålder och hälsostatus, hade du fortfarande tyckt att det var orimligt att begränsa spridningen? Var går gränsen? Jag tror inte många hade stått fast vid att det var hemskt med lockdowns och vaccin då faktiskt.
Det som jag också tror (helt utan att ha kollat några konspirationsteorier på youtube) är att samhället i tid måste hantera de personer som kommer att bli utan jobb när industri 4.0 är fullt realiserad. Det kommer helt enkelt inte att finnas några jobb som de kan utföra som inte automation kan göra billigare och bättre. Och antingen hittar samhället en acceptabel lösning som låter dem leva ifred med en viss mängd resurser/universal income, eller så kommer det att bli någon form av samhällsuppror.
Vi har inte haft några revolutioner i Sverige oavsett besökande agitatorer från Ryssland och omfattande förberedelser- vi hade istället en berömd omröstning där arbetarrörelsen valde väg, och vi valde fackföreningar, strejker och förhandling. Jag tror därför att om några länder i Europa kommer att undvika den blodiga vägen så är det vi i Norden. För så är vår historia och vår samhällsgenetiska makeup, och det är inget som ändras på en generation.
Ett allt större hot är dock klimathotet, och om pollineringssystemen i världen fallerar och för mycket odlingsbar mark torkar bort eller dränks så blir det krig och vi kommer att tvingas välja mellan att dränkas i klimatflyktingar eller stänga våra gränser och bidra till massdöd. Jag hoppas verkligen att jag hinner checka ut innan det händer men tyvärr är jag osäker på om det stämmer.
1) Sedan 90-talskrisen har det inte blivit bättre för de flesta i Sverige, tar vi med lån och skulder i beräkningen (som ju är ett löfte om en framtida räkenskap) så har majoriteten i yngre generationer blivit urfattiga slavar. Jag är knappast ensam att hävda detta, utan det är mer eller mindre konsensus bland ekonomhistoriker.
2) "Pandemin" ja. Men vad var den egentligen? I ekonomiska termer skedde samma omfördelning av resurser till den rikaste procenten under covidåren som skedde i Ryssland när Sovjetimperiet föll. Covid var bara en social konstruktion, ett sätt för eliterna att konsolidera makt och resurser utan att väcka misstanke i breda folklager. Ingen vill ju "drabbas sjukdom", i en pandemi (verklig eller påhittad) kan alla åtgärder motiveras med att det är för vårt eget bästa.
3) "Covid" är inte slut eftersom den ekonomiska kollapsen av Västimperiet endast är dess inledande skede. Vaccinpassen kommer därför tillbaka, precis allt tyder på det. Om det sedan blir nästa år eller 2025 vet inte jag, men de kommer att återinföras. Förmodligen i ett försämrat ekonomiskt läge varpå matransonering kan villkoras mot att man tagit den senaste versionen av sprutan.
4) Det du skriver om att hantera personer utan jobb i den kommande ekonomin är i stora drag korrekt, och det är som du säger att det skulle bli samhällsuppror om det inte hanteras på något sätt. Just precis av den anledningen är medborgarlön (en slags ransonering) villkorad genom vaccinpass den ultimata lösningen för att kväsa uppror samtidigt som man reducerar folkmängden genom att göra folk sjuka och förkorta deras livslängd. Hur kan detta vara så svårt att se? Bevisen finns praktiskt taget överallt. Detta är till exempel anledningen till att allting idag (från lekparker till myndighetsinformation) ska handikappanpassas. Inte av välvilja utan som förberedelse inför massmordet och den ofantliga mängd sjuka och handikappade som det kommer generera.
5) Som du säger kommer revolutionen med all sannolikhet inte att starta i Norden utan USA och Frankrike är mycket bättre kandidater. Återstår att se hur Sverige påverkas, och på sätt och vis håller jag väl med dig att det vore önskvärt om alltför stora våldsamheter kunde undvikas.