• Mspetit

    På gränsen till graviditetsdiabetes, orolig.

    Gjorde en glukosbelastning förra veckan, var då i vecka 27, fick 4,6 på fasteglukos och fick 9 som resultat 2 timmar efter intag av glukos. Gjorde glukosbelastning i anledning av diabetes typ 2 i familjen, har inte haft några avvikande slumpvisa pglukos innan. Kommer från Göteborg, där är gränsen för graviddiabtes över 10, så jag hamnar precis under. Sett till studier innebär dock 9 nedsatt glukostolerans även om det inte är kriteriet för diagnosen graviditetsdiabetes. Men då jag hamnar under får jag ingen hjälp, över huvud taget Ingen dietist, ingen uppföljning, ingenting. Barnmorskan sa till mig att jag ju kan googla för att få råd på vad som är lämpligt att äta. Har gjort massor av egen research och inköpt glukosmätare för att hålla koll på mitt socker... Men jag känner mig otroligt utlämnad åt mig själv, orolig, ledsen och upprörd över "vården" som jag mottagit i samband med detta.
    Söker i anlednings av detta andra gravida eller tidigare gravida med liknande erfarenhet antingen av nedsatt glukostolerans eller graviditetsdiabetes att prata med i detta forum.

    - Vad är din erfarenhet av diabetes oh graviditet? 
    - Har du gjort fler än en glukosbelastning och fick du i så fal olika resultat?
    - Försvann glukosintolerans/diabetes efter förlossningen? 
     
    Hoppas vi hörs, hade vart till stor hjälp att komma i kontakt med andra. :) 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-08-03 18:24
    Råkade klicka i att man inte kan svara anonymt. Om du känner att du inte vill svara i tråden, men att det känns ok att skriva direkt till mig så går det också bra :)

  • Svar på tråden På gränsen till graviditetsdiabetes, orolig.
Svar på tråden På gränsen till graviditetsdiabetes, orolig.