• Anonym (Oerfaren)

    Orolig för restaurang, hur funkar det

    Jag har frågor som ni kanske tycker är dumma men jag har blivit utbjuden på mat i helgen men jag är orolig för om det värsta skulle hända, att han lämnar mig där utan att betala? Jag känner honom inte bra än och nu vill jag inte ha några kommentarer om att jag inte ska träffa honom för det är inte vad jag frågar om hjälp med! Utan svara bara på hur det fungerar är ni snälla! Är det den som beställer maten som de kräver på betalningen? Det borde vara så tycker jag men jag vet inte! Eller kan jag diskret säga till någon personal att jag kommer inte betala något? Om det är han som bjuder så är det väl honom de får kräva på pengarna om han beställer från menyn? Jag tror ju inte att han smiter från mig men OM!!!
    2 Vad ska man ha för kläder på sig?
    3Kan man gå ut och röka eller ser det fult ut?
    4Kan man gå till en toalett eller vänta till man ätit klart?
    5 Ska man slå av mobilen?

  • Svar på tråden Orolig för restaurang, hur funkar det
  • Anonym (F)
    Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-05 23:34:28 följande:
    Nej, jag hade nog inte känt att om de frågade det skulle vara pinsam, utan då blir det ju klart och tydligt. Men kanske inte behöver viska heller, som den jag citerade skrev
    Men vad tänker du? Ska du säga gill personalen att du inte tänker betala för den mat du äter, så att de vet det.

    De kommer ju inte laga något innan de säkerställt då att det kommer betalas för. Lagom tryckt stämning sen vid bordet när du misstänkliggjort din dejt inför personalen.
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2022-08-05 23:34:53 följande:
    Varför skulle han betala dig i natura, om han betalar notan?

    Du känner ju, enligt vad du själv skrivit, inte den här killen särskilt väl. Även om man kunde önska att alla killar som erbjuder sig att stå för notan på en dejt gjorde det helt utan att förvänta sig att få något annat än trevligt middagssällskap i gengäld, så är ju det inte alls så. 

    I bästa fall är han just en rik gentleman.

    I näst värsta fall lägger han något i din dricka när du går på toaletten eller går ut och röker, och du kvicknar till morgonen efter naken i hans säng (eller på ett motellrum). I allra värsta fall lägger han något i ditt glas, "stöttar" dig på vägen ut från restaurangen, med ett ursäktande till personalen om att du inte är så van vid att dricka, och de och han är de sista som ser dig i livet.

    Jag skulle aldrig låta en för mig okänd person ta hela notan på en restaurang, för många skulle tyvärr se det som självklart att det innebar att du därmed förstod att de förväntade sig att du skulle följa med dem hem efter middagen för att just betala i natura.

    Du borde avboka middagen och föreslå att ses över en fika där ni betalar var för sig, eller en promenad för att lära känna varandra ute bland folk.
    Kanske eftersom jag också skulle njuta av det? Det blir ju betalning åt mig också så på så sätt. Ni verkar utgå ifrån att jag inte vill samma sak med honom? Ja det skulle ju verkligen vara jättehemskt att ligga med en kille jag är attraherad av...

    Nej, jag kan inte se att han skulle lyckas droga mig på nåt sätt utan att jag märker det. Väldigt dramatiskt och osannolikt känns det du beskriver men jag ska tänka på det. 
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (F) skrev 2022-08-06 07:32:09 följande:
    Men vad tänker du? Ska du säga gill personalen att du inte tänker betala för den mat du äter, så att de vet det.

    De kommer ju inte laga något innan de säkerställt då att det kommer betalas för. Lagom tryckt stämning sen vid bordet när du misstänkliggjort din dejt inför personalen.

    Anonym (F) skrev 2022-08-06 07:32:09 följande:
    Men vad tänker du? Ska du säga gill personalen att du inte tänker betala för den mat du äter, så att de vet det.

    De kommer ju inte laga något innan de säkerställt då att det kommer betalas för. Lagom tryckt stämning sen vid bordet när du misstänkliggjort din dejt inför personalen.

    Jag vet inte om jag ska, det var ju en tanke jag hade som jag frågade er om i TS. Men det behövs kanske inte tänker jag nu.

  • Anonym (F)
    Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-06 08:41:08 följande:

    Anonym (F) skrev 2022-08-06 07:32:09 följande:
    Men vad tänker du? Ska du säga gill personalen att du inte tänker betala för den mat du äter, så att de vet det.

    De kommer ju inte laga något innan de säkerställt då att det kommer betalas för. Lagom tryckt stämning sen vid bordet när du misstänkliggjort din dejt inför personalen.

    Jag vet inte om jag ska, det var ju en tanke jag hade som jag frågade er om i TS. Men det behövs kanske inte tänker jag nu.


    Framför allt skulle det absolut kunna leda till att dejten tog slut och killen försvann. Kanske också att du blev portad.
  • Anonym (K)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 21:37:02 följande:
    Jag hittade det här:

    lawline.se/answers/solidariskt-ansvar-for-springnota
    SOLIDARISKT ANSVAR FÖR SPRINGNOTA

    Ett sällskap på fyra personer smet från notan på min restaurang. Två i sällskapet är kända av mig. Kan jag kräva dem på hela notan (jag vet inte vem som åt vad). Med andra ord, är man solidariskt betalningsansvarig för en restaurangnota på ett bord?


    LAWLINE SVARAR

    Hej!


    Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!


    Gällande brott vid springnota


    Tillämplig lag är Brottsbalken (1962:700) (BrB). När en eller flera äter på en restaurang och inte betalar genom så kallad springnota säger man att de begår ringa bedrägeri, även kallat snyltning (9 kap. 2 § 2 st. BrB). Där anges bland annat att: För ringa bedrägeri döms också den som utan att göra rätt för sig tillgodogör sig förtäring eller annat sådant som tillhandahålls under förutsättning av kontant betalning, oavsett om han eller hon vilseleder någon eller inte.


    Det betyder enkelt att den som beställer mat på en restaurang och inte betalar notan kan göra sig skyldig till ringa bedrägeri. Beroende på värdet av notan kan 9 kap. 1 § BrB om bedrägeri istället tillämpas.


    Skadestånd


    Tillämplig lag är Skadeståndslagen (1972:207) (SkL). Enligt 2 kap. 2 § SkL ska den som vållar ren förmögenhetsskada genom brott ersätta skadan. Skadan som du nu lidit genom att gästerna inte betalat är en ren förmögenhetsskada och enligt 9 kap. 2 § 2 st. BrB som redogjorts för ovan är skadan vållad genom brott. Gästerna som inte betalat är därmed ersättningsskyldiga enligt denna bestämmelse.


    Solidariskt skadeståndsansvar


    Ska två eller flera ersätta samma skada är huvudregeln att de svarar solidariskt för skadeståndet (6 kap. 4 § SkL). Du kan alltså kräva full ersättning av de gäster som är kända för dig. De gästerna får sedan regressrätt mot de övriga gästerna enligt reglerna om solidariskt ansvar.


    Sammanfattning


    För solidariskt ansvar krävs att det anges särskilt i lag eller avtal. När två eller flera ska ersätta samma skada gäller solidariskt ansvar som huvudregel enligt 6 kap. 4 § SkL.


    Att inte betala notan på en restaurang genom så kallad springnota kan utgöra ett brott (9 kap. 2 § 2 st. BrB). Gärningsmännen ska ersätta skadan som uppkommit genom sådant brott (2 kap. 2 § SkL) om det är flera gärningsmän svarar de enligt huvudregeln för ersättningen med solidariskt ansvar (6 kap. 4 § SkL).


    Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!


    Vänliga hälsningar,
    Lawline RådgivareRådgivare

    Det är inte samma situation om TS sitter kvar och vill betala sin egen mat men inte någon annans.

    Detta svar utgår ifrån att alla tillsammans smet och begått brott. 


     

  • Anonym (Åklagarhandläggare)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 23:24:27 följande:
    Ja, men om det bara är "ringa bedrägeri" så får du bara ett strafföreläggande. Småbelopp leder inte till rättegång. Nu vet jag inte var gränsen går (i pengar) mellan "ringa bedrägeri" och "bedrägeri av normalgraden", men det går säkert att leta upp om man vill...

     


    Detta är endast delvis rätt. Småbelopp kan absolut leda till rättegång, om misstänkt förnekar brott. Jag arbetar som handläggare på Åklagarmyndigheten och det är inte alls ovanligt med förhandlingar som rör exempelvis ringa stöld, ringa bedrägeri eller ringa narkotikabrott.

    https://www.aklagare.se/ordlista/

    S
    trafföreläggande 



    Ett alternativ till åtal vid vissa mindre allvarliga brott, som innebär att åklagaren direkt utan rättegång utfärdar böter och/eller villkorlig dom. En förutsättning är att den misstänkta personen erkänt brottet och accepterar föreläggandet.

    Om misstänkt i förhör uppger att han eller hon förnekar brott och inte kommer godta ett strafföreläggande blir det alltså åtal eftersom åklagaren har absolut åtalsplikt.

    Sen finns det ytterligare en möjlighet för domstolen att avgöra på handlingarna, men misstänkt kan begära huvudförhandling och få det.

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Åklagarhandläggare) skrev 2022-08-06 09:48:01 följande:

     


    Detta är endast delvis rätt. Småbelopp kan absolut leda till rättegång, om misstänkt förnekar brott. Jag arbetar som handläggare på Åklagarmyndigheten och det är inte alls ovanligt med förhandlingar som rör exempelvis ringa stöld, ringa bedrägeri eller ringa narkotikabrott.

    https://www.aklagare.se/ordlista/

    S
    trafföreläggande 


    Ett alternativ till åtal vid vissa mindre allvarliga brott, som innebär att åklagaren direkt utan rättegång utfärdar böter och/eller villkorlig dom. En förutsättning är att den misstänkta personen erkänt brottet och accepterar föreläggandet.

    Om misstänkt i förhör uppger att han eller hon förnekar brott och inte kommer godta ett strafföreläggande blir det alltså åtal eftersom åklagaren har absolut åtalsplikt.

    Sen finns det ytterligare en möjlighet för domstolen att avgöra på handlingarna, men misstänkt kan begära huvudförhandling och få det.


    Tack, det visste jag inte. Känns kanske lite dumt, att det ska hållas en riktig rättegång om en restaurangnota på 390 kronor? Med tanke på vad alla de inblandades löner och ersättningar kostar under tiden... Huvudsaken är ju att restaurangägaren, butiksägaren etc. får det han har rätt till. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-06 08:29:53 följande:
    Kanske eftersom jag också skulle njuta av det? Det blir ju betalning åt mig också så på så sätt. Ni verkar utgå ifrån att jag inte vill samma sak med honom? Ja det skulle ju verkligen vara jättehemskt att ligga med en kille jag är attraherad av...

    Nej, jag kan inte se att han skulle lyckas droga mig på nåt sätt utan att jag märker det. Väldigt dramatiskt och osannolikt känns det du beskriver men jag ska tänka på det. 
    Det låter lite, som att det är bättre att ni bara tar en varm korv och en pucko på närmaste Sibylla-kiosk (och betalar var för sig), och sedan går direkt hem och ligger med varandra...  Tomte

    Men berätta gärna hur det gick! Tungan ute
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 10:18:16 följande:
    Tack, det visste jag inte. Känns kanske lite dumt, att det ska hållas en riktig rättegång om en restaurangnota på 390 kronor? Med tanke på vad alla de inblandades löner och ersättningar kostar under tiden... Huvudsaken är ju att restaurangägaren, butiksägaren etc. får det han har rätt till. 
    Så hur ska det annars gå till? De som förnekar brott ska dömas utan rättegång?
  • Anonym (K)
    Anonym (Åklagarhandläggare) skrev 2022-08-06 09:48:01 följande:

     


    Detta är endast delvis rätt. Småbelopp kan absolut leda till rättegång, om misstänkt förnekar brott. Jag arbetar som handläggare på Åklagarmyndigheten och det är inte alls ovanligt med förhandlingar som rör exempelvis ringa stöld, ringa bedrägeri eller ringa narkotikabrott.

    https://www.aklagare.se/ordlista/

    S
    trafföreläggande 


    Ett alternativ till åtal vid vissa mindre allvarliga brott, som innebär att åklagaren direkt utan rättegång utfärdar böter och/eller villkorlig dom. En förutsättning är att den misstänkta personen erkänt brottet och accepterar föreläggandet.

    Om misstänkt i förhör uppger att han eller hon förnekar brott och inte kommer godta ett strafföreläggande blir det alltså åtal eftersom åklagaren har absolut åtalsplikt.

    Sen finns det ytterligare en möjlighet för domstolen att avgöra på handlingarna, men misstänkt kan begära huvudförhandling och få det.


    Har du varit med om att någon dömdes för att hen inte vill betala en annan persons springnota ? 

    Det är väl fullt rimligt att en person förnekar brott om man sitter kvar och vill betala sin egen nota. 


     

Svar på tråden Orolig för restaurang, hur funkar det