Inlägg från: Anonym (Mjölk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mjölk)

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Smurfen skriver
    Det är exakt samma sak som påstå att "black lives matters" är ganska svårt att argumentera mot eftersom man försöker skydda en verklighetsfrånvänd ideologi med innebörden av själva meningen.
    Kritiserar man ideologin tolkas det som ett bevis på att man inte håller med meningen.

    du pratar ju inte ens om varför genus är dåligt? Din enda retorik Handlar om att det är dåligt?

    jag kan förstå om du skulle argumentera för att bibehålla pojk och flickrum i förskolan, men du gör ju inte ens det.

  • Anonym (Mjölk)

    Ini skriver 
    Låter bra men är i stort sett som att slänga pengarna i skön då de maler plattityder. Skolan och vården behöver mer resurser och så läggs det pengar på att anställa genusvetare...

    trodde du gillade idén med jämlikhet mellan könen? Eller hur ska du ha det? innan Du instinktivt slänger ut ett inlägg (antar att ordet genus triggade din defensmekanism) försök sätta dig in i vad genusvegenskap innebär i en skolmiljö, argumentera mot det i så fall inte bara med retoriken att det är ?dåligt?

  • Anonym (Mjölk)
    Anonym (Mn) skrev 2022-08-14 00:21:15 följande:
    Du argumenterar väldigt fult.
    Om vi säger att Genusvetenskap är att jämställa med astrologi, kristallterapi eller för den delen, frenologi så menar du att jag inte tycker att våldet är ett problem eller att vi skall ta fram rottingen i klassrummet.
    Det är vitt skilda saker.
    våldet är ett problem som behöver lösas.
    Genus är en onödig lösning som förtvivlat söker problem.
    Du vet väl att några forskare skrev om ett kapitel i Mein Kampf där de ersatte jude med män och deras arbete höll på att tas in som ett viktigt arbete i en genusvetenskaplig tidning?

    https://www.wsj.com/articles/fake-news-comes-to-academia-1538520950
    om Du avser att jag argumenterar ?fult? pga att jag skriver om flick och pojkrum i förskolan? Detta jämställer du med att ta fram rottingen? Vem argumenterar fult här?

    faktum är att för inte så länge sen fanns flick och pojkrum i många förskolor, flickorna hade ett kök med dockor och pojkarna hade ett rum med bilar. detta Var innan genusvetenskap kom in och att man insåg att pojkar och flickor ska få leka med det de vill oberoende av kön. I stället för att styras in. Mer frihet helt enkelt.

    det finns andra fördelar med genus i skolmiljön också, läs gärna på.
  • Anonym (Mjölk)

    Här är ett exempel (från nätet)på hur genus spelar roll och har betydelse för problemställningen i ts 


    Det finns en tendens hos förskolans personal att prata om flickor och pojkar på ett könsstigmatiserande sätt. Till exempel när en pedagog beskriver en situation som varit osedvanligt stökig säger hon eller han kanske att ?pojkar är så stökiga?. Men är det verkligen pojkarna som är stökiga? Kan det lika gärna vara så att det just i den situationen var några pojkar som var stökiga? I det här fallet skulle det inte heller vara rätt att säga att ?barnen var stökiga?, då detta skulle vara stigmatiserande för alla barn. Kanske är det så att vi här måste säga att Olle, Kalle och Maria var stökiga, för att dels 


    1 Svaleryd, Kajsa. (2003) 


    visa på att det inte var vilka barn som helst och dels visa på att det inte har med kön att göra. ?Stöket? var situationsbetingat eller möjligen beroende av vissa enskilda individers beteende. Med genusglasögonen på näsan kanske vi också kan se att det här inte var något vanligt ?pojkars stök?. När Olle och Kalle började reta och putta på Maria kom en pedagog och avslutade det hela med att för Maria berätta att det är så här pojkar är, de brukar busa med flickor de tycker om. Denna föreställning om pojkar är inte ovanlig och den kan med dessa ord också vara början på den normaliseringsprocess2 som innebär att pojkar och män anser sig ha större rättigheter än flickor och kvinnor.

  • Anonym (Mjölk)

    Smurfen skriver 
    måste jag förklara varför det är dåligt att bygga "pedagogik" på lögner eller spelar du smurfig?

    berätta i stället varför du anser ?det? vara lögner, och experiment, det är en bättre argumentationsteknik.

  • Anonym (Mjölk)
    ClumsySmurf skrev 2022-08-14 01:07:46 följande:
    Jämlikhet mellan vad? queer flum har raderat könet.
    Förklara gärna hur man problematiserar sexuella trakasserier mot ickebinära av självidentifierade tjejer med snopp och flytande genusidentitet ur heteronormativt könsmaktsperspektiv i en normkritisk skolmiljö när förövarnas identitet avviker från normen och tillhör förtryckt minoritet med tolkningsföreträde.
    Vad pratar du om? Är det genusvetenskap?
  • Anonym (Mjölk)
    ClumsySmurf skrev 2022-08-14 01:18:09 följande:
    Man får bestämma sin genusidentitet själv och det ska inte ifrågasättas, det är bara för killar att genusvetenskapligt säga att de är tjejer. Finns det någon genusvetenskaplig förklaring till varför tjejer skulle utsätta andra för sexuella trakasserier?
    Vet inte om könstillhörigheten hamnar under genusvetenskap eller om det handlar om hbtq frågor. sexuella trakasserier är fel i alla former. vad är det du tolkar som lögner och experiment? Att människor har frihet att benämna sig som man eller kvinna?
  • Anonym (Mjölk)
    ClumsySmurf skrev 2022-08-14 01:42:43 följande:
    Men du vet väl att hbtq frågor bygger på genus"vetenskap"?

    "vad är det du tolkar som lögner och experiment?"
    "Queerteori är en samlingsbenämning på olika teoretiska perspektiv som utgår från att kön och sexuell läggning är en social konstruktion."
    "Att människor har frihet att benämna sig som man eller kvinna?"
    ->
    "Friheten" (berättigandet) att andra ska hålla med
    vad är det du tycker är negativt med genusvetenskap i skolmiljön? Att du anser att vissa personer vill kalla sig olika saker och det känner du är ett intrång på din frihet?
  • Anonym (Mjölk)
    ClumsySmurf skrev 2022-08-14 03:16:52 följande:
     Jag har givit exempel baserat på den genuspedagogik jämställdhetskonsulten Torbjörn Messing förespråkar, den person du citerat.

    Varför låtsas du inte förstå vad jag menar och bara fortsätter att upprepa samma fråga?

    "Att du anser att vissa personer vill kalla sig olika saker och det känner du är ett intrång på din frihet?"
    Av samma anledning till att vi har religionsfrihet, du kan ha din religion för dej själv men kräv inte att jag ska hålla med. Du får låtsas att kön är en social konstruktion och att tjejer föds med snopp men börjar du ljuga för barn att det är fakta har du gått för långt.
    I läroplanen för skola står ingenting om det du påstår. Att människor vill välja vad de kallar sig ser du som ett intrång på din frihet, det får stå för dig, kan inte sätta det i samband med misshandlade kvinnor.
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?