• Herrman5

    Minimalt rum till dotter,

     Jag är nyseparerad med en tvååring varannan vecka. Jag har nyss köpt mig en bostadsrätt på 50kvm då pengarna inte räcker till mer i Göteborg. I dagsläget har jag gjort om en klädkammare till ett mindre sovrum för tösen(140x240), ventilation dragen m.m. 


     


    I rummet står en mindre måttanpassad säng, senare blir det loftsäng. Hon får plats med leksaker etc som hon behöver idag, kläder etc finns i min garderob. 


     


     


     


    Nu till min fråga, hur länge är det OK att ha det såhär? Hon är hos mig varannan vecka och när hon är här så nyttjar hon ju hela lgh givetvis hon endast sover där och förvarar sina gossedjur, leksaker m.m. 


     


    När börjar det bli viktigt med ett eget större rum? Jag kommer inte ha råd att köpa en större lgh närmsta 4-5 åren så känner mig redan lite orolig..


     


    Tankar kring detta?


     


    Tack!

  • Svar på tråden Minimalt rum till dotter,
  • snöblask

    Oj förstår inte alls de negativa kommentarerna. Jag bor i Sthlm och det är ungefär så alla löser sin boendesituation när de separerar. Ja t.o.m. de som lever tillsammans. klädkammare eller sätter upp en vägg i ex vardagsrummet, delar av ett sovrum i två. Det kommer att fungera i många år. Min kompis son bodde så tills han flyttade hemifrån. Inte optimalt men det fungerade. Min yngsta är sju snart åtta och det hade lätt funkat för honom att bo så nu. Ibland tänker jag att han inte behövt ett eget rum då han alltid leker i vardagsrummet och helst sover med mig. Så sluta ha dåligt samvete. Låter som en jättebra lösning som absolut fungerar fem år framåt utan problem.

  • enola

    Jag bodde i en tvåa med min son tills han var närmre tre år och hade just den lösningen. Jag tog bort dörren på klädkammaren, tapetserade och lade in en golvmatta och vips hade han ett jättemysigt litet sovrum. Han sov dock bara där och hade alla leksaker i vardagsrummet. Funkade hur bra som helst! Vill barnet ha helt mörkt när hen sover så är det ju bara att hänga upp ett draperi, som på vilken sovalkov som helst :)

  • complicit
    Mortiscia80 skrev 2022-08-04 18:41:09 följande:

    Det är ok ungefär noll minuter. Du kan inte ha ett barn sovande i en klädkammare, det fattar normalt funtade människor. Det är sådana där arrangemang som folk får orosanmälan för. Varför kan hon inte ha sängen i samma rum som dig? Senare när hon blir äldre och i behov av eget kan du ställa sängen i vardagsrummet.


    Varför skulle det bli orosanmälan om kammaren är inredd och det är bra ventilation?
  • mammatill6
    Limajo skrev 2022-08-05 11:07:23 följande:
    Jojo. Och det var säkert jätteviktigt för barnen att visa upp sina stora, alldeles egna rum då. Eller så var det det för dig?

    Var skrev jag det? Mina barn har inte haft enorma rum, eller egna rum i den åldern. Men det Hon beskriver kan ju knappast räknas som rum. 


    varför kan inte mamman isåfall ta det?

  • felix le chat
    Limajo skrev 2022-08-05 10:41:06 följande:
    Hur många tvååringar tar hem kompisar?
    Säger det samma, det kommer funka så länge hon tycker det är OK själv.
    Förmodligen vänjer hon sej och har hon kompisar så är dom väl lika gära i vardagsrummet och lever ?
  • Embla twopointoh

    Tänk, vad fort det går för att människor ska se något som självklart eller till och med ett måste, när det för bara några generationer sedan ansågs samma sak som lyx.

    Det här med att barn måste ha egna rum, och som i det här fallet dessutom måste ha ett eget rum av en viss storlek, det är trots allt relativt nytt.

    Jag kommer inte ihåg exakt sammanhanget, men jag pratade om det där med egna rum med en vän till mig som jobbar på Familj på socialtjänsten. Enligt henne så var det i deras (socialtjänstens) ögon inga som helst problem med att barn inte hade egna rum, men att de bör ha en egen säng. De har full förståelse för att det kan råda bostadsbrist och/eller att föräldrarna inte har ekonomi till en bostad med ett varsitt rum, speciellt om de inte har barnen på heltid.

    I vårt förra hus hade vi färre sovrum och barnen fick dela rum två och två. När äldste sonen kom upp i tonåren gjorde vi om en klädkammare till rum åt honom. Det fanns ett litet fönster, och vi platsbyggde en loftsäng, och under den var arbetsplatsen. Det funkade utmärkt.

  • Limajo
    mammatill6 skrev 2022-08-05 14:14:17 följande:

    Var skrev jag det? Mina barn har inte haft enorma rum, eller egna rum i den åldern. Men det Hon beskriver kan ju knappast räknas som rum. 


    varför kan inte mamman isåfall ta det?


    Därför att en vuxen behöver en större säng, mer garderober etc än ett barn. Kanske behöver man en liten kontorsplats i sovrummet också.

    Barn behöver också plats men allt måste inte vara ett eget rum när barnet är litet för då är de flesta barn ändå helst i samma rum som föräldern är i.

    Dessutom är det väl knappast vettigt att det stora sovrummet ska stå oanvänt halva tiden. TS kanske så småningom träffar en ny partner. Ska de trängas i en enkelsäng då?

    Det är inte bra föräldraskap att utplåna sig själv för saker som barnet ändå knappt bryr sig om.
  • Fiona M
    Bibbidi skrev 2022-08-05 10:53:26 följande:

    Varför sover inte du i klädkammaren när du har dottern eller ställer in även hennes säng i sovrummet? 


    mammatill6 skrev 2022-08-05 10:28:32 följande:

    Finns det ett sovrum så ge det till barnet och ta klädkammaren själv. Inte ok alls för barnet. Ska den ta hem kompisar till en klädkammare? Vingar sovit i vardagsrummet många år, det funkar




    Varför skulle det vara OK för en vuxen att sova där men inte för ett barn?
  • Spucks
    Emala skrev 2022-08-05 00:30:30 följande:

    Lyssna inte på alla negativa svar.   Det är bostadsbrist i storstäderna,  och relativt få kan erbjuda sina barn en stor bostad efter en skilsmässa.
    Ålder är så individuellt,  men har en vän i samma sits, hon flyttade till en tvåa efter separation.   Hon flyttade in sin säng i klädkammaren och sonen fick sovrummet.   Mycket bra lösning, som håller än idag när sonen är i tonåren. 


    Han får inte negativa svar för att han har en liten lägenhet, utan för att han inte ens verkar tänka tanken att han kan dela sovrummet med flickan eller att han kan överlåta rummet åt flickan och sover i vardagsrummet.
  • linaaaa86

    Jag bor i en lägenhet på 56kvm. Jag har min säng i förrådet  och barnet på 3 år har sovrummet. Dock sover hen allra oftast med mig i min säng i förrådet. Jag tycker det är skönt att barnet har ett stort eget rum att kunna ha och leka med i, det utnyttjas. Jag behöver bara ha sängen någonstans, skulle inte utnyttjat sovrummet om min säng hade varit där mer än ha sovit i rummet. 

Svar på tråden Minimalt rum till dotter,