Inlägg från: Anonym (Höggravid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Höggravid)

    Gillar ni våra namnlistor?

    Anonym (Blandat) skrev 2022-08-07 17:19:46 följande:
    Hmmm, ja iofs kommer väl alltid nån att tänka syrsa när de hör namnet. Men det betyder lyckans son och det stämde mer än väl in för oss. Glad  Väldigt många namn är judiska (hebreiska/bibliska) även om folk inte tänker på det. Allt från Elias till Simon, Josef, Susanna och Lydia. Jag tycker inte själv att just Benjamin är vare sig mer eller mindre judiskt. Aldrig känt nån som heter det heller.
    Tack, ska framföra detta till mannen så får vi se
  • Anonym (Höggravid)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-07 21:13:50 följande:

    Estrid ser ut som en felstavning av Astrid. När jag hör Himla tänker jag på sängkläder, Belle är för Disney aktigt. Iseline är jättefint men det stavas med ett E på slutet. Resten av namnen är jättebra Hjärta


    Det var Hilma, inte Himla Så du gillar alla dessa? 
    Charlie
    Iris
    Ellen
    Juni
    Livia
    Viola
    Olivia
    Elsa
    Mila
    Ella
    Leonie
    Belle
    Cloé

  • Anonym (Höggravid)
    Fliselisan skrev 2022-08-07 20:54:08 följande:
    Estrid - tänker mest på Astrid, inte så fint 
    Charlie- gulligt men oklart om flicka eller pojke
    Iris - fint 
    Hilma - låter lite egenpåhittat, gillar inte
    Ellen - vanligt namn, 
    Iselin - nej nej, tänker direkt på vaselin 
    Juni - fint o gulligt
    Livia- lite hårt
    Viola - fint 
     Olivia - bästa namnet tycker jag
    Elsa, Ella  - gulligt på en liten tjej, kanske inte så kul när man är större 
    Mila - låter mest konstigt
    Leonie, Belle - hembakade konstiga namn
    Chloe - nej, döp inte barnet efter ett märke

    August, Arvid - fula namn
    Lionel - kommer bli svårt för folk att uttala
    Elias - fint
    Benjamin - gulligt o bra
    Carl - lite strikt, tänker på kungen
    Tack! Hur får du Olivia att låta hårdare än Livia, det är ju samma uttal ? 
  • Anonym (Höggravid)
    Fliselisan skrev 2022-08-07 20:54:08 följande:
    Estrid - tänker mest på Astrid, inte så fint 
    Charlie- gulligt men oklart om flicka eller pojke
    Iris - fint 
    Hilma - låter lite egenpåhittat, gillar inte
    Ellen - vanligt namn, 
    Iselin - nej nej, tänker direkt på vaselin 
    Juni - fint o gulligt
    Livia- lite hårt
    Viola - fint 
     Olivia - bästa namnet tycker jag
    Elsa, Ella  - gulligt på en liten tjej, kanske inte så kul när man är större 
    Mila - låter mest konstigt
    Leonie, Belle - hembakade konstiga namn
    Chloe - nej, döp inte barnet efter ett märke

    August, Arvid - fula namn
    Lionel - kommer bli svårt för folk att uttala
    Elias - fint
    Benjamin - gulligt o bra
    Carl - lite strikt, tänker på kungen
    Du skrev att Ellen är vanligt men ungefär lika många heter Olivia i Sverige  
  • Anonym (Höggravid)
    Svw skrev 2022-08-08 10:28:37 följande:

    Många fina namn, speciellt på flicksidan. Ta mina kommentarer för vad det är, man får gilla olika :) 

    Estrid - gillar! Men kommer att blandas ihop med Astrid. Tänker på Estrid Ericsson, grundare av svenskt tenn. Gillar dock Astrid ännu mer. 



    Charlie - halvtrendigt. Men gillar inte på tjej. Eller på pojke. Blir Challe i smeknamn. 

    Iris - så fint! Älskar blomnamn. Ett rivigt namn som har lite attityd. 



    Hilma - Är helt ok, men jag har svårt för lm-ljudet. Vill säga tvärtom. Vill alltså säga Himla. Samma som med Selma, där ligger det mer naturligt att säga Semla.

    Ellen - Så fint! Enkelt och gångbart. Om man tycker det är viktigt så funkar det ju super på engelska och har så nära uttal som man kan komma. Såg att någon skrev om tråkiga rim. Ja det rimmar på typ fjällen, rondellen osv. Men inget som stör! 



    Iselin - Inte fint alls. Fattar inte hur ni hamnade här med tanke på namnen ovanför! Låter som något smörjmedel. 



    Juni - Helt ok. Lite svagt namn och intetsägande, så otroligt mjukt att det låter som att man pratar med bebisröst när man säger det. 



    Livia - Ganska fint. Saknar dock O:et framför som känns mer vedertaget. Och det blir lite avhugget. Då tycker jag bättre om Liv. 



    Viola - så fint! Känns rejält, lite ovanligt och sött. Passar på både barn och vuxen. 



    Olivia - fint! Har varit populärt i flera decennium så finns i flera åldrar. Skulle själv kunna tänka mig det, men ser bara framför mig en mörkhårig tjej (vi är blonda). Ett säkert kort, finns väl ingen som tycker det är ett dåligt namn. 



    Elsa - så fint! Kanske något uttjatat, men värsta frost-yran har nog lagt sig. Varje gång jag hör ett barn som heter Elsa så slår det mig hur vackert det är. Tror att flickor bara tycker det är kul att heta samma som en prinsessa i Frost. 



    Mila - Nja. Tänker på Mila Kunis. Lite väl sveknamnsaktig och kanske lite tråkigt. Det händer inget i namnet. 



    Ella - helt ok. Men också lite tråkigt namn. Tänker inget speciellt, men föredrar Ellen om man är inne på samma bokstäver. 



    Leonie - känns trendigt. Men inget namn i min smak. Känns utländskt på ett sätt som inte är etablerat ännu. 



    Belle - inte så fint. Smeknamn på Isabelle, och då föredrar jag hela namnet. Belle betyder ju skönhet på franska och det känns? lite löjligt. Alla namn betyder ju något, men inte så där uppenbart eftersom det är ett ord på franska. 



    Cloé - inte så fint. Påminner om Cleo som jag inte heller gillar. Svårt namn på svenska då man mest hört det på engelska och franska. Ett väldigt hårt namn. 


    August - Så fint! man Behöver vara okej med att folk säger Agust eller Auuugust, alltså olika uttal. Rejält och vackert. 



    Lionel - inte fint. Tänker på Lionel Richie. Känns väldigt utländskt än så länge. 



    Arvid - Helt okej. Har varit semipopulärt i decennier. Kanske lite tråkigt. Samma bokstäver, Vidar, känns mer nutida. 



    Elias - helt okej. Också varit populärt länge, känner folk i min egen ålder som heter det (sen 80-talist). Mjukt. 

    Aston - inte fint. Tänker bara på en bil, eller fotbollslag. Känns inte som ett namn än så länge. 

    Benjamin - Helt okej. Långt namn, så kommer bli antingen Ben eller Benji som smeknamn. Jag ser bara de tre stavelserna och kan inte uttala det med ett flyt därför gillar jag det inte helt. Ben-ja-min. 



    Carl - klassiskt! Blir ju förmodligen Calle i skolan. Så pass klassiskt att det nästan blir lite väl enkelt. Har man ett efternamn som är ovanligt kan det bli en bra balans. 


    Finast: Iris, Viola, Ellen, Elsa och Olivia. Estrid bubblar. August och Carl. Tycker ni behöver jobba mer på pojknamnen ;) 


    Superbra kommentarer!! Jag fick mig en riktig tankeställare här och flera namn har nu strukits från listan. 


    Jag håller med dig om att vi behöver jobba på pojknamnen, väldigt skralt där. Benjamin har vi strukit nu, det gick bara inte för mannen. Plus att han har en ingift släkting som heter Jasmin och det kändes väldigt mycket för likt. 

  • Anonym (Höggravid)
    trollhona skrev 2022-08-08 13:15:53 följande:
    Estrid - Fint men kan komma att blandas i hop med Astrid rätt ofta.
    Charlie - Gräsligt. Ett smeknamn som passar ännu sämre på en flicka än en pojke. Välj Charlotte istället som är ursprungsnamnet.
    Iris - Enkelt namn.
    Hilma - Jättegulligt namn.
    Ellen- Superfint namn, fungerar på både en liten flicka och en vuxen kvinna.
    Iselin - Ett fint namn (tänker dock personligen på en katt som heter det i min närhet)
    Juni- Gulligt namn som börjar bli mer populärt, charmigt
    Livia - Helt ok namn, men kan komma att blandas i hop med Olivia rätt ofta.
    Elsa - Charmigt, mer poppis nu efter Frozen.
    Mila - Fult. En mila är en byggnad man gör kol i. Lite som att döpa barnet till växthus eller kompost i min mening.
    Ella - Ok namn, lite korthugget.
    Leonie - Jättefint namn, så charmigt och med pondus
    Belle - Trist och ett smeknamn, inte ett riktigt namn. 
    Chloé - svårt i Sverige, ska det stavas med apostrof, hur ska uttalet vara, engelskt eller franskt? Kommer bli krångligt för barnet.

    August - charmigt och stolt namn
    Lionel - Uttal? Liii-onn-ell Laj-onn-ell Liiii-on-el? Kan bli svårt för barnet. Leonel fungerar mer naturligt på svenska.
    Arvid - Enkelt och klassiskt
    Elias - jättefint namn, enkelt och bra
    Aston - Är ett bilmärke, fult som namn och låter fel i Sverige.
    Benjamin - Stiligt och charmigt namn, passar bra internationellt.
    Carl - Enkelt och ståtligt.

    Av era förslag tycker jag att Ellen eller Leonie är finast till en flicka och Benjamin samt Elias är finast på en pojke.
    Tycker du att Leonie och Benjamin fungerar till ett väldigt svenskt efternamn? 
  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Avig) skrev 2022-08-08 14:10:20 följande:

    Gillar Viola, Iris, Carl, August och Elias.
    Resten ratar jag av olika anledningar som mindre fina, rent av fula eller för vanliga.


    Vilka är det du tycker är rent av fula? 
  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Klassiskt) skrev 2022-08-08 18:37:48 följande:

    Flicka:
    Estrid - kommer mer o mer..visst kan endel tro att det ska vara Astrid men sött 
    Charlie- mer killnamn än tjejnamn även om det är ett unisex- namn 
    Iris - gammalt fint namn kommer mer o mer 
    Hilma- gammalt fint namn är mer på nedåtgående .. hade sin höjdpunkt för ett par år sedan..de flesta med det namnat är runt 8-10 år 
    Ellen - gammalt fint..inte så vanligt idag, var populärare för ca 20-25 år sedan 
    Iselin - nej!.. Vaselin
    Juni-  lite intetsägande mjäkigt namn
    Livia - sött funkar lika bra som Olivia 
    Viola - gammalt fint namn har kommit lite mer de sista åren 
    Olivia- se Livia 
    Elsa- gammalt fint, har haft sin ? peak? o är på väg nedåt igen 
    Mila- ??? ?tänker ni då uttalet Miiila .. kommer konstant få förklara då..nej, inte Milla utan Miiila ..smeknamn på Camilla 
    Ella - ok.. lite avhugget 
    Leonie - ?? uttal? låter mer som killnamn än tjejnamn.. Leonidas?
    Belle- smeknamn för Isabelle el Isabella kommer uttalas av de flesta som BellA 
    Cloé- har ni inte ett franskt påbrå( ena föräldern eller mor/ farföräldrar franska ) låt det stanna i Frankrike ..på franska är det vackert?på svenska Klåe?inte lika fint  

    Pojke:
    August -gammalt klassiskt namn, på nedgång , de flesta är 8-9 eller äldre 
    Lionel- uttal igen..  
    Arvid - se August 
    Elias- Se August ändra åldern till 10-15 
    Aston- tänker bara på boken Astons stenar ?risk för att han  kommer få förklara vad han heter många gånger 
    Benjamin- se August men ändra åldern till 10-15 el 25-30 
    Carl- Se August..men ändra åldern till 25-30 


    Personligen  tycker jag det är finast när förnamn och efternamn hör i hop .. dvs namnen rinner lätt av tungan när man säger dem tillsammans ..det låter rätt ihop..tex låter i mina öron Viola Lundin bättre tillsammans än Angelique Lundin ..i mina öron behöver  namnet Angelique ett lika fransk klingande  efternamn  som tex ..Bardot

    mina favoriter bland tjej namnen är Iris, Livia/Olivia, Viola och Estrid 
    killnamn Arvid, Benjamin, Elias, o eftersom den listan är kortare slänger jag in några egna förslag lite på samma tema/ åldersspannet som de ni har ? Ivar, Viktor, Algot, Eskil 
    ( namn att undvika om ni inte vill ha flera i samma grupp med samma namn är just nu baserat på vilka namn vi haft minst 2 i varje grupp av de senaste 2 åren på förskolan .Alfons, Signe , Thea,Nils, Lion/Leon,Holly,Hampus,Agnes ,Saga,Alice, Gustav o Lucas/Lukas ?Livia/Olivia o Elsa finns också på den listan ) 


    Vill först säga tack för att du tog dig tid till att skriva så mycket Jobbar du på förskola? 


    Jag har förstått att Alice, Agnes, Signe och Saga är extremt vanligt bland flickorna idag och därför har vi inte med dessa namn. Men är Olivia, Livia och Elsa lika vanliga menar du? 


    Att Iselin låter som Vaselin har du ju rätt i! Nu strök vi det namnet, haha. 

  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Blandat) skrev 2022-08-08 14:38:59 följande:

    Om ni hårddrar det ts- vilka namn är kvar?


    Ja du, så här ser det ut just nu:

    Flicka:
    Estrid -Struket pga ihopblandning med Astrid som vi inte gillar. 
    Charlie - Struket pga pojknamn.
    Iris - KVAR
    Hilma - KVAR
    Ellen - KVAR
    Iselin - Struket pga tänker bara på Vaselin nu.
    Juni - Struket, lite för mjäkigt + en månad.
    Livia - KVAR, dock lite orolig över ev ihopblandning med Olivia. 
    Viola - KVAR
    Olivia - Struket, vi får väldigt blonda barn och det passar nog bättre på en mörkare tjej. 
    Elsa - KVAR
    Mila - Struket, har extremt svårt för namnet Camilla som någon skrev att det påminde om.
    Ella - KVAR, dock lite tveksamt om det är för kort.
    Leonie - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.
    Belle - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn. 
    Cloé - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.

    Pojke:
    August - KVAR
    Lionel - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.
    Arvid - KVAR
    Elias - KVAR, lite osäker om det är lite för feminint dock. 
    Aston - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.
    Benjamin - KVAR, lite osäker på om det kanske är lite för långt. Plus mannens associationer. 
    Carl - KVAR, gillar dock inte smeknamnet calles. Tänker bara på Kaviar. 



    Har även kommit på Selma, Alva & Ebbe, vad tycks om dessa? 

  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Avig) skrev 2022-08-09 09:57:55 följande:

    Missade Arvid på listan, jättefint. Selma, Alva och Ebbe också fina.


  • Anonym (Höggravid)
    trollhona skrev 2022-08-09 12:41:57 följande:
    Selma är fint som namn, lite vardags charmigt.
    Alva är jättevackert.
    Ebbe lite småtrist  (iaf om man jämför med tex ståtliga Benjamin)

    Jag jobbade i Rumänien en tid och viola är ordet för våldtäkt. Kanske inte spelar någon roll för er men jag har svåra associationer med det namnet pga det.

    Tycker Alva och Benjamin är finast av era förslag som de ser ut nu.
    Nej fy, då stryker vi Viola! Jag vill att hon ska kunna vara i alla länder utan att väcka obehag.  

    Av flicknamnen står Alva, Iris, Ellen & Elsa starkast just nu. Selma tyckte mannen mest lät som Semla så det strök vi. 
  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Klassiskt) skrev 2022-08-09 20:18:49 följande:
    Rätt gissat.. förskollärare sedan många år? du skulle hört mina o makens diskussioner när vi skulle välja namn..  

    O vad det gäller Olivia/ Livia och Elsa har vi just nu 1 Olivia , 2 Livia  och 1 Elsa på min förskola ( 5 avdelningar/ hemvister) ..  innan sommaren hade vi 2 Olivia,3 Livia och 2 Elsa ?. En av vardera namn börjar skolan nu i höst 

    Trevligt! Jag förstår att era namnval måste varit extra svåra då. 


    Oj, visste inte att Livia var så vanligt! Vilken del av Sverige bor du i? 


    Flera här i tråden har skrivit att Ellen är extremt vanligt bland barn idag, upplever du detsamma? 


    Hur ser det ut med Iris, Alva, Ebbe, Benjamin, Arvid och August?  

Svar på tråden Gillar ni våra namnlistor?