Inlägg från: Anonym (Kommunikation) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kommunikation)

    Aggressionsproblem eller provokation?

    Anonym (Sur?) skrev 2022-08-10 07:45:10 följande:

    Mycket tydligt att det är min man som ?provocerar?. Igår var vårt barn på simskola. Han ville att jag skulle prata med ledarna om att vårt barn behöver pushas lite. På plats bad barnet att jag inte skulle göra det och och att hen själv skulle ta initiativ. Jag litade på mitt barn (som sen vågade utmana sig själv jättebra). Väl hemma frågade maken om jag sagt något. Sen började han mata om hur dålig jag är,  hur uselt det är att jag inte kan ta det vuxna ansvaret och hur jag hela tiden smiter undan jobbiga situationer. Allt detta i helt lugn ton. När jag upplyst om varför, tystnade han.


    Jag fräste åter ifrån att det faktiskt inte bara var hans sätt som var rätt. Då vände hela samtalet till att jag minsann är sur. ?Lät du trevlig där?? frågade han och matade om att han inte orkar med att jag är sur varenda dag. 


    Vi har haft en fantastiskt lugn och trevlig sommar. Sen började han jobba i förra veckan och har det stressigt och det kan han uppenbarligen inte hantera. Gubbjävel. 


    Tycker det låter som att ni har problem båda två.  Han som tydligen hela tiden ska ha rätt och mästra dig i att du har fel? Och du som fräser fast han pratar med lugn ton - då ger du ju honom vatten på sin kvarn. Hur hade samtalet utvecklat sig om du i lugn ton bemött honom med sakliga argument istället för att fräsa åt honom?

    Spontant så har ni kanske djupare problem i relationen än era olika sätt att uttrycka sig på? Har ni gått i parterapi? Om inte så boka det. Det kan hjälpa er att lösa knutarna i er relation.
  • Anonym (Kommunikation)
    Anonym (Sur?) skrev 2022-08-10 08:21:26 följande:
    Visst hade det säkert utvecklat sig annorlunda om jag svarat lugnt. Jag har dock svårt med det, när någon matar på om hur dålig jag är, även om det sker i normal ton. Otrevligheter blir inte trevligare för att man inte skriker ut dem. 
    Jag förstår det, klart du blir arg. Har ni gått i parterapi? Han behöver lära sig förstå vad som är OK och inte att säga till en partner. Det låter ju som att han är rent elak mot dig. Tror ni behöver extern hjälp med detta.
  • Anonym (Kommunikation)
    Anonym (Sur?) skrev 2022-08-10 08:28:22 följande:
    Han är inte intresserad av parterapi. 
    Jaha, vad tråkigt. Men då är han väl inte så intresserad av relationen och familjen heller.

    Du kan boka egen terapi hos familjerådgivningen, du kan behöva stöd och råd i detta. De är proffs och kan hjälpa dig med att se på era problem med nya ögon.
Svar på tråden Aggressionsproblem eller provokation?