• Anonym (S)

    Känns jättejobbigt att de kommer på dopet..

    Nej ts, det går fortfarande inte sedan din förra tråd att utesluta bebisar på ett DOP.

    Om ni utesluter de där kompisarna från dopet så är det detsamma som att avsäga sig vänskapen. Tror inte din sambo är villig att göra det. Varför kan de inte komma, för att du skäms för att ha avslöjat dem eller? Var vuxen och stå för vad du gjort. Om de börjar bråka får sambon visa ut dem.

    Varför umgås ni med knarkare? Varför skaffar du barn med en som umgås med knarkare? Så många frågor... Har du tagit fan i båten får du nu ro i land!

  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 08:27:48 följande:
    Skulle gärna sagt att sambon inte fick komma heller egentligen  men han och hans mamma är ju med och ordnar och betalar och många av hans vänner och släktingar kommer .. så tänkte att vi ska försöka iallafall för sonens skull . Men att behöva träffa hans vän efter han sa att jag sa det där till hans mamma känns absolut inte kul. Han borde verkligen inte sagt det..
    Du funderar på allvar på att du vill utesluta din sambo från sitt eget barns dop?? Du kan ju inte vara på riktigt.

    Stanna hemma från dopet du och planera separationen istället i lugn och ro.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 08:35:40 följande:

    Nu är det inte vi som umgås med knarkare utan det är som sagt bara min sambos vänner. 


    Vet att många mår bättre av att trycka ner andra bakom en skärm , hoppas jag gjorde din dag nu. Men nej jag tycker egentligen inte jag har nån anledning att skämmas, tycker det är min sambo som har gjort fel. Vad är det du tycker jag har gjort som är fel och som jag borde skämmas för menar du? 


    Har som sagt inte sagt något om att varken de eller deras barn inte får komma. 


     


    Så han umgås inte med sina vänner menar du? Konstigt.

    Ts, jag har sett din förra tråd där du vill utesluta "småbarn" bara för att de inte ska kunna komma så försök inte!
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 08:40:17 följande:
    Nej det kommer jag självklart inte göra. Det är hans barn. Vill helst inte säga till vännerna att inte komma heller, känns också fel så vet inte hur vi gör. Tycker du är ganska otrevlig och det hjälper inte så kommer inte svara dig mer men du får gärna fortsätta skriva om du mår bra av det. 
    Och jag tycker att du är fruktansvärt barnslig. Ta av dig offerkoftan och ta en titt på ditt liv. Att ha knarkare i sin bekantskapskrets är en varningssignal, både gällande dig själv och din sambo.

    Det är ert dop, ni utesluter vilka ni vill, men social kutym säger att man inte gör så som du tänkt. Med andra ord, om du inte vill framstå som en riktigt märklig person så lär de där knarkarna komma också. Lika bra du vänjer dig vid den tanken.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 08:41:56 följande:
    HAN gör det men inte VI.
    Och nej jag vill inte att de ska komma, det var det som hela tråden handlade om (även om tjejen inte har gjort något fel såklart) , men jag tycker det känns fel att säga att de inte får det. 
    Du visste inte det innan ni skaffade barn eller? Som sagt, ta en titt på ditt liv egentligen. Och ja, det är fel att utesluta dem, med mindre än att du är ärlig med varför och inser att det då inte bara handlar om dopet. Den större frågan är som sagt varför sådana personer ska finnas i ert liv alls.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 09:04:10 följande:

    De har bott utomlands och kom tillbaks för nån månad sen , innan det har jag aldrig träffat dom men tror min sambo och kompisen har varit ganska nära när han också bodde och jobbade utomlands något år innan vi träffades. 


    Vi får väl antagligen antingen ställa in dopet eller stå ut med att de antagligen kommer. 


    Ställa in dopet för att du inte vågar vara ärlig känns lite väl undflyende? Du skrev ju nyss att det varit sånt besvär för sambons mamma m.fl. att ordna detta, hur ska du bortförklara att hela dopet är inställt?? Är det inte bättre att fortsätta vara ärlig? Du vill inte ha knarkare på dopet, känns som en rätt bra förklaring.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 10:17:13 följande:
    Tack för svar och du har rätt!
    Båda är inte hennes söner, tror hon knappt känner vännen.. så förstår inte varför min sambo blev så arg. Men det var jag som drog in henne från början , bad henne prata med min sambo om det där med att vännen ber om pengar för han lyssnar ofta mer på henne än mig. 
    Men det är ju just därför han är sur - för att du drar in henne i hans privata angelägenheter. Hon har inte med hans ekonomi att göra, det har inte du heller faktiskt.
  • Anonym (S)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-08 10:55:38 följande:
    Hon har väl i högsta grad med sin egen sambos ekonomi att göra? Särskilt nu när de har fått barn ihop. Om de har ansträngd ekonomi och han lånar ut pengar i tid och otid påverkar det hela familjen. Självklart har man rätt att protestera om ens sambo lånar ut pengar man knappt har till en knarkare. 
    Inte ett dugg. Det är hans pengar, inte "deras". Om ts inte är nöjd med vad han lägger pengarna på så kan de flytta isär, vilket de borde göra ändå.
  • Anonym (S)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-08 11:07:30 följande:
    Inte om man har gemensam ekonomi. Hans (och hennes) främsta ansvar är att se till att allt som barnet behöver finns tillgängligt - mat, kläder, husrum, resor, sparande osv. Då finns inte mycket kvar över till kompisar för de flesta människor. Särskilt inte till knarkare. 
    Gemensam ekonomi (som jag inte ens kan minnas att ts skulle ha nämnt att de ens har) är en överenskommelse som gäller till den sekunden han bestämmer att han ändå gör som han vill med sina egna pengar. Ts har ingenting att komma med ur en laglig synvinkel, och det är den som räknas i slutänden rent praktiskt ifall han skulle bestämma sig för att inte betala sin del av hyran eller vad det än är. Sambo är man på ren och skär tillit, man kan inte kräva en sambo på en krona om hen inte frivilligt betalar. Så det där med mat, kläder, saker till barnen och allt vad du räknar upp, det är med hans goda vilja som han betalar till sånt som står i ts namn eller gemensamt. Fakta kvarstår: han gör som han vill med sina pengar och ts har inte ett dugg med det att göra.
  • Anonym (S)
    molly50 skrev 2022-08-08 11:08:16 följande:
    De är sambo och de har barn ihop så det är klart att TS har med ekonomin att göra.
    Särskilt om de redan har en ansträngd ekonomi.
    Jag hade också blivit förbannad om min man hade lånat ut pengar till någon som missbrukar droger.
    Nej, inte ett dugg. Det är hans pengar som han gör som han vill med. Ts har inte med de att göra, hon kan inte kräva honom på en enda krona som han inte frivilligt ger ut. Om hans livsstil inte passar ts kan hon flytta isär.
  • Anonym (S)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-08 11:32:22 följande:
    Okej. Jag utgår ifrån att du varken har barn eller sambo...eller några knarkande vänner till familjen, vilket ju är toppen! 
    Och jag utgår från att du har en väldigt konstig syn på andras åsikter.
  • Anonym (S)
    molly50 skrev 2022-08-08 11:58:56 följande:
    Du tycker alltså det är vettigt att hellre välja att låna ut pengar till en drogmissbrukande vän (eller till droger åt sig själv) än att lägga pengarna på sina barn?

    För övrigt så tycker jag också att TS borde lämna.
    Inte för att han lånar ut pengar utan för att han också missbrukar droger.
    Det är inte en person som är bra för barnen. 
    Nu blir jag besviken Molly! Du som är en av de vettigaste personerna drar till med sådana fantasifoster? Finns det NÅT i mina kommentarer som insinuerar en sådan åsikt? Knappast.

    Faktum kvarstår att han lägger pengarna på precis vad han vill, det kan vara restaurang sju dagar i veckan, det kan vara dyra kläder eller en klocka, eller droger, men ts har inte med det att göra.
  • Anonym (S)
    molly50 skrev 2022-08-08 12:16:16 följande:
    Tack,det var snällt av dig.
    Men jag insinuerar ingenting. Det var en fråga.
    Jag undrar på riktigt om du tycker att TS inte har att göra med om hennes sambo,pappan till hennes barn.lägger pengar på droger,antingen till sin vän eller till sig själv när de har barn tillsammans?
    Jag anser inte att det handlar om huruvida TS har med hans ekonomi att göra eller inte utan om hur det påverkar barnen.
    Nja, det var inte det du frågade. Du drog slutsatsen att "Du tycker alltså det är vettigt att hellre välja att låna ut pengar till en drogmissbrukande vän (eller till droger åt sig själv) än att lägga pengarna på sina barn?", en väldigt märklig sak att komma fram till bara för att jag påpekar att ts inte har rätt att lägga sig i vad han lägger pengarna på. Det var faktiskt ingen fråga utan ett konstigt påstående utan grund. Nu ställer du en helt annan fråga däremot och ja, på riktigt så har ts inte ett dugg att göra med vad han lägger pengarna på! Det är upp till ts att dumpa honom om hon tycker att han inte borde låna ut pengar till knarkare eller droger åt sig själv, barn eller inte.

    Han skulle kunna ruinera sig själv utan att hon har rätt att lägga sig i, och hon kan inte göra något åt det krasst sett. Så ser verkligheten ut. Bor man ihop och båda anser att man sköter ekonomin på ett visst sätt så fungerar relationen. Om ena parten frångår överenskommelser som gjorts så förändras förutsättningarna. Då får man (som i ts sits) fundera på om det fortfarande fungerar eller inte. Men hon kan INTE bestämma vad han lägger pengarna på, där har hon noll laglig rätt.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 12:15:20 följande:

    Alltså du fortsätter .. Han gör som han vill men jag kan säga att jag inte vill att vi är tillsammans längre isåfall. Och det är det jag har gjort, då sa han till slut att han inte kommer låna ut något till kompisen. 


    Och om vi flyttar isär är han faktiskt skyldig att betala underhållsstöd även om det inte är så mycket. 
    Nu när han jobbar igen kommer vi nog ha lite bättre ekonomi snart förhoppningsvis men nu är det ganska tight .. och han har lånat en del av sin mamma så därför tycker jag hon har ganska mycket med hans ekonomi att göra.. det är ju hennes pengar han lånar ut. 
    Nu var det inte så att han faktiskt lånade ut så mycket vad jag vet , nån hundralapp och bjudit på krogen tror jag men han sa innan att han skulle kunna låna ut mer. 


    Grattis att du äntligen förstått var du står! Är det verkligen bara pengarna som skaver, det är inte så att du borde fundera på om det är en så god idé att vara tillsammans med någon som använder droger när du nu ändå börjar komma till insikt?

    Grattis igen! Du har rätt till både underhåll, barnbidrag och annat. Men nej, hans mamma har fortfarande inte heller att göra med vad han lägger pengarna på, oavsett att det är hon som lånat ut dem. Skvallerbytta bing-bång på den. Om du vill lägga dig i hans ekonomi så kan ingen hindra dig men att blanda in utomstående är bara fel.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 14:31:33 följande:

    Skulle inte säga att hans mamma är en utomstående. Vi har bra relation och jag brukar prata med henne ganska ofta och har vänt mig till henne förut när vi har haft problem. Är det bara svärmor jag inte får prata om vår relation? Eller är det mina föräldrar , syskon och kompisar också? Har man inte rätt att prata med någon alls om man har problem i relationen menar du? 


    Och även om jag inte har någon laglig rätt att bestämma vad han lägger pengarna så brukar det vara något som man diskuterar om man lever tillsammans och har barn. 
    Men när det gäller det så har jag sagt att jag inte vill vara tillsammans med honom om han lånar ut till kompisen, då kan han flytta hem till honom. Och han har sagt att han inte kommer göra det igen. 


    Klart hon är utomstående! Eller har jag missat att ni alla tre bor ihop? Oavsett så har hon inte med saken att göra, lånar man ut pengar så kan det gå till precis vad som helst. Att diskutera hans privatekonomi gör du inte med någon, bra grundregel att ta med sig.

    Jag kan lova dig att han kommer att fortsätta låna ut pengar till sin kompis, men han kommer inte att berätta det bara.
  • Anonym (S)
    molly50 skrev 2022-08-08 14:33:35 följande:
    Då har du misförstått mig. Men ok. jag kanske uttryckte mig klumpigt.
    Men det var i alla fall menat som en fråga och nu verkar du ju ha förstått vad jag menar.

    Och ja,jag håller med om att hon borde lämna.
    Främst pga att han också använder droger.
    Men jag tycker också att man får lov att göra prioriteringar när man har barn,och värdera vad man tycker är viktigast.
    Barnen eller drogerna.
    Och TS man verkar ju vara lika mogen som en tonåring i sinnet. 
    Naturligtvis är barn viktigast när de väl kommer till världen, dessvärre är forumet kryllfullt av trådar med ungefär samma tema: män som inte vill ge upp sitt tonårsliv och en ts som gråtande sliter sitt hår och undrar hur det här kan ha hänt. I vissa fall hjälper familjeterapi, i de allra flesta verkar det kört. Ts borde lämna honom rakt av, av flera orsaker, bl.a. drogerna och knarkarkompisen. Han har en del att jobba med innan han kan ta del av ett familjeliv.
  • Anonym (S)
    Anonym (Helene) skrev 2022-08-08 14:45:37 följande:
    Nja, om någon jag lånat ut pengar till använder dem till droger istället för att försörja hens barn skulle jag absolut vilja veta så att jag kan sluta låna ut pengar till den personen. 
    Fast nu har inte ts sambo köpt droger utan lånat ut dem till en kompis, som ts mest gissar köper droger för pengarna som det verkar. Skvallerbytta-bing-bång....
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 15:11:54 följande:

    Nej jag gissar inte. Vad han gjorde för just den hundringen han lånade vet jag såklart inte men jag vet att det är en av anledningarna till att han inte hade pengar ..det är ju som du säkert vet inte direkt gratis speciellt inte vissa sorter. Sambon har berättat och så har jag hört när de pratar i telefon om det flera gånger. Eller måste jag ha varit med vid själva köpet och sett när han drar upp det i näsan för att veta menar du? 


    Och det är ju egentligen inte mitt problem vad kompisen gör med sitt liv och sina pengar och jag känner inte ens hans tjej.. Problemet är när de ber oss om pengar.


    Nej just det. Just den hundringen vet du inte. Och inte någon annan hundring heller. Han kanske redan hade spenderat pengar på droger och nu behöver köpa barnmat, du vet inte. Du gissar. Även knarkare måste köpa annat än droger ibland. Men man kommer inte långt med en hundring om man ska det. Och ja, om du ska hävda att just den personen har köpt droger för just de pengar som din sambo lånat ut så duger det inte att gissa, sånt ska man veta innan man anklagar någon för det och skvallrar till sambons mamma dessutom. Sidnotering: hört talas om förtal? Nu tror jag inte knarkaren kommer att anmäla dig men det är iaf brottsrubriceringen, så tänk dig för innan du sprider "sanningar".

    Nja, det är sambon de ber om pengar, inte dig, eller hur? Så vad ska du göra åt problemet på lång sikt? T ex att du själv lever med en knarkare? Som du garanterat inte kan lita på med varken droger eller pengar.
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 15:18:15 följande:
    Men det känns inte som att det är någon mening att diskutera mer , jag skvallrade till hans mamma , han skvallrade till kompisen.. 
    Lutar åt att dopet blir av iallafall , kommer ha flera vänner till mig och några från familjen där också och sambons mamma hjälper till att ordna och betala för det.. så det kanske blir bra ändå. 
    Så får vi se sen hur det blir med relationen, har varit ensamstående mamma innan och vill helst inte bli det igen.. men vi får se. 
    Personligen skulle jag fundera på hur mycket jag vill riskera relationen till mina egna barn. Någon nämnde soc, en anmälan dit så ligger ditt föräldraskap väldigt löst. Tänk på det också. Lycka till med dopet!
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 15:54:00 följande:
    Du är rolig ..har inte hävdat att han köpte det för just de pengarna , det svärmor hörde mig säga var att man kanske ska låta bli att ta droger om man inte har råd (självklart borde man låta bli det annars också) . Måste kännas jobbigt att du varken kan socanmäla eller anmäla för förtal men du får väl hoppas att min sambo eller hans kompis gör det  så att såna fruktansvärda människor som jag som diskuterar relationsproblem med svärmor inte går lösa på gatorna :)
    Vet du faktiskt så hoppas jag att någon gör en orosanmälan till soc för det är inte lämpligt för dina tre barn att växa upp med en knarkare till pappa/styvpappa och en medberoende mamma. Om du inte klarar av att ta dig ur relationen så finns det hjälp!
  • Anonym (S)
    molly50 skrev 2022-08-08 17:13:54 följande:
    De skulle kanske kunna prova familjeterapi,oavsett om de tänker fortsätta tillsammans eller göra slut.
    De,eller i alla fall han,behöver onekligen lära sig att kommunicera..
    Även om man kanske inte har att göra med vad den andre lägger sina pengar på så är det något man bör diskutera när man bor ihop och har barn tillsammans,tycker jag.
    Jag kan hålla med, men lägger in en brasklapp om att en knarkare knappast lär vilja diskutera att han lägger sina pengar på sånt. Antingen smyger de eller så skiter de i partnerns åsikter såvitt jag har sett.
Svar på tråden Känns jättejobbigt att de kommer på dopet..