• Viola1

    Barn som inte går på förskolan

    Jag är hemma med min 2åring och 3 månaders bebis just nu. jag har själv valt att ha storasyster hemma från förskolan. Det är tufft  men jag vet att det är rätt beslut för mig och min dotter, för snart kommer de vara 13 och inte vilja umgås med mig mer ????

    Så fort jag nämner för någon att jag inte har storasyster på förskolan så tycker de synd om mig. jag håller på att bli galen ingen har sagt något positivt. jag älskar att vara hemma med mina barn men jag blir så ledsen när ingen har något positivt att säga????


     

  • Svar på tråden Barn som inte går på förskolan
  • Jag är bara jag

    Sluta bry dig! Du vill vara hemma och är nöjd så vad andra tycker kvittar. De får göra som dom vill i sin egen familj precis som du gör i din.

  • Mammalundgren

    Det är långt ifrån alla 2 åringar som går i förskolan så hen missat inget. 


    Däremot är det ju inte bra att det är så tufft för dig! Kan pappa vara hemma lite också? När lillasyster kom så var vi hemma båda två samtidigt i 6 månader.  Det är svårt att ensam räcka till för två så små barn. När man är två så får båda barnen kvalitetstid och föräldrarna kan njuta av att vara föräldrar istället för att vara slutkörda. Dina vänner kanske märker att det är tufft för dig och därför inte har något positivt att säga?

  • lövet2

    Alltså, det är ju inget konstigt med att en 2-åring är hemma. Tyvärr är det många som tror, att barn bara kan lära sig saker och utvecklas på dagis. Sanningen är att det är en enda sak som dagis lär ut, som man inte kan göra lika bra hemma; att fungera i en stor grupp och försöka vara som alla andra. Den egenskapen är bara viktig för barn som går på dagis, så det är ingen förlust för hemmabarn.

    Om du är mentalt och fysiskt tillräckligt frisk för att ta hand om 2 barn, så har de det allra bäst just hemma. Babyn slipper dagisvirus och ni alla slipper stress. Kunde inte vara bättre!

  • Aliona

    Du skriver ju själv att det är tufft, och det är väl vad andra också tänker och syftar på när de tycker synd om dig/er? 

  • SweeneyTodd
    lövet2 skrev 2022-08-08 21:50:04 följande:
    Alltså, det är ju inget konstigt med att en 2-åring är hemma. Tyvärr är det många som tror, att barn bara kan lära sig saker och utvecklas på dagis. Sanningen är att det är en enda sak som dagis lär ut, som man inte kan göra lika bra hemma; att fungera i en stor grupp och försöka vara som alla andra. Den egenskapen är bara viktig för barn som går på dagis, så det är ingen förlust för hemmabarn.

    Om du är mentalt och fysiskt tillräckligt frisk för att ta hand om 2 barn, så har de det allra bäst just hemma. Babyn slipper dagisvirus och ni alla slipper stress. Kunde inte vara bättre! smile1.gif
    För det första, det heter förskola.
    För det andra, det är inte alls bara att man lär sig att vara i en stor grupp, och att ''vara som alla andra''. 

    Jag vet att du inte är objektiv gällande det här ämnet, men detta inlägg vara så jävla konstigt. 
  • Glinda från Oz
    SweeneyTodd skrev 2022-08-10 22:19:39 följande:
    För det första, det heter förskola.
    För det andra, det är inte alls bara att man lär sig att vara i en stor grupp, och att ''vara som alla andra''. 

    Jag vet att du inte är objektiv gällande det här ämnet, men detta inlägg vara så jävla konstigt. 
    Vad är det för speciellt dagis lär ut som man ne kan lära barnen hemma? Varför är det frivilligt om det nu är så viktigt? 
  • Spucks

    En 2åring har inget som helst behov av en förskola. Låt henne vara hemma om det är det du vill!

  • lövet2
    SweeneyTodd skrev 2022-08-10 22:19:39 följande:
    För det första, det heter förskola.
    För det andra, det är inte alls bara att man lär sig att vara i en stor grupp, och att ''vara som alla andra''. 

    Jag vet att du inte är objektiv gällande det här ämnet, men detta inlägg vara så jävla konstigt. 
    För det första så vet jag det. So what?!
    För det andra så lär de sig annat också, men det kan de lika gärna lära sig hemma. Det enda som de bara kan lära sig på dagis, är just de saker jag nämnde.

    Nej, jag är inte objektiv. Jag har för stor insyn i hur det fungerar dels på dagis och dels för hemmabarn. Det gör att jag har bildat mig en klart subjektiv uppfattning i frågan.
  • enola

    Att säga att en tvååring inte får ut något av att gå på förskola tycker jag är helt fel. Självklart lär de sig saker hemma också, men det de (förmodligen) inte lär sig är att interagera med andra barn. Nu kommer förvisso min erfarenhet, både som pedagog och som mamma, från ett fantastiskt litet familjedaghem med hög personaltäthet och engagerad personal och det är ju annorlunda än en stor kommunal förskola med många barn och för få pedagoger. Men det jag sett är att till och med barn i ettårsåldern verkligen älskar att vara där. De iakttar de andra barnen och lär sig av dem, det är fantastiskt att se! Flera av barnen redan i tvåårsåldern leker med varann, pratar hemma om kompisarna, låtsas ringa till dem när de är hemma osv. 
    Sedan är det så klart stor skillnad på olika verksamheter. Jag skulle inte vilja ha min son på en stor kommunal förskola ens när han blir äldre, så om valet stått mellan det och att ha honom hemma så hade jag valt det senare. 

    Men TS, om du trivs med att ha båda barnen hemma så ska du givetvis ha det. Det är inte upp till någon annan att tala om för dig att det är jobbigt för dig, det är du ju fullt förmögen att avgöra själv. Lyssna inte på dem som säger så!

Svar på tråden Barn som inte går på förskolan