• Anonym (TS - preggo)

Gravid, sambo tvekar

Jag är 34 år och har blivit oplanerat gravid, är i vecka 4, och min sambo 41 år känner inte att det är rätt tajming nu. Argument:  ?Vi har ju inte kunnat resa så mycket under pandemin?, ?vänta tills nästa höst?, ?vi verkar ha lätt att bli med barn så vi kommer bli det igen när det passar? , ?jag hinner ta nästa steg på jobbet om vi väntar? osv. 

Vi har villa, bil, tjänar över 100K i månaden ihop efter skatt, har varit ihop i 5 år och en jättebra relation. Han är ett planeringsfreak och nu blev det oväntat och oplanerat så  här. Jag vill verkligen behålla! Gjorde abort när vi nyligen träffats och då var det det ?rätta? kände jag men nu har vi alla förutsättningar. 

Gör jag abort sviker jag mig själv, gör jag det inte sviker jag honom. Vet att det är kvinnans val men i slutändan är man ju två om det hela och jag vill att vi båda ska glädjas och vara förväntansfulla. 

Har någon varit i min sits eller hur hade ni resonerat och gjort? 

• Svar på tråden Gravid, sambo tvekar
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (TS - preggo) skrev 2022-08-09 22:40:25 följande:

Resonerar precis som du!

Han kan göra exakt samma karriär som han vill/tänkt. Vi hinner resa, utan och med barn.

Tror också det är hans planerande som nu inte blev som han tänkt sig. Jag hoppas att han kanske landar i det här när han hunnit smälta det lite mer. Men om inte? Vad händer då?

Om han inte landar i det varken nu eller senare så har du tyvärr valt fel partner att skaffa barn med. Då har han antagligen ljugit för dig om att vilja skaffa barn och du blir ensamstående, för ni kan inte ha en "familj" där pappan vägrar vara delaktig. Naturligtvis får man hoppas att han inte ljugit om det så klart, men worst case så är det bättre att gå isär och så får man se hur delaktig han tänker vara i sitt barns liv.
  • Anonym (M)
    Bakabulle90 skrev 2022-08-09 19:42:36 följande:

Alla som jag känner som varit i din sits, har mannen accepterat tillslut. Och så småningom blivit en bra far. Planeringsgsfreak kommer alltid tveka.. jag är kvinna och drömde om barn och när jag äntligen blev gravid tvekade jag ändå. Det är normalt att bli rädd. jag tycker du behåller och försöker vara lyhörd för att han kommer vqra rädd och kanske oengagerad till en början.. men jag tror absolut du kommer ångra dig om du sviker dig själv den här ggn.

Tycker absolut inte hon ska göra abort om hon inte vill men det är inte ALLTID så att pappan accepterar sen.. jag har fått vara i princip helt ensam med mitt mellanbarn, pappan har bara träffat då och då , hjälpt till med pengar ibland , hört av sig när han är full trots att han har flickvän.. och sen slutat träffa barnet när jag blev tillsammans med mitt yngsta barn pappa. 
    Men jag är såklart ändå väldigt glad att jag behöll barnet fast han och andra tyckte att jag borde göra abort. 

Hoppas förstås (och tror) att det blir annorlunda för TS om hon behåller.. de verkar ha ba förutsättningar för att skaffa barn. 

• Anonym (Hux)

Så han vill alltså stoppa hjärtat på ett foster och att du ska genomgå en miniförlossning i den tid i ditt liv när fertiliteten börjar avta? Detta för att han vill kunna göra en resa och jobba lite extra ett år? påriktigt??

Sluta oroa dig för hand känslor. Du har blivit gravid. Punkt. Det är bara för honom att kavla upp ärmarna och börjar förbereda sig. Det är ändå 9 mån kvar. Sluta dalta utan konstatera klart och tydligt -så här blir det-.
    En person som aldrig blir riktigt redo behöver en person som sätter ner foten.

Man ångrar aldrig ett barn. Man ångrar däremot om man inte får den familj man önskat pga av att andra saker kommit emellan.

Han är 40, han har halva livet kvar att resa och jobba. Seriöst. Dags att växa upp.

• Miss Skywalker

Varför skulle du svika honom? Han var väl oxå med när barnet blev till. Han kommer med en massa dåliga ursäkter. Att göra en abort är inte som att klämma en finne. Ni har alla förutsättningar och din fertilitet kommer sjunka drastiskt from nu. Sluta ursäkta honom och låt honom ta konsekvenserna.

• Anonym (.)

Du är 34, behåll! Fertiliteten kan dala snabbt, det vet man aldrig.

Tycker din man låter omogen och barnslig. Han får gilla läget helt enkelt.

• Anonym (*)
    Anonym (TS - preggo) skrev 2022-08-09 22:01:26 följande:

Håller med, det finns inga garantier kring detta och jag har sagt det till honom. Hans svar var att Petra Mede fick ju barn precis! Suck. Tycker han är naiv i sitt tänkande kring att barn är något man bara skaffar när det passar en själv och att det är enkelt att göra en abort när det inte riktigt är den tajmingen man tänkt sig. 

Han vill ha kontroll på allt i livet och jag tror ärligt att han aldrig kommer vakna en dag och tänka IDAG passar det. Man ställer in sig, ställer om sig och anpassar sig längs vägen. 

Kvinnor som är över 50 år när de föder barn har med 99.9% säkerhet använt sig av donerade ägg.

Jag skulle absolut behålla barnet i din situation, det känns som att ni har alla förutsättningar för att det ska gå bra. Han måste förstå att du inte har tid att vänta på att han ska resa lite till och göra lite mer karriär.. risken är stor att det aldrig blir barn då. Man måste välja medan man kan!

• Anonym (Hur påverkar det ett barn?)

Han vill inte ha barnet.
    Fundera på hur det påverkar barnet i framtiden.
    Får barnet de förutsättningar som du vill ge ditt barn? Kommer han ta jobbiga nätter? Kommer han längta efter sitt barn? Kommer han ta halva föräldraledigheten och hälften av vabben?
    Fundera hur det påverkar ett barn i praktiken att födas med en pappa som inte vill ha henom.

Hur påverkar det er relation? Kommer han stötta dig om du får en mycket svår graviditet? Eller kommer han tycka att det är ditt fel? ( exempelvis så blev jag ordentligt handikappad under min första graviditet så min make tog ledigt 2 sista månaderna för att ta hand om mig)
    Hur kommer han hantera småbarnsåren med ett barn han inte längtat efter? Hur ställer han sig till minskat sex, noll sömn, noll tid som par osv när han inte ens vill ha barnet? 

• Anonym (ÄLÖNm'ö)
    Anonym (TS - preggo) skrev 2022-08-09 21:51:16 följande:

Det är en bra fråga som jag inte orkat/våga ställa högt än. 

Jag vill verkligen vara med honom men det kommer säkerligen att kännas rejält i hjärtat att göra en abort. Vill inte ens behöva tänka tanken. 

Av egen erfarenhet vet jag att det är snudd på omöjligt att leva tillsammans när en gör abort fast en inte vill för att han vill. Jag har två vänner som gjort det och ingen av dem orkade med att ens se sin partner efter ett tag. Båda förhållandena tog slut inom ett år. 

Tvärtom däremot brukar ha en väldigt mycket högre procent lyckade utfall. 

Själv avstod jag från att bli ihop med en man för att jag inte visste om jag var klar med barn och han vill inga ha. Under tiden gjorde han en kvinna gravid, ok inte med flit och enligt henne så drog hon av kondomen när han var full så han märkte inget. (Jag är bekant med henne och hörde det av henne själv innan hon visste om att jag och mannen i fråga gillade varandra så jag har ingen anledning att tvivla)

Men ändå, helvete rent ut sagt vad ont det gjorde ont och fortfarande efter tio år är det skitjobbigt emellanåt, men eftersom han är förstående så funkar det. 

• Anonym (ÄLÖNm'ö)
    Anonym (TS - preggo) skrev 2022-08-09 21:51:16 följande:

Det är en bra fråga som jag inte orkat/våga ställa högt än. 

Jag vill verkligen vara med honom men det kommer säkerligen att kännas rejält i hjärtat att göra en abort. Vill inte ens behöva tänka tanken. 

Och det glömde jag i mitt förra inlägg; vill du hellre vara med honom och leva ett helt liv utan barn än ha ett barn? 
    Risken är ju att hans taktik är att förhala tills du inte kan längre för att han inte vill ha men inte vill säga det. 

Han har nio månader på sig att vänja sig. Resa kan man göra även med barn. En härlig kvinna i min bekantskapskrets och hennes man har seglat jorden runt med en treåring och en nyfödd. 

Ett par jag läste om som fick barn tätt lyckades spara föräldradagar så de kunde vara lediga i 6 månader med varsitt barn, de hyrde ut villan och bodde i en bungalow på en strand i Bahamas i 6 månader. 

Så att resa med barn är inget hinder, man reser bara på ett annat sätt och gör andra saker. 

• Anonym (4-barnsmamma)
    Anonym (TS - preggo) skrev 2022-08-09 22:01:26 följande:

Håller med, det finns inga garantier kring detta och jag har sagt det till honom. Hans svar var att Petra Mede fick ju barn precis! Suck. Tycker han är naiv i sitt tänkande kring att barn är något man bara skaffar när det passar en själv och att det är enkelt att göra en abort när det inte riktigt är den tajmingen man tänkt sig. 

Han vill ha kontroll på allt i livet och jag tror ärligt att han aldrig kommer vakna en dag och tänka IDAG passar det. Man ställer in sig, ställer om sig och anpassar sig längs vägen. 

Jo visst men vet han hur Petra Mede fick barn? Är ju knappast hennes egna ägg och dessutom behöver man åka utomlands och genomgå en hel del mer än ett ligg vid den åldern. Otroligt naivt tänk! Jag tycker du ska behålla, han får finna sig i situationen, antingen är han med på tåget eller så kan de va. Du vill ha barn och som du säger hans tid kommer inte komma, bara ta tjuren vid hornen och tala om det för honom. 
Svar på tråden Gravid, sambo tvekar