• Hamngatan100

Rösta blått = SD?

Om man rösta blått så röstar man väl automatiskt på SD?
    Jag är inte tillräckligt insatt men är det inte så att Kristersson flörtat med Jimmie ett tag.
    Om jag skulle göra valkompassen och tex hamna på L och sedan röstar på dem och det senare blir en borgerlig regering. Har jag då hjälpt Jimmie att få mer inflytande i svensk politik?

• Svar på tråden Rösta blått = SD?
  • Limajo
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 23:04:05 följande:

Jag har också fått höra att man inte kan rösta tex L för att det då ger SD mer inflytande.

Min fundering då till de som säger så är vad såna som mig ska göra. Ska vi rösta blankt eller på ett annat parti än det vi tror på har bäst politik? Hur länge? Ska jag hoppa över några val eller vänta till/om SD försvinner innan det blir okej att rösta på det jag vill igen? Skulle verkligen vilja ha svar på det.

Det är klart att de säger så för att skrämmas så man röstar på andra blocket. C insåg att de hade dåligt förhandlingsläge i alliansen så de drog upp en röd linje mot SD och bytte block för att positionera sig. Likaså MP spelar ju lika mycket på att vara mot SD som miljö- och klimatfrågor numera och det har ju gett den oproportionerligt mycket makt de senaste åren. I grunden är det odemokratiskt.
  • Flash Gordon
    Hamngatan100 skrev 2022-08-10 10:26:42 följande:
    Om man rösta blått så röstar man väl automatiskt på SD?
    Jag är inte tillräckligt insatt men är det inte så att Kristersson flörtat med Jimmie ett tag.
    Om jag skulle göra valkompassen och tex hamna på L och sedan röstar på dem och det senare blir en borgerlig regering. Har jag då hjälpt Jimmie att få mer inflytande i svensk politik?
    Ja, du har i princip två val.

Det röd-gröna vänsterblocket med S-C-V-MP eller ...

Det blå-gula blocket på högersidan med M-KD-SD och L

Blocken skiljer sig åt rätt mycket i de flesta(?) frågor.

Vill du ha vänsterpolitik eller högerpolitik?

Valet är ditt.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 21:12:44 följande:

Att insinuera att det per automatik ger SD inflytande är ju också fel.

Det blå-gula blocket har redan gått ut med att de är överens om ett antal punkter så det ger SD inflytande om du röstar på M eller KD
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 23:04:05 följande:
    Jag har också fått höra att man inte kan rösta tex L för att det då ger SD mer inflytande.

Min fundering då till de som säger så är vad såna som mig ska göra. Ska vi rösta blankt eller på ett annat parti än det vi tror på har bäst politik? Hur länge? Ska jag hoppa över några val eller vänta till/om SD försvinner innan det blir okej att rösta på det jag vill igen? Skulle verkligen vilja ha svar på det.
    Vad tror du blir bättre av om du sitter på sidlinjen?

Du får välja: röd-grönt eller blå-gult.

Det är vad du i praktiken har.

Det finns inga perfekta lösningar. Röstar man blå-gult får man leva med L (vad det verkar). Röstar man röd-grönt får man dras med MP.

Sedan kan du ju förstås rösta på något parti som inte ingår i ett av de bägge blocken om du vill men det kommer ju inte att påverka någonting.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 15:13:48 följande:
    För att enligt folk här då så stödjer jag SD.
    Fast det innebär inte att du "inte får" rösta på L.

Du behöver bara ta ansvaret, inför dig själv, för vad du samtidigt stödjer och det är väl kanske snarare där skon klämmer?

Ungefär som alla som funderar på att rösta på C som måste ta ansvar för att de samtidigt stöttar V.
    Blå och gul
  • Hamngatan100
    Limajo skrev 2022-08-10 11:52:19 följande:

Fast med en stor andel röster på övriga borgerliga partier minskar ju SD:s inflytande i det blocket. Så tror man att det kan komma att bli regeringsskifte och vill minska SD:s inflytande så bör man ju i så fall rösta blått. 

Jag är allt annat än för SD men tycker man ska rösta på det parti som har den politik som bäst överensstämmer med ens egna åsikter snarare än att försöka vara taktisk för att rösta ut någon annan.

Låter vettigt. Så ju fler borgerliga röster som ej är M hjälper snarare till att minska SD's inflytande.
  • Hamngatan100
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 16:37:38 följande:
    Ja och det är precis så jag resonerar och röstar L. Men att bli skälld för att stötta SD för det tycker jag är lågt. 
    Vem har skällt på dig?
    Det är jag som ställt frågan om det är så att borgerlig röst är lika med en röst på SD.
    Men Limajos inlägg om att fler röster på andra borgerliga partier späder ut SD's inflytande, förutsatt att det bara är Kristersson som är nära kompis med Jimmie.
  • Flash Gordon
    Hamngatan100 skrev 2022-08-11 09:33:40 följande:
    Låter vettigt. Så ju fler borgerliga röster som ej är M hjälper snarare till att minska SD's inflytande.
    Fler borgerliga röster överhuvudtaget spär förstås ut SD:s inflytande inom det blå-gula blocket

Även röster på M
    Blå och gul
  • Hamngatan100
    Flash Gordon skrev 2022-08-11 09:43:59 följande:
    Fler borgerliga röster överhuvudtaget spär förstås ut SD:s inflytande inom det blå-gula blocket

Även röster på M
    Bra input. Tack.

En tråd på familjeliv som både svarat på frågor och kommit med bra input. Måste vara unikt.
  • Anonym (Nej)
    Flash Gordon skrev 2022-08-11 09:19:24 följande:
    Fast det innebär inte att du "inte får" rösta på L.

Du behöver bara ta ansvaret, inför dig själv, för vad du samtidigt stödjer och det är väl kanske snarare där skon klämmer?

Ungefär som alla som funderar på att rösta på C som måste ta ansvar för att de samtidigt stöttar V.
    Men det här tankesättet gör att vi alltid kommer låsa oss i block vilket är uselt demokratiskt sett anser jag. Jag vänder mig emot att hela röstförfarandet mer blivit att skrämma folk i vad de får på köpet än att partier lyfter fram vad de själva står för.

S verkar ju mkt gå till val på att skrämma folk att allt utom dem är en röst på SD. Inte på varför man ska välja dem - trots att SD vuxit under deras tid vid makten.
Svar på tråden Rösta blått = SD?