Anonym (Nej) skrev 2022-08-19 08:29:17 följande:
Jag tror ju verkligen inte att resurser finns till det, med tanke på läget idag. Att lägga till en till nivå på förskoleklassen.
Problemet är väl att vi har ett system som är uppbyggt för att barnen pratar det språk de ska undervisas på när de börjar. Och om de inte gör det kommer de falla efter. De barnen med mer språktalang och hjälp hemifrån kommer ta ikapp det fort, de barnen som saknar stödet och kanske är blygare kommer tappa, och riskera ett sämre språk, vilket faktiskt kommer slå hårt sen - språk är en stor nyckel till mycket. Det blir att ge en ojämlik start för dem. Att bara tänka att det löser sig nog är inte snällt mot den senare gruppen.
Jag tror inte heller på tvångsomhändertagande, och inte på förskola som lösningen på allt - men att bara släppa det och säga att det nog ordnar sig och lita på att en redan nu ekonomiskt blödande skola kommer kunna stötta de här barnen extra är en utopi.
Håller dock helt med dig om kravet på lärare - det måste upp. Den som ska undervisa måste kunna saker. Allt annat är pinsamt för den svenska lärarutbildningen.
Ja, förmodligen saknas det resurser till det. Men obligatorisk undervisning i svenska för hela familjen, med konkreta och åldersadekvata kunskapskrav, skulle det kunna lösa problemet?
Fast jag har inte sagt, eller menat, att vi bara ska släppa frågan eftersom det löser sig.
Nu ska jag vara väldigt pragmatisk, men om det nu inte finns resurser nog för att kunna lösa detta problem, annat än att börja tvångsomhänderta barn (och alla de resurser i form av socialtjänst och familjehem det kräver, samt att varken barn eller föräldrar kommer att må bra av det), så kanske man ska överväga att inte ta emot fler invandrare eller till och med börja utvisa i större utsträckning de som inte når upp till en viss språknivå? Finns det inte pengar till att integrera dem så finns det inte.