Inlägg från: Anonym (hmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmmm)

    Ni som läser mycket, jag har en fråga till er

    Anonym (F) skrev 2022-08-10 13:55:38 följande:
    Ni som läser mycket, jag har en fråga till er

    När ni ser bokkaraktärer ni gillar framför er, brukar ni se dem som attraktiva?


    Fick tillbaka en recension från en testläsare av mitt bokmanus idag och jag vet ärligt inte vad jag ska svara.
    Hon gillade historien i sig, men sa att det "känns lite uttjatat att alla huvudkaraktärer är attraktiva"... 

    Ja, jag håller med... Därav är det bara en enda av de större karaktärerna som uttryckligen är just det... Hon har alltså själv sett dem så i sitt huvud och då på något sätt fått för sig att det var så jag beskrivit dem... 


    Intressant fråga.

    Jag tror att jag i mitt huvud ser dem som attraktiva eller inte beroende på vad de har för roll i berättelsen och vad det är för typ av berättelse. I en romantisk bok så är alla inblandade såklart jättesnygga ;), men i en deckare så är det väl lite mer olika, den trötta gubb-polisen är kanske inte nån snygging medan det unga kvinnliga mordoffret ofta är en riktig skönhet.

    Sen beror det ju på hur och vad som skrivs om karaktärens utseende, om det beskrivs liksom "hennes långa blonda hår som flödade ner över ryggen" som väl ska syfta till att beskriva att hon är snygg, eller "hans trista kavaj med slitna manchesterbyxor som stramade över ölmagen" så förstår man ju att han inte är superhet.

    Vet inte om det var svar på din fråga, men en kombination av rollkaraktär, beskrivning i boken och min egen fantasi blir det ju. Och jo, kanske att en karaktär jag gillar blir mer attraktiv i min fantasi...
Svar på tråden Ni som läser mycket, jag har en fråga till er